• 19.11.25, 20:09

Mare Vahtre: Turunduse uus kullaauk – anti-turundus

„Ligi kaks kolmandikku sisust on loodud AI poolt. Veidi alla poole interneti liiklusest tehakse bot’ide poolt. Sotsiaalmeedia on kaotanud enda sotsiaalsuse – aeg on muutuseks,“ kirjutab Mare Vahtre arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Mare Vahtre toob esile anti-turunduse kui uudse lähenemise turundusmaailmas, kus klassikalise reklaamipommitamise asemel on esiplaanil kogukondade ja inimliku autentsuse tähtsus. Ta märgib, et sotsiaalmeedia on kaotamas oma algset sotsiaalsust ning rõhutab vajadust muutusteks. Vahtre kirjutab, et Redditi ja LinkedIni taolised platvormid loovad uusi võimalusi turundajatele, pakkudes ruumi sisukamatele ja vähem pealesurutud kogemustele. Ta toob välja, et Reddit on Eestis seni alakasutatud, kuid näeb seal kasvupotentsiaali just kogukondlikkuse ja orgaanilise turunduse kaudu.

Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].

Mare Vahtre: Turunduse uus kullaauk – anti-turundus
  • Foto: Erakogu
Turundaja ei pääse suurkorporatsioonide andmemahukatest turunduskanalitest üle ega ümber. Kasutajana tunned aga igapäevast üleküllust reklaamidest, sponsoreeritud ja soovitatud sisust. Inimese poolt loodu on märkamatult asendunud optimiseeritud-personaliseeritud-algoritmiseeritud loominguga. Vaid hetkeks meeli kõditava vürtsina leiad nende vahelt postitused, mida tegelikult otsima tulid.
Tahaks peatada selle täiskiirusel kihutava rongi, astuda maha ning hingata vahelduseks värsket männimetsa hõngulist õhku. Koos selle siiruse ja ebatäiuslikkusega. Paistab, et samal rongil istuvad ka miljonid teised – irooniline, sest just sotsiaalsus on olnud sotsiaalmeedia põhiväärtus.
Kui paljudele sa tegelikult meelde jääd

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kui küsiksin sinult kontori kööginurgas teist hommikukohvi valmistavale nupule vajutades – mitut reklaami sa enda arvates päevas näed – siis mis oleks sinu panus? 50, 100, 500 või midagi muud? Õige vastus küündib üle tuhande. Neist teadvustatakse hinnanguliselt vaid 10%, ülejäänud 90% on piltlikult öeldes vaid taustamüra. Karm reaalsus ütleb, et unustuste hõlma jäämise vastu aitab vaid kuldmuna vääriline loovlahendus või ülim viraalsus.
Vaikselt, kuid kindlalt, on toimumas murrang. Perfektsuseni lihvitud sisu asemel januneme inimlikkuse ja autentsuse järgi. Hoogu on võtmas kogukonnad: inimesed, kellele sa lähed reaalselt korda. Kes on valmis panustama sinu arengusse, kellega sa lood pikaajalise ja emotsionaalse sideme. Pead on tõstmas tõeline anti-turundus ehk vaikne, kuid teadlik sotsiaalne kogemus.
Anti-turunduse lipulaev, Reddit
Kõige tuttavamaks anti-turunduse kanaliks on LinkedIn. Saame sealt iga päev lugeda kümneid postitusi, kuidas teadlik tegutsemine on jõudnud sadade tuhandete silmapaarideni, aidanud ehitada tuhandepealisi kontaktvõrgustikke ning viinud loendamatul hulgal koostööprojektideni.
Selle kõrval on Eesti turundusmaastiku tagapinki jäänud istuma (veel esialgu) Reddit. Avalik, kuid anonüümne foorum, kus vahetatakse mõtteid, küsitakse soovitusi ja kogemusi ning räägitakse kaasa päevapoliitikas. Ainulaadseks teeb kasutajate jaotumine kogukondadesse, tavaliselt seotud konkreetse teema, huvi või riigiga. Seega pole tegemist järjekordse (äri)võrgustikuga brändi maine ehitamiseks, vaid kogukonna ja selles toimuva kahekõne loomiseks.
Sealsetest kasutajatest pole Facebookis 30%, Instagramis 45% ning TikTokis 58%. Numbrite keel paljastab, et sind ootab seal terve hulk inimesi, kelleni põhihoovuse kanalite lained ei küündi. Kui oled Redditist justkui midagi kuulnud, aga jäänud on mulje, et seal on ainult pikapatsilised IT-poisid, „teenin-alla-keskmise“ iroonia ja „su ema“ naljad, siis on aeg saata stereotüüp jalga puhkama.
Eesti kasutajate arv on Redditis praeguseks ületanud 100 000 piiri, neist aktiivsed on 80 000. Iga päev luuakse arutelusid kümnetest teemadest, populaarsemad neist koguvad sadu kaasarääkijaid. Kuigi üheksa korda suurema kasutajaskonnaga Facebooki kõrval võivad numbrid tunduda kesisena, on võimalik ilma aastaid ehitatud jälgijaskonna ja reklaamieelarveta jõuda nutika tegutsemisega kümnete tuhandete silmapaarideni. Võimalus, mis mujal on enneolematu.
Kõlab liiga hea, et olla tõsi? Jah ja ei

Artikkel jätkub pärast reklaami

Täna tuleb tõdeda, et Reddit on üks kõige alakasutatum turunduskanal, eriti orgaanilise turunduse võtmes. Tõsi, see on tavapärasest keerulisem platvorm koos oma põhimõtetega ning nõudliku ajalise investeeringuga. Mündi teise poolena võid leida end tänu Redditile aga mitmete AI juturobotite poolt antavate vastuste sisendina. Jah, järjekordne ChatGPT vastus on genereeritud keskmiselt 40% ulatuses Redditist saadud sisu põhjal. Põhjus on lihtne: tugev domeeni reiting ning inimeste päriselulised kogemused ja arvamused.
Anti-turundusele kohaselt on kesksel kohal pakutav väärtus ja panustamine kogukonda. Mida rohkem annad, seda rohkem saad vastu. Jälgijate kogumise asemel pead teenima karmat ehk kogukonna kinnitustempli sealseks tegutsemiseks. Tõelise interneti kogukonna lipulaeval peab valmis olema aga ka ausateks väljaütlemiseks ja kriitikaks. Agressiivsed turundussõnumid suunatakse kiirelt blokeeritute surnuaeda.
Aeg vaadata üle turundusstrateegiad
Internet on pidevas muutuses. On aina selgem, et meie tarbimisharjumused ja inimlikud vajadused triivivad üleküllusest sisulise väärtuse ning kogukondade suunas. AI ja automatiseerimine on sotsiaalmeedia loomele kuluva aja saatnud Ozempicu kuurile ning meie klaviatuuridel on tähendusrikaste suhete loomiseks rohkem aega kui eales varem.
Usun lääneriikides toimuvate arengute valguses, et just Redditist on saamas Eesti turunduse järgmine kullaauk. Suure tõenäosusega on sinu kogukond seal juba ootamas: tegutse teadlikult, kureeritult ja nutikalt.
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna arvamuskonkurss, mille eesmärk on edendada Eesti turunduskogukonna sisulist arutelu ning ellu äratada ideed, mis aitaksid valdkonnal ja ettevõtetel kasvada.
NB! Tööde vastuvõtmine on selleks aastaks lõppenud.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele