Eks me oleme erinevat tüüpi, osad meist naudivad sügavamat teadmist kindlal teemal, osad jälle naudivad suuremat pilti ja arenevad valdkonnajuhtideks, tippjuhtideks.
Jääb mulje, et kui keegi tuleb jälle „parim enne“ teema juurde, siis räägitakse pigem digiturunduse, uute keskkondade ja kõige nooremate sihtrühmade kontekstis. Ilmselge, et iga uue keskkonnaga ei jõua olla kursis, rääkimata kasutamisest.
Aga kas digiturundust tohiks üldistada laiemalt turunduseks? Ei tohi. Ja hoopis see on küsimus, mida peaks arutama.
Olles õhtuti turunduse lektor TalTechi magistrantidele, saan öelda, et uus loenguseeria algab alati aruteluga, mis see on, mida parasjagu õppima asume ning kuhu see paigutub turunduse valdkonna sees. Ehk siis – turundus valdkonnana on päris lai.
Paljudes suurte kliendibaasidega teenindusettevõtetes tegutsevad suured meeskonnad, kes haldavad kliendisegmentide äri, analüüsivad kliendikäitumist, disainivad sobivamaid pakkumisi ja klienditeekondi, turundusautomaatikat. Ehitavad e-kanaleid ja müügikeskkondi jne. Kui vaadata turunduse mõistet ning võtta tsiteerida tunnustatud eksperte ja assotsiatsioone, on turundus protsesside ja organisatsioonide kogum, mis loob ja vahendab väärtust nii klientidega kui ka ühiskonnaga laiemalt.
Rääkides valdkondadest turunduse sees, hõlmab see nii strateegia- kui brändijuhtimist, tootearendust, hinnastust, turunduskommunikatsiooni, jaotuskanaleid, kliendikogemuse juhtimist, ohtralt analüütikat jm. Ja kui küsida, et kui vana peaks olema, et olla hinnastusguru – kas äkki siin võiks olla hoopis kasutusel termin „parim pärast“ – kogemus valdkonnast, klientide käitumismustritest, ärilise planeerimise ja eesmärgistamise protsessist ei tule kahjuks.
Järelkasv vajab eeskujusid
Ma arvan, et turunduse valdkond võidab päris kindlasti valdkonna inimeste kogemusest – inimeste juhtimisel, strateegilisel planeerimisel, eelarvete ja muude ressursside haldamisel, loovtöö ja kõrge kompetentsi väärtustamisel ning kokkuvõttes kogu valdkonna väärtuse ja rolli juhtimisel. Kogenud juhid oskavad üleval hoida meeskonnavaimu ja märgata, kui inimesed vajavad puhkust.