„Eestlane on harjunud tegema, mitte rääkima. Meil on sügaval sees hoiak, et head asja ei pea ise kiitma – küll teised märkavad. Paraku ei tööta see lähenemine rahvusvahelisel turul, kus tähelepanu nimel võistlevad tuhanded brändid ja riigid,“ kirjutab Olev Tehver arvamuskonkursile
Tark Turundus saadetud loos.

- „Eksport ei alga logistikast ega lepingutest, vaid julgusest rääkida ja kuulata,“ leiab agentuuri Fontakt juht Olev Tehver.
- Foto: Robert Sasorin
Eestlased on tehnoloogiliselt nutikad ja töökad. Me oskame teha häid tooteid ja pakkuda kvaliteetseid teenuseid. Kuid liiga sageli jääb nende väärtus maailma silmis nähtamatuks, sest me ei räägi oma lugu piisavalt valjult või ei tea, kuidas jõuda õigete otsustajateni. Sageli ei julge või oska eestlane ise algust teha – me ei taha end ega teisi kiita ja võõraste inimestega rääkimine on paljude jaoks suurim õudusunenägu.
Julgus ja strateegiline mõtlemine
Olen näinud kümneid Eesti ettevõtteid, kes on suutnud end välismaal nähtavaks edukalt teha – ja veelgi rohkem neid, kes on selle ees seisnud kõhklevalt. Enamasti ei jää edu saavutamata toodete kvaliteedi või hinna tõttu. Takistus on hoopis julguses ja strateegilises mõtlemises – selles, kuidas end välismaal nähtavaks tehakse. Võidab see, kes oskab oma väärtust selgelt edasi anda ja kelle lugu suudab tekitada usaldust.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Turundus ja müük ei ole enam ammu pelgalt reklaam maja seinal. Need on oskused, mis aitavad tõestada oma väärtust ja ehitada pikaajalisi suhteid. Lõpuks teevad otsuseid ikkagi inimesed – ja inimesed eelistavad koostööd nendega, keda nad usaldavad.
Suhtlus kui ekspordi alustala
Olen kogenud, et sageli piisab ühest ausast vestlusest, et usaldus tekiks ja kontakt muutuks koostööks. Ükski algoritm ei suuda asendada empaatiat, kehakeelt ega oskust kuulata. Kui klient tunneb, et teda mõistetakse, muutub vestlus tehinguks ja kontakt koostööks.
See on ehk lihtsaim, kuid samas keerukaim õppetund: eksport ei alga logistikast ega lepingutest, vaid julgusest rääkida ja kuulata.
Julgus kiita end ja teisi
Eestil on maailmale pakkuda palju – meie insenerimõte, keskkonnateadlikkus, innovaatilisus ja paindlikkus on globaalsel tasemel tugevad konkurentsieelised. Kuid kui me ei mõtle teadlikult, kuidas oma tugevustest rääkida ja kellele neid näidata, jäävad need väärtused maailmale märkamatuks.
Me vajame rohkem lugusid, mis räägivad mitte ainult sellest, mida me teeme, vaid miks me seda teeme. Näiteks kuidas väike tootja suutis oma nišitootest kujundada rahvusvahelise standardi või kuidas tehnoloogiaettevõte aitas lahendada üleilmset probleemi. Need lood annavad Eesti ettevõtlusele näo, mida maailm jääb mäletama.
Koostöö kui ekspordi mootor
Artikkel jätkub pärast reklaami
Edukad laienemised välisturgudele ei sünni iseenesest. Väikeriigina on meie tugevus just koostöö – ettevõtete, avaliku sektori ja agentuuride vahel. Liiga sageli tegutsetakse veel omaette, justkui oleks igaüks ise maailma vallutamas. Tegelikult võidaksime kõik, kui ühendaksime jõud ühise eesmärgi nimel: tuua Eesti nimi ja kvaliteet globaalselt nähtavale.
Selliseid koostöövorme võiks olla palju rohkem – ühised brändikampaaniad, sektoripõhised platvormid, kogemuslugude jagamine ja üksteise kanalite võimendamine. Iga kord, kui üks Eesti ettevõte välismaal silma paistab, tõstab see ka teiste mainet.
Arvamuskonkursi kaaskorraldaja Ettevõtluse ja Innovatsiooni SA (EIS) aitab Eesti ettevõtetel kasvada rahvusvahelistel turgudel, pakkudes strateegilist nõustamist, turu-uuringuid, rahastust ja tuge uute koostööpartnerite leidmisel. Uuri rohkem siit. Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on
11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata:
[email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB!
Loe konkursi tingimusi SIIT.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood

„Meil on kõik olemas, et teha maailmatasemel turundust“

„Eesti turunduse uus hoog saab tulla vaid välisturgudelt“

„Kummutame müüdi, et turundajad ei tegele ainult pastakate tellimise ja story’de tegemisega“

„Meil on palju nutikaid tegijaid, aga tegutseme liialt omaette“

Heily Aavik: tänased kampaaniad on visuaalselt ja loovuselt halvemad kui 20 aastat tagasi