• 29.09.25, 12:40

Arvamuskonkursi žürii esimees Heily Aavik: turundus ei vaja trendifilosoofiat, vaid päris kogemusi

Tahaksin konkursil Tark Turundus näha artikleid, mis tooksid ausaid ja praktilisi vaateid turunduse tegelikule köögipoolele ning murraksid väärarusaamu, mis turundusvaldkonda siiani saadavad, märgib La Ecwadori tegevjuht ja konkursi žürii esimees Heily Aavik.
Arvamuskonkursi žürii esimees Heily Aavik: turundus ei vaja trendifilosoofiat, vaid päris kogemusi
  • Foto: Jake Farra
Agentuuri La Ecwador asutaja ja tegevjuhi Heily Aaviku sõnul kujundavad Eesti turundust 2025. aastal geopoliitiline ja majanduslik ebakindlus ning digi- ja AI-hullus. Edu alus on aga endiselt strateegia ja loovus – just need eristavad keskpärast kampaaniat tulemuslikust turundusest.
Geopoliitika pitsitab, AI tõotab imesid
„Ühelt poolt määravad meie turgu väiksus, geopoliitiline olukord, madal ostujõud ja otsustusõiguse perifeerumine, kus strateegilisi ja Eesti reklaamiturule mõju avaldavaid turundusotsuseid tehakse sageli Eestist väljas,“ näeb Aavik. Teisalt on õhus digi- ja AI-hullus. „Usutakse, et digi ja AI on imerelvad, mis automaatselt äriedu toovad, kuigi tegelikult sõltub edu ju endiselt strateegiast, loovusest ja õigetest valikutest.“

Artikkel jätkub pärast reklaami

Põlvkondade vahelisel teljel eksisteerib Aaviku sõnul kaks müüti: vanemaealised turundajad on digitaalselt mahajäänud ning noored ei suuda näha laia turundusspektrit ning ei ole piisavalt pühendunud. „Reaalsuses on nii nooremate kui ka vanemate seas kihistumine suur – leidub nii digipädevaid vanemaid kui ka laia pilti tajuvaid noori. Kõigele lisaks siis kestev sõjahirm ja majanduslik ebakindlus, mis muudavad turunduse planeerimise ettevaatlikumaks ning vähendavad valmisolekut investeerida julgetesse lahendustesse,“ kirjeldab ta.
Eesti tarbijat iseloomustab 2025. aastal mitmekihiline käitumine ja ootuste palett. Aaviku sõnul on inimesed jagunenud selgelt kaheks leeriks. „On neid, kes on varasemast palju hinnatundlikumad. Samas on ka tarbijaid, kes ootavad, et ettevõtted pakuksid selget väärtust, läbipaistvust ja korralikku kvaliteeti.“
Tarbija hoiakutes on tema hinnangul toimunud oluline nihe: väga tähtsaks on saanud ausus ja autentsus. „Brändidelt eeldatakse, et nad päriselt hooliksid nii keskkonnast kui ka kohalikust kogukonnast,“ ütleb ta. Lisaks soovitakse, et ettevõtted oleksid kiired, paindlikud ja digitaalselt mugavad, kuid samas inimlikud, et masinate ja automatiseerimise kõrval säiliks soe ja usalduslik kliendisuhe.
Kultuuritundetu turundus
Aaviku hinnangul on tänaste Eesti ettevõtete tüüpilised vead turunduses seotud nii strateegia, täideviimise kui ka loovuse väärtustamisega. „Sageli jäädakse digihulluse ja ratsionaalsuse lõksu, kus arvatakse, et piisab lihtsalt kohal olemisest.“
Eraldi probleem on sisuloome sotsiaalmeedias. „Sisu küll toodetakse, ent selle visuaalsele küljele ja brändistrateegiaga sidumisele pööratakse liiga vähe tähelepanu,“ märgib ta. Ka kampaaniaid tehakse tema arvates liigselt hinnakeskselt, selle asemel et kasvatada brändi väärtuspakkumist või tõmmata oma sihtgrupi tähelepanu mõne väga loova ja unikaalse lahendusega. „Alahinnatakse loovuse ja visuaali tähtsust, paljud kampaaniad on visuaalselt ja loovuselt täna halvemad kui 20 aastat tagasi,“ on ta tähele pannud.
Paljud kampaaniad on visuaalselt ja loovuselt täna halvemad kui 20 aastat tagasi.
Heily Aavik
Kõige problemaatilisemaks peab ta rahvusvaheliste turundustiimide automaatseid lahendusi. „Kõige hullem kombo on see, kui rahvusvahelised turundustiimid kasutavad AI-d Eesti turu reklaamide loomiseks,“ toob Aavik välja. „Tulemuseks on visuaalid ja sõnumid, mis mõjuvad meie kultuuriruumis eriti kohmakalt ja ebaloomulikult.“
„Eesti brändide tugevus peitub eelkõige paindlikkuses ja digitaalses nutikuses,“ leiab Aavik. „Me oleme väikesed, aga just seetõttu suudame kiiresti kohaneda ja katsetada.“

