• 15.11.25, 10:15

Triin Ärma: Õhuvõngutajate ja mesijutu puhujate kaitseks

„Enne, kui saame rääkida turunduse uuest tasemest, tuleks muuta ühiskonnas suhtumist, miks seda turundust ja kommunikatsiooni üldse vaja on. „Ainult kulu, ei mingit tulu!“ Sellise suhtumisega lastakse alla kõiki neid tuhandeid kommunikatsiooni- ja turundusinimesi, keda vahel hellitavalt ka õhuvõngutajateks ja tüütu mesijutu ajajateks kutsutakse,“ kirjutab Triin Ärma arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Triin Ärma käsitleb artiklis turunduse ja kommunikatsiooni olulisust ühiskonnas, rõhutades, et need valdkonnad ei ole pelgalt kulu, vaid aitavad luua mõistmist, nõudlust ja usaldust. Ärma selgitab, et turundus tekitab huvi ja tegevusele kutsumise, samas kui kommunikatsioon toob välja tähenduse ja tausta. Hea kommunikatsiooni ja turunduse tulemusena teavad inimesed paremini, mis toimub, ja võivad teha teadlikumaid otsuseid. Ärma pöörab tähelepanu ka sellele, et kommunikatsiooniinimesi tuleks näha kui partnereid, kes aitavad ettevõtete ja organisatsioonide sõnumeid laiemalt levitada ja mõista.

Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].

RMK kommunikatsiooni- ja turundusjuht Triin Ärma.
  • RMK kommunikatsiooni- ja turundusjuht Triin Ärma.
  • Foto: Birgit Varblane
Minu loo eesmärk on tõsta mõistmist turundus ja kommunikatsiooni suhtes.
Mis on mis?
Turunduse eesmärk on tekitada nõudlust, kommunikatsiooni eesmärk mõistmist.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kommunikatsioon selgitab – eelistatult ennetavalt, aga ka tagantjärele: mis toimub, kuidas ja kelle jaoks. Kuidas muidu üldse teatakse, et midagi kuskil tehakse? Ajakirjanik ei jõua igale poole, seega tuleb ise info inimesteni viia.
Turundus tekitab huvi, lojaalsust ja emotsiooni. Selle nähtavaim osa on reklaam – plakat, tele- või raadioklipp, aga ka logoga pusa või seljakott töötaja seljas, sotsiaalmeedia postitus jne. Kõige selle eesmärk on kutsuda meid midagi uskuma või tegema: ostma, proovima, osalema.
Kommunikatsioon ja turundus käivad käsikäes. Ükski kampaania ei tööta ilma toetava kommunikatsioonita – intervjuude, uudiste ja sotsiaalmeediata. Kommunikatsioon annab reklaamile sisu, tausta, tähenduse. Turundus kutsub tegudele, kommunikatsioon selgitab, miks ja kuidas.
See on töö nagu iga teine töö!
Aastaid tagasi küsis kolleeg: „Kuidas seletada vanaemale, mis tööd me teeme?“ Vastasin, et meie töö on rääkida teiste tööst – tuua esile see, mille nimel üks või teine ettevõte, asutus, amet, kollektiiv või üksikisik tegutseb. Jah, hästi tehtud töö võib vahel ise enda eest rääkida, kuid selleks, et ka laiem avalikkus mõistaks, on vaja kedagi, kes selle loo lihtsalt ja selgelt edasi annab.
Väljast vaadates võib meie töö tunduda pinnapealne: kirjutab pressiteateid, teeb sotsiaalmeedia postitusi, helistab ajakirjanikele, korraldab intervjuusid ja aitab inimesi esinemiseks ette valmistada jne. Kuid iga sõnum peidab endas päris elu – näiteks RMK pressiteade, milles räägiti, kuidas Põlula kalakasvatuskeskus asustas Eesti vetesse üle 230 000 noorkala, annab inimestele teadmise, et RMK on Eestis see asutus, kes tegeleb hävinud ja nõrga kalapopulatsiooni taastamisega. Kas see oli teile uus või teada tuntud teadmine? Kui poleks seda pressiteadet, siis kuidas te seda teada saaksite?
„Kõik ju teavad niigi millega me tegelem!“ Ega ikka tea!
Olen töötanud mitmes asutuses ja enam ei üllatu, kui selgub, et samas asutuses töötavate kolleegide teadmised piirduvad vaid oma osakonna tegemistega.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Mitu kilomeetrit loodusradasid on RMK-l, mitu vaatetorni, lõkketegemise kohta on üle Eesti tasuta kasutamiseks? Kas tead, et RMK-le on usaldatud kolmandik Eestimaast, sh ligi pool Eesti metsast? Aga mida näitab THI ehk tarbijahinnaindeks? Kas tead, kuidas Omniva sorteerimiskeskuses sorteeritakse pakke nii, et Paikuse pakiautomaati tellitud pakk sinna ka jõuab? Või miks valida rohelise energia elektripakett, kui pistikust tuleb ikka üks ja see sama elekter. Tõstke käsi, kui teate vastust igale küsimusele ja oskate seletada seda nii oma 6-aastasele kui ka 83-aastasele sugulasele!
Inimestel on oma töö ja elu, nad tunnevad läbinisti vaid oma valdkonda ja seda, mille osas nad on ise kirglikud. Ja see on normaalne. Kommunikatsiooni- ja turundusinimeste töö tulemusel teavad paljud eestlased paremini sellest, mis Eestis ja maailmas toimub, miks see on oluline ja kuidas see neid puudutab.
Hea kommunikatsiooni tulemus on teadmine, mis loob mõistmise ja seeläbi kasvatab usaldust. Kui on usaldus, siis tulevad ka otsused, toetus ja raha- nii investorilt kui vajalik eraldus riigieelarvest.
Kommunikatsioon on partnerlus
Mõnikord pöördutakse meie poole sõnadega: „Meie maine on halb, tehke midagi!“ Jah, me saame aidata, aga meist üksi ei piisa. Sisu peab muutuma. Me ei saa rääkida asju ilusamaks, kui need tegelikult on. Kuid me saame pideva kommunikatsiooniga näidata ühiskonnale, et oleme muutumas, mis on teoksil. Kui aga reklaamis või intervjuus lubatu ei vasta tegelikkusele, siis inimesed hääletavad rahakoti või jalgadega. Usaldust saab võita vaid siis, kui sõnad ja teod kattuvad.
Kommunikatsiooniinimesi võrreldakse sageli ajakirjanikega – mõlemad otsivad lugusid. Kui ajakirjanik ajab taga klikke ja otsib konflikti (uudise üks seitsmest kriteeriumist), siis meie otsime selgitusi ja tähendust. Meie eesmärk on lasta teistel särada.
Kommunikatsiooni- ja turunduse inimese eelis on olla sündmuste sees ja sündmustest ees- nii halvas kui heas, nii rikkuses kui vaesuses, nii terve kui haigena. See on omamoodi „abielu“, mis põhineb vastastikusel usaldusel.
Meis tasub näha partnerit, kes töötab sama eesmärgi nimel nagu kõik teisedki selles töökohas. Seega järgmine kord, kui oled tegemas midagi huvitavat või tavapäratut, siis anna sellest teada ka kommunikatsiooni- ja turundusosakonnale. Sest siis on suurem tõenäosus, et ka su vanaema, endine klassijuhataja või konverentsil loodud uus tutvus ka teab, et sa teed ägedat asja.
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna arvamuskonkurss, mille eesmärk on edendada Eesti turunduskogukonna sisulist arutelu ning ellu äratada ideed, mis aitaksid valdkonnal ja ettevõtetel kasvada.
NB! Tööde vastuvõtmine on selleks aastaks lõppenud.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele