Kui küsiksin sinult kontori kööginurgas teist hommikukohvi valmistavale nupule vajutades – mitut reklaami sa enda arvates päevas näed – siis mis oleks sinu panus? 50, 100, 500 või midagi muud? Õige vastus küündib üle tuhande. Neist teadvustatakse hinnanguliselt vaid 10%, ülejäänud 90% on piltlikult öeldes vaid taustamüra. Karm reaalsus ütleb, et unustuste hõlma jäämise vastu aitab vaid kuldmuna vääriline loovlahendus või ülim viraalsus.
Vaikselt, kuid kindlalt, on toimumas murrang. Perfektsuseni lihvitud sisu asemel januneme inimlikkuse ja autentsuse järgi. Hoogu on võtmas kogukonnad: inimesed, kellele sa lähed reaalselt korda. Kes on valmis panustama sinu arengusse, kellega sa lood pikaajalise ja emotsionaalse sideme. Pead on tõstmas tõeline anti-turundus ehk vaikne, kuid teadlik sotsiaalne kogemus.
Anti-turunduse lipulaev, Reddit
Kõige tuttavamaks anti-turunduse kanaliks on LinkedIn. Saame sealt iga päev lugeda kümneid postitusi, kuidas teadlik tegutsemine on jõudnud sadade tuhandete silmapaarideni, aidanud ehitada tuhandepealisi kontaktvõrgustikke ning viinud loendamatul hulgal koostööprojektideni.
Selle kõrval on Eesti turundusmaastiku tagapinki jäänud istuma (veel esialgu) Reddit. Avalik, kuid anonüümne foorum, kus vahetatakse mõtteid, küsitakse soovitusi ja kogemusi ning räägitakse kaasa päevapoliitikas. Ainulaadseks teeb kasutajate jaotumine kogukondadesse, tavaliselt seotud konkreetse teema, huvi või riigiga. Seega pole tegemist järjekordse (äri)võrgustikuga brändi maine ehitamiseks, vaid kogukonna ja selles toimuva kahekõne loomiseks.
Sealsetest kasutajatest pole Facebookis 30%, Instagramis 45% ning TikTokis 58%. Numbrite keel paljastab, et sind ootab seal terve hulk inimesi, kelleni põhihoovuse kanalite lained ei küündi. Kui oled Redditist justkui midagi kuulnud, aga jäänud on mulje, et seal on ainult pikapatsilised IT-poisid, „teenin-alla-keskmise“ iroonia ja „su ema“ naljad, siis on aeg saata stereotüüp jalga puhkama.
Eesti kasutajate arv on Redditis praeguseks ületanud 100 000 piiri, neist aktiivsed on 80 000. Iga päev luuakse arutelusid kümnetest teemadest, populaarsemad neist koguvad sadu kaasarääkijaid. Kuigi üheksa korda suurema kasutajaskonnaga Facebooki kõrval võivad numbrid tunduda kesisena, on võimalik ilma aastaid ehitatud jälgijaskonna ja reklaamieelarveta jõuda nutika tegutsemisega kümnete tuhandete silmapaarideni. Võimalus, mis mujal on enneolematu.
Kõlab liiga hea, et olla tõsi? Jah ja ei