Artikkel jätkub pärast reklaami

„Rahvusvahelisel turul võiksime palju enam rõhutada Eesti päritolu kui kvaliteedi ja usaldusväärsuse märki, sest meie tehnoloogilised lahendused, looduslähedus ja aus suhtumine kõnetavad üha enam teadlikke tarbijaid,“ selgitab ta.
Samas ei saa mööda vaadata ka arenguruumist. „Suur arenguruum on meil brändiloos, emotsionaalses ja visuaalses turunduses,“ märgib Aavik. „Eesti kapitalil põhinevad ettevõtted kipuvad oma suhtlust tarbijaga tegema liiga ratsionaalselt, tootepõhiselt ning sageli ainult majasiseste jõududega.“
Potentsiaali näeb ta aga Eesti brändide vahelises koostöös, kus ühine ekspordi positsioneerimine ja turundus võiks olla palju mõjusam.
Pooluste ühendaja
La Ecwador lähtub oma töös põhimõttest, et turundus peab olema tihedalt seotud klientide äritulemuste parandamisega. „Turundus ei ole meie jaoks pelgalt kampaania või sõnumi edastamine, vaid otseselt seotud ärilise eesmärgi saavutamisega,“ märgib Aavik.
Ettevõte pakub 360-kraadist teenust ja alustab alati strateegilisest fookusest.„Analüüsime toodet või teenust, selle primaarset sihtrühma, ärilisi eesmärke ning turundusinvesteeringu suurust,“ selgitab ta. „Alles seejärel seame paika turundusstrateegia ja valime sobivad tegevused, et tagada maksimaalne mõju ja tulemuslikkus.“
Loovus on La Ecwadori lähenemises tihedalt seotud tulemusega. „Meie jaoks on oluline, et läbi loova ja targa turundustegevuse kasvatame ka äritulemusi.“
La Ecwadori roll ettevõtte kasvu toetamisel on Aaviku sõnul olla strateegiline partner, kes aitab näha suuremat pilti, siduda turunduse otseselt ärieesmärkidega ning hoida brändi kasvatamisel õiget kurssi.

Artikkel jätkub pärast reklaami

„Aitame seal, kus napib aega, kogemust või loovust – alates strateegia loomisest kuni komplekssete kampaaniate teostuse ja tulemuste mõõtmiseni,“ loetleb ta.
La Ecwadori eripära on juba nimegi sisse kirjutatud. „Nagu meie nimi ütleb, oleme pooluste ühendaja. Meie oskus on tuua värske väline vaade ja edasi anda, milline on sihtgrupi tegelik ootus, et vältida oma mulli sees kinni olemist.“
Samas tunnistab Aavik, et Eesti ettevõtjad ei pruugi agentuuri rolli alati selliselt näha.„Paraku kipuvad ettevõtjad agentuuri sageli nägema pigem täitja kui strateegilise partnerina,“ nendib ta. „Nii jääb osa potentsiaalist kasutamata. Tegelik kasu tekib siis, kui koostööd tehakse avatud ja pikaajalisena.“
Usalduseta väärtust ei sünni
Enne kui ettevõte La Ecwadori või mõne muu agentuuri poole pöördub, soovitab Aavik esmalt läbi mõelda oma ettevõtte ärilised eesmärgid ja ootused turundusele: kas soovitakse eelkõige kasvatada müüki, avada uusi turge, suurendada brändi tuntust või teha läbi põhjalik strateegiline muudatus.
Ta rõhutab ka sihtrühma ja ressursside tähtsust. „Oluline on selgeks teha, kes on üldse primaarne sihtrühm ja milline on realistlik turunduseelarve ning soovitud eesmärgi ajaraam.“
Lisaks tasub ettevõtetel ausalt hinnata oma sisemisi rolle ja valmisolekut muutusteks.„Väga oluline on hinnata ka olemasoleva turundusjuhi rolli ja fookust – kas juhtkond usaldab teda ning kui avatud on praegune turundusjuht tegelikele muutustele,“ lisab Aavik.
Tema kogemus näitab, et siin võib ette tulla ka komistuskive. „Olen palju kohanud olukordi, kus turundusjuht püüab oma positsiooni säilitades vältida professionaalsete koostööpartnerite kaasamist,“ toob ta näiteks. „Just siis võib strateegilise turunduse ebakompetentsus kiiresti välja tulla.“

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kõige olulisemaks peab ta aga usaldust. „Tõeliselt suur väärtus sünnib ainult usaldusväärses, läbipaistvas ja tulemuslikus koostöösuhtes.“
Tark Turundus otsib ausust, mitte ilustatud edulugusid
Žürii esimehena sooviks Aavik arvamuskonkursil Tark Turundus näha artikleid, mis ei piirdu vaid trendide refereerimisega, vaid toovad ausaid ja praktilisi vaateid turunduse tegelikule köögipoolele. „Huvitav oleks lugeda, kuidas turundajad jagavad reaalseid õppetunde, edulugusid ning ka ebaõnnestumisi.“
Tema sõnul vääriks rohkem tähelepanu ka mõned valdkonna valusamad küsimused.„Mind huvitaks väga, kuidas turundajad ise lahendaksid igipõlise tasuta loovkonkursside probleemi ning kuidas tõsta au sisse reklaamivaldkonna loovinimeste autoriõigused ja loominguline töö,“ nimetab ta.
„Samuti tahaksin lugeda, kuidas turundajad saaksid ühiselt ja nutikalt Eestit maailmas turundada – mis tooks väikese riigi, väikse eelarvega, kuid targa turundusega maailmakaardile.“
Lisaks ootab ta laiemat arutelu turunduse mõjust ärile. „Mind huvitaks väga arutelu turunduse rolli üle laiemalt – kuidas siduda loovus ja turundus otseselt ärikasvuga ning kuidas ettevõtted ja agentuurid saaksid teha võrdsemat koostööd,“ ütleb Aavik. „Samuti on aeg murda mitmed väärarusaamad, mis turundusvaldkonda siiani saadavad.“
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on 11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata: [email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB! Loe konkursi tingimusi SIIT.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele