Usun noorte vihaste poiste ja tüdrukute potentsiaali – küll sealt sünnib ka midagi ambitsioonikat, sõnab Best Marketingi konverentside programmijuht ja arvamuskonkursi
Tark Turundus žüriiliige Hando Sinisalu.

- B2B turundusekspert ja Best Marketingi konverentside programmijuht Hando Sinisalu
- Foto: Kalev Lilleorg
Eesti turundusmaastik on muutumas ja koos sellega ka rollid, mida agentuurid ja turundajad selles mängivad. Turunduseksperdi Hando Sinisalu sõnul on turul samaaegselt nii üleküllus kui puudus – sisu toodetakse rohkem kui kunagi varem, ent väärtust tuleb osata põhjendada.
Turundusmüüdid pidurdavad kasvu
„Agentuuride jaoks on praegu suurim väljakutse see, kuidas oma teenuseid müüa ajal, mil kliendid õpivad ise AI abil paljusid töid, mille eest sai varem raha küsida, ära tegema,“ ütleb Sinisalu, kui temalt uurida, milline on Eesti turundusmaastiku tervis aastal 2025. Tema sõnul seisavad turundajad omakorda silmitsi küsimusega, kuidas kasvava müra ja sisuvoogude keskel üldse nähtavaks jääda. „AI abil tekitatakse meeletus koguses sisu ja uusi kanaleid tuleb pidevalt juurde. Aga just siin saaksid agentuurid neile abiks olla.“
Artikkel jätkub pärast reklaami
Sinisalu nendib, et Eesti turunduses on endiselt levinud mitmeid müüte. „Üks pettekujutelm on see, et Eesti turul saab kasvada inflatsioonist kiiremini. Jah, mõnes sektoris ja mõnel ajaperioodil on see ajutiselt võimalik, aga tegelik kasv tuleb ainult välisturgudele laienedes,“ usub ta.
Turunduse praktilistest vigadest rääkides toob Sinisalu näiteks B2B valdkonna. „Siin on suurim probleem see, et loodetakse kiireid tulemusi ja kasutatakse B2C turunduse mõõdikuid,“ selgitab ta. „Kui klient vajab uut ärilaenu alles viie aasta pärast, siis ei ole pangal võimalik teda turunduse abil impulsi ajendil uut laenu taotlema panna. Nii pikkade protsesside puhul on turunduse mõõdikud palju keerulisemad ja tavalised konversioonipõhised mõõdikud on kasutud.“
Tootearendus on Eesti trump, aga turundus vajab äratust
Kui rääkida rahvusvahelisest konkurentsivõimest, ütleb Sinisalu, et Eesti ettevõtted on seni olnud tugevamad tootearenduses kui turunduses. „Eesti tehnoloogiaettevõtted, mis on edukad ka välisturgudel, on pannud rõhku eelkõige tootele ja tootearendusele. Nutika turunduse abil kiiresti kasvanud toodet väga ei meenugi, ehkki mingil hetkel Bolt ja Wise seda tegid.“ Samas näeb ta ka positiivseid arenguid: „Järjest rohkem on turundajaid, kes on välisturgudel kogemusi omandanud, ja see annab lootust, et tulevad ka uued edulood.“
Ambitsiooni osas on Sinisalu hinnang kriitiline. „Aastal 2025 on Eestis ambitsiooniga üsna kehvad lood,“ ütleb ta otsekoheselt. „Aga ma usun noorte vihaste poiste ja tüdrukute potentsiaali – küll sealt sünnib ka midagi ambitsioonikat.“
Küsimusele, millisel turundusvaldkonnal võiks olla enim potentsiaali rahvusvahelisel tasemel, vastab ta, et digiagentuuridel. „Loovagentuurid on teinud katseid väliskliente teenindada, aga need on olnud pigem üksikud juhuslikud katsetused. Digiagentuurid seevastu teenindavad edukalt ka välismaa kliente – ja selles suunas on minu arvates ka suurim potentsiaal.“
Eesti turunduse tulevik on välisturud
Sinisalu leiab, et digitaalse transformatsiooni osas on turundus Eestis üldiselt hästi positsioneeritud. „Turundus on selles osas üsna eesrindlik – turundajad on oma loomult „early adopter’id“ ja Eesti startup-kogukond aitab sellele arengule kaasa,“ ütleb ta.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kui vaadata kaugemale tulevikku, aastasse 2030, siis usub Sinisalu, et Eesti turunduse „uus hoog“ saab tulla vaid välisturgudelt. „Järjest rohkem Eesti ettevõtteid peab minema välisturgudele ja turunduse roll on neid seal edukaks aidata,“ ütleb ta. „Tuleb vaadata rahvastiku- ja majandusprognoose ning tunnistada, et koduturul on suhteliselt võimatu kasvada.“
Targa turunduse all mõistab Sinisalu eelkõige kliendi mõistmist. „Tark turundus on see, mis saab aru kliendi valupunktidest ja pakub neile lahendust,“ ütleb ta. Ja just selliseid mõtlejaid loodab ta näha ka konkursil
Tark Turundus. „Minu jaoks on see konkurss võimalus avastada uusi ja huvitavaid mõtlejaid ja talente. Tahaksin näha uue põlvkonna turundajate mõtteid,“ sõnab Sinisalu lõpetuseks.
Arvamuskonkursi kaaskorraldaja Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus (EIS) aitab Eesti ettevõtetel kasvada rahvusvahelistel turgudel, pakkudes strateegilist nõustamist, turu-uuringuid, rahastust ja tuge uute koostööpartnerite leidmisel. Kliki siia. Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on
11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata:
[email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB! Loe konkursi tingimusi SIIT.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood

„Kummutame müüdi, et turundajad ei tegele ainult pastakate tellimise ja story’de tegemisega“

„Meil on palju nutikaid tegijaid, aga tegutseme liialt omaette“

Heily Aavik: tänased kampaaniad on visuaalselt ja loovuselt halvemad kui 20 aastat tagasi