• 21.11.25, 08:00

Leila Haugas: Eksport pole tuumafüüsika – siin on kõik lihtne!

„Eksportturgudega tegelevate ettevõtete elu on riskantne ja väljakutseterohke. Esmalt tuleks mõelda ja analüüsida, millistele turgudele üldse siseneda ja kas need regioonid on maailmas ettevõtte ja toote või teenuse seisukohalt kasulikud,“ kirjutab Leila Haugas arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Leila Haugas kirjutab, et eksport ei ole raketiteadus, kuid nõuab riskianalüüsi ja teadlikke valikuid. Eksportturgudele suunatud ettevõtetel peab olema selge strateegia ja arusaamine kultuurilistest erinevustest on kriitiline. Haugas rõhutab, et edukas eksport põhineb kasul, keemial ja kommunikatsioonil partneritega, ja et eksimisruum on olemas, kuna vale turu valik on igati inimlik. Ta toob esile, et ettevõtted peavad tundma ning austama teiste regioonide ja kultuuride eripärasid. Artiklis mainitakse ka, et Haugas on ekspordi mentorina seotud erinevate rahvusvaheliste ettevõtetega.

Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].

Leila Haugas: Eksport pole tuumafüüsika – siin on kõik lihtne!
  • Foto: Kristiina Männik
Kontekst, mille teile selles artiklis avan, on eeskätt ärilt-ärile ettevõtted, mille eesmärk on leida kindlad, tulusad, pikaajalised välispartnerid.
Olen ekspordi mentorina viimased 10–15 aastat tihedalt seotud erinevate eksportivate ettevõtetega. Olen palju reisinud, kogenud ja näinud. Siia valemisse on mahtunud nii ühe-kahe inimesega mikroettevõtted, iduettevõtted kui ka juba küpsemad väikesed ja keskmised ettevõtted. Mentordatavate hulgas on nii Eesti, Taivani, Hiina, Türgi, Jaapani, India kui teiste riikide ettevõtted.
Presenteerin siinkohal pigem just meie kodumaiseid ettevõtteid, kes on mind oma väärtuslike toodete ja uudsete lahendustega üllatanud. Nende seas on olnud nii erinevaid lisandväärtusega toodete tootjaid, disainibrände kui ka teenusepakkujaid. Ettevõtete tase, meeskond, tegevused ja tulemid on olnud vägagi erinevad, kuid väljakutsed ei erine tegelikult kuigi drastiliselt.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kuidas me saaksime kiiremini ja paremini eksportima ja kas see on õnneküsimus või on selles tõesti mingi loogika, mida teisedki korrata võiksid? Iga välisturgudele pürgiva või seal tegutseva ettevõtte edukus sõltub eelkõige julgusest.
Kasu, keemia ja kommunikatsioon
Eksport on tegelikult kaugsuhe partnerite vahel, mis saab toimida, kui selles on mitu tähtsat elementi täidetud. Nimetan neist vaid kolme: kasu, keemia ja kommunikatsioon.
Mõnest riigist kasu tuua ja raha teenida on olnud väga raske. Toon näiteks Saksamaa, kus sisseostjate oodatud marginaalid olid ääremiselt madalad. Kõik ootavad meeskonnas tulemust, kuid sina oled lihtsalt vale turu leidnud. Kas see olukord tundub tutta? Eksimine on ju inimlik, ka mina olen valesid valikuid teinud. Miks sa ei suuda müüa? Kõik ümberringi küsivad seda küsimust.
Hakkasin olukorda analüüsima ja sain aru, et mul ei ole ekspordistrateegiat ja turg on juhuslikult valitud. Kuna turgude valideerimine oli üldse tegemata, siis ei saagi äri toimida ja kasumit teenida.
Kuidas selgitada „keemiat ekspordipartnerite vahel“?
Olen kogenud väga paljudes riikides, et partnerite vahel on tugev arusaamine, tahe koostööd teha ja austatakse üksteise kultuuri, kuid puudub ühine arusaamine. Kultuuride erinevus tekitab arusaamatusi ka äris. On olnud juhtumeid, kus ma tahaks lihtsalt laua tagant minema jalutada. Suhtumiste erisused on niivõrd suured, et seda ei tohi alahinnata. Silmas peab pidama nii rahvust, regiooni, traditsioone, religiooni kui ka kultuuri. Need on edukate ärisuhete olulisimad kriteeriumid.
Kui ettevõttel on tõsine plaan valitud turul läbi lüüa, siis tuleks sinna suunata inimene ekspordijuhiks või kliendihalduriks. Kuid see pole lihtsalt inimene, vaid „sild“ kultuuride, traditsioonide ja edukate rahvusvaheliset ärisuhete vahel. Ainult nii sünnib imeline koostöö ja edukas äri.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kolmas tähtis „vaal“, millele kõik toetub, on kommunikatsioon. Mida see sõna ekspordis tähendab? On nii sisekommunikatsioon meeskonnas kui ka väliskommunikatsioon, mida iga päev oma klientide ja partneritega viljeleme. Tuleb aktiivselt suhelda, kasutades e-kirju, telefonivestlusi, kohtumisi, visuaale. Suurt rolli mängib ka sotsiaalmeedia (nagu LinkedIn, Instagram, Facebook, Twitter), kõik olulised suhtlusplatvormid (nagu näiteks Whatsapp, Zalo, Messenger, KakaoTalk) jne.
Edu ekspordis algab kummardusest
Siinkohal on tähtis teada: kõik, mis on meie jaoks normaalne, ei ole kindlasti seda Jaapanis, Indias või Saudi Araabias. Kui sa konteksti ei tunne, on valesti mõistmine kiire tulema.
Väga tähtis oskus on tulla toime ja teha ennast arusaadavaks erinevates kultuurides kedagi solvamata. Erinevate maade, kultuuride, arusaamade vahel on võimalik saavutada edu Indias, Soomes, Mehhikos, Saksamaal jne, kui arendada oma kultuurilist intelligentsust. Mõistmine ja koostöö algab sõbralikust ja austavast suhtlusest.
Maailmas on üle 170 riigi, kuhu me saaksime Eestist eksportida. Kõik teed on meile valla, kui me teeme seda oskuslikult ja kavalalt. Avame need uksed mitte „jalaga lahti lüües“, vaid kummardades ning austades võõraid kultuure ja traditsioone.
Arvamuskonkursi kaaskorraldaja Ettevõtluse ja Innovatsiooni SA aitab Eesti ettevõtetel kasvada rahvusvahelistel turgudel, pakkudes strateegilist nõustamist, turu-uuringuid, rahastust ja tuge uute koostööpartnerite leidmisel. Uuri rohkem siit.
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna arvamuskonkurss, mille eesmärk on edendada Eesti turunduskogukonna sisulist arutelu ning ellu äratada ideed, mis aitaksid valdkonnal ja ettevõtetel kasvada.
NB! Tööde vastuvõtmine on selleks aastaks lõppenud.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele