• 31.10.25, 16:30

Evelyn Andruškevitšus: Mitte keegi ei oota su brändi – ja see on su suurim võimalus

„Olen turundajana töötanud kahes täiesti erinevas maailmas. Ühes neist olid globaalsed brändid, mille maine oli aastakümnetega üles ehitatud. Neil oli olemas kõik – tugev brändilugu, emotsionaalne kapital ja selge koht tarbija peas,“ kirjutab Evelyn Andruškevitšus arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
„Eesti ettevõtete suurim võimalus on selles, et meid ei oodata. See annab vabaduse teha asju teisiti,“ usub Rödl & Partner Baltikumi turundusjuht Evelyn Andruškevