• 19.11.25, 14:44

Daisy Kiis: Turunduskanal, mida sa oled tõenäoliselt alahinnanud

„Pea iga ettevõte räägib, et „meie inimesed on meie suurim vara“. Kõlab ilusasti, aga tihti jääb see lause seina peale plakatiks, mille kõrval inimesed iga päev tööd teevad,“ kirjutab Daisy Kiis arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Daisy Kiis rõhutab, et töötajad on ettevõtte tõhusaim turunduskanal, kuna nad jagavad oma kogemusi igapäevastes olukordades nagu kohvilaua vestlused. Siirus, mitte strateegilised kampaaniad, mõjutab ettevõtte kuvandit. Eestis on ettevõtteid, kes on selle mõistnud, kuid paljud ei suuda töötajate potentsiaali turunduskanalina ära kasutada. Töötajad, kes usuvad oma toodetesse ja ettevõttesse, jagavad seda siiralt. Töötajakogemuse parendamine ja HR- ning turundusosakondade koostöö on võtmetähtsusega. Ettevõtted peaksid rohkem keskenduma töötajate tõelistele kogemustele ja tunnetele, mitte ainult kuvandile.

Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].

Daisy Kiis: Turunduskanal, mida sa oled tõenäoliselt alahinnanud
  • Foto: Taavi Bergmann
Töötaja on ettevõtte kõige mõjusam turunduskanal. Mitte sellepärast, et ta teeb LinkedInis mõne ilusa postituse, vaid et ta räägib oma tööst ja ettevõttest igapäeva tegemiste käigus:
kohvilauas, sünnipäeval või sõbraga Messengeris. See on turundus, mis ei tundu turundusena, ja just seetõttu see töötabki.
Turundus sünnib kööginurgas

Artikkel jätkub pärast reklaami

Eestis on juba ettevõtteid, kes on aru saanud, et parim turundus sünnib igapäevases suhtluses, mitte reklaamiagentuuris. Nad usaldavad oma töötajaid oma kogemusest rääkima, sest siirus töötab paremini kui ükskõik milline strateegiliselt planeeritud kampaania.
Aga paljudes kohtades on pilt teistsugune. Ettevõte kulutab tuhandeid nähtavusele, samal ajal kui inimesed, kes seal töötavad, ei soovitaks oma tooteid isegi sõbrale. Ja klient saab sellest aru enne, kui ta üldse ettevõtte veebilehele jõuab.
Kui töötaja räägib oma tööst hästi, liigub see jutt edasi kiiremini kui ükski reklaam – eriti Eestis, kus „ma tunnen kedagi sealt ettevõttest“ on kõige usaldusväärsem turunduse vorm üldse.
Töötajast räägitakse palju värbamisturunduse kontekstis, et oma inimesed aitavad uusi töötajaid ligi meelitada. Tegelikult mõjutab töötaja iga päev ka seda, kuidas ettevõttest väljaspool mõeldakse ja ostuotsuseid tehakse. Selle mõju ulatust kiputakse aga alahindama.
Töötajad turundavad ettevõtet rohkem kui ükski turundusagentuur – nad lihtsalt ei saa selle eest mingit lisatasu. Nad turundavad, kui nad räägivad sõbrale oma tööst. Nad müüvad, kui nad ise toodet või teenust kasutavad ja soovitavad. Kui töötaja ise oma toodet ei usu, siis miks peaks klient uskuma reklaami, mille ta kinni maksis?
Päriselt hoolimine paistab välja
Müük ei toimu ainult sõnades. Sageli otsustab kliendi jaoks kõik see, kuidas töötaja käitub – kas ta kuulab, aitab ja hoolib või lihtsalt teeb töö ära. Üks siiras tegu võib jätta parema mulje kui kogu turunduskampaania.
Selleks, et töötaja soovitaks oma ettevõtet, peab tal tööl olema päriselt hea olla. Kui ta tunneb, et teda väärtustatakse, kuulatakse ja usaldatakse, teeb ta seda siiralt – mitte seepärast, et keegi ootab, vaid sest ta ise tahab. See algab juhtimisest, mitte turundusest. Kui töötaja tunneb, et hoolitakse ainult tema töötundidest, mitte temast endast, siis ei tule tal ka mõttesse ettevõtet soovitada.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kui töötaja on oma töö üle uhke, räägib ta sellest nagunii. Kui seda tunnet pole, ei pane ükski koolitus ega üleskutse teda siiralt jagama. Inimesed jagavad seda, millesse nad ise usuvad. Kui neil on lubatud öelda, mida nad päriselt mõtlevad, hakkavad nad seda ka tegema. Ja kui nad usuvad oma ettevõttesse, siis nad kasutavad, ostavad ja soovitavad seda ka teistele.
On ka töötajaid, kes tahaksid oma ettevõtet rohkem esindada, aga ei tea, kuidas. Nad vajavad infot ja tööriistu – lihtsaid viise, kuidas oma kogemust jagada või ettevõtte tegemisi nähtavamaks teha.
Kui inimene on uhke oma töö üle, tekib sellest energia, mida ükski kampaania ei suuda kopeerida. Ettevõtted võiks mõelda vähem „tööandja kuvandile“ ja rohkem sellele, kuidas inimesed end tegelikult tunnevad. Tööandja bränd ei teki plakatil ega töökuulutuses, vaid selles, kuidas inimesi iga päev koheldakse.
Praegu on populaarsed tööandja saadikute programmid, kus saadikuid julgustatakse ka ettevõtte postitusi jagama. Aga miks töötajad neid ei jaga või ei kommenteeri? Sest need ei kõneta. Need ei haaku nende kogemusega ega tähenda neile midagi isiklikult. Selle asemel tasuks turundusel hoopis küsida töötajatelt, mis on nende jaoks päriselt oluline ja mille üle nad uhked on. Sisendit saaks küsida nii tööandja kui ettevõtte turunduse jaoks.
Tihti unustatakse, et nii klientide kui töötajate sihtrühmade esindajad on ettevõttes olemas. Ometi lastakse turundussõnumeid luua agentuuridel või ChatGPT-l, kuigi kõige ausama tagasiside saaks oma inimeste käest.
Töötajakogemus ON kliendikogemus
Ma arvan, et Eesti ettevõtete turunduses toimuks suur läbimurre, kui personali- ja turundusosakonnad teeksid rohkem koostööd. HR tegeleb töötajakogemusega ja turundus kliendikogemusega. Aga tegelikult räägivad mõlemad samast inimesest – ainult eri hetkedel tema teekonnal.
Seni, kuni neil kahel valdkonnal pole ühist strateegiat, jääb ettevõtte kõige olulisema turunduskanali, oma inimese, potentsiaal rakendamata.
  • Kas töötajate kaasamine on osa sinu turundusstrateegiast?
  • Kas seda on näha ka su turundusplaanist ja turunduseelarvest?
  • Või oled sa töötajat kui turunduskanalit alahinnanud?
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna arvamuskonkurss, mille eesmärk on edendada Eesti turunduskogukonna sisulist arutelu ning ellu äratada ideed, mis aitaksid valdkonnal ja ettevõtetel kasvada.
NB! Tööde vastuvõtmine on selleks aastaks lõppenud.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele