• 17.11.25, 07:45

Kati Lahtmets: SEO on surnud, elagu SEO!

„Seda lauset, et SEO on surnud (inglise keeles SEO is dead), kuulutati internetiavarustes juba aastaid enne seda, kui mina turundusmaailma jõudsin,“ kirjutab Kati Lahtmets arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Kati Lahtmets kuulutab, et kuigi SEO üle on kestev debatt ning seda peetakse sageli surnuks, on tegelikult oluline eristada halba ja head SEO-d. Halvasti tehtud SEO, mille fookus on ainult liikluse tõstmisel, on ajast ja arust. Hästi planeeritud ja kvaliteetne SEO mängib aga jätkuvalt olulist rolli, rõhutades märksõnade ja sisu väärtustamist, et tõeliselt pühendunud tarbijad jõuaksid ettevõtteni. Lahtmets toob välja, et strateegiline SEO investeering võib Google'i domineerivate ettevõtete kiuste saada väga kasumlikuks kanaliks nii kodu- kui ka välisturgudel ning AI tõus ei vähenda SEO tähtsust.

Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].

„Kui päriselt investeerida kvaliteetsesse SEO-sse, saab tulemuseks olla ka topeltkasu – mitte ainult Google otsingutulemustes domineerimine, vaid ka erinevates AI tööriistades väljatulemine,“ sõnab SEO strateeg Kati Lahtmets.
  • „Kui päriselt investeerida kvaliteetsesse SEO-sse, saab tulemuseks olla ka topeltkasu – mitte ainult Google otsingutulemustes domineerimine, vaid ka erinevates AI tööriistades väljatulemine,“ sõnab SEO strateeg Kati Lahtmets.
  • Foto: Liisa Lahtmets
Ja ka täna, mil AI on lähiminevikus teinud paraja tähelennu, kuulutatakse seda mantrat aina igas kanalis edasi – SEO on surnud, orgaanilised otsingud mineviku rüppe vajumas, LLM-id (inglise keeles Large Language Models) on uus SEO ja nii edasi.
Surnud on halb SEO
Kui hetkeks sellest mürast välja suumida ja suuremat pilti vaadata, siis kas SEO on tõesti surnud? Absoluutselt, kui tegemist on kehvasti tehtud SEO-ga.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Lugejal võib tekkida küsimus, et mis see halb SEO on. Minu jaoks on see SEO tegemine nõnda, et eesmärk on vaid orgaaniliste külastajate või näitamiste hulga suurendamine, ignoreerides (täielikult) konversioone.
Toon mõned näited:
  • Kui sinu hambaarstikabinet asub Põlvas, aga guugeldajad leiavad otsingutulemuste eesotsast näiteks pealinnas tegutsevad hambaarstid, siis sellest kuigi palju ärilist kasu ei teki.
  • Bränditud märksõnadele optimeerimine. Inimeste peale, kes on juba niikuinii sinu brändist teadlikud, ei tasu ressursse kulutada. Sellele on kindlasti oma aeg ja koht, kuid SEO esmafookus sellele langema ei peaks.
  • AI-st nõretava blogipostituste või copy’de kirjutamine ning kodulehel avaldamine. Jah, täna Google otseselt ei karista AI sisu eest, kuid teksti avaldamine, millel on null väärtus, mis ei paku lugejale kasulikku informatsiooni, ei suuna teda järgmisi samme ostuteekonnal ette võtma, puuduvad lehesised lingid jne, ei anna üheksal juhul kümnest mitte mingit väärtust, pigem vastupidi.
  • Erinevates SEO pluginates (nt Yoast) rohelise tule taga ajamine võrdub hea SEO-ga. See matke palun juba täna maha, aitäh!
Elagu läbimõeldud ja kvaliteetne SEO!
Hästi tehtud SEO-l on turundusmaastikul jätkuvalt tähtis roll. SEO peamine eesmärk peaks olema ärikasumi kasvatamine. See tähendab, et veebilehele peaksid jõudma muuhulgas inimesed, kes on päriselt huvitatud teenuse või toote tarbimisest. Loomulikult ei tähenda see seda, et top-of-the-funnel sisu poleks tähtis, tihti loob just see esimese puutepunkti ettevõtte ja (potentsiaalse) tarbija vahel.
Kuid strateegiliselt välja valitud märksõnadel, mis tihtilugu kipuvad olema ka bottom-of-the-funnel märksõnad, mängivad SEO-s üliolulist rolli, sest just need toovad ettevõttele raha sisse. Kvaliteetselt koostatud sisu, mis lugejale päriselt väärtust pakub, on oluline, isegi kui see kubiseb mõttekriipsudest. Korralikud välised lingid on olulised. Strateegia on oluline. Ja loomulikult kannatlikkus, sest läbimõeldud SEO strateegia rakendamine ja tulemuste nägemine võtab aega. Viimane muidugi ei tähenda, et väiksemaid võite juba paari nädala jooksul paista pole.
SEO kui võimalus
SEO on jätkuvalt väga hea võimalus jõuda ettevõtetel tarbijani ning seda mitte ainult kodumaisel turul, aga ka välismaal. Jah, tänu AI võidukäigule on internetis infot rohkem, kui kunagi varem, aga see ei tähenda tingimata seda, et ka konkurents oleks suurenenud.
Meist igaüks oskab ise või LLM-ide abil kirjutada valmis keskpärase ja mitte midagi ütleva artikli, miks peaks just X ettevõte teenust või toodet tarbima. Aga kui mitmel korral eelneb veebilehe sisu optimeerimisele või tootmisele põhjalik märksõnade analüüs? Minu analüüsi põhjal mitte just eriti tihti, rääkimata väliste linkide ehitamisest, läbimõeldud lehesiseste linkide loomisest, kliendi valupunktide igakülgsetest katmistest ja muust sellisest.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Julgen arvata, et mitmed kodumaised ettevõtted on SEO puhul tundunud Koljati ja Taaveti olukorda, kus Google’i eesotsas on suured tegijad, kelle kinni nabimine või möödaminemine tundub olemasoleva turunduseelarvega võimatu. See võib tekitada omakorda küsimuse, kas SEO-sse üldsegi investeerida. Minu hinnangul tasub seda ikka teha, sest strateegilise ja läbimõeldud lähenemisega on SEO-st võimalik teha väga ROI-positiivne turunduskanal, isegi kui ees on suured tegijad. Julgen väita, et see loogika pädeb nii meie pisemal koduturul kui ka välisturgudel.
SEO x LLM
Täna toetub LLM-ides (olgu selleks siis ChatGPT, Gemini, Claude või miski muu) väljatulemine veel suures mahus traditsioonilisele SEO-le. Seega, kui päriselt investeerida kvaliteetsesse SEO-sse, saab tulemuseks olla ka topeltkasu – mitte ainult Google otsingutulemustes domineerimine, vaid ka erinevates AI tööriistades väljatulemine. Sõltuvalt valdkonnast ei pruugi viimane olla võlurohi, mis kohe ärikasumis kajastub, kuid kahju see ka ei tee.
Lõppsõna
Surnud on halb SEO ning ausalt öeldes, jumal tänatud! Kvaliteetsel, valdkonna muudatustega kaasaskäival ning läbimõeldud SEO-l on turundusmaastikul jätkuvalt oluline roll, mis aitab ettevõtetel kasvada mitte ainult Eestis, vaid ka välisturgudel. Eestlased näevad kodulehti ikka veel tihtilugu vaid digitaalse visiitkaardina, kuid kui ettevõtja hammustab läbi, et koduleht võib olla ka väga kasumlik turunduskanal (ja mitte ainult koduturul), siis konkurendid, hoidke alt!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna arvamuskonkurss, mille eesmärk on edendada Eesti turunduskogukonna sisulist arutelu ning ellu äratada ideed, mis aitaksid valdkonnal ja ettevõtetel kasvada.
NB! Tööde vastuvõtmine on selleks aastaks lõppenud.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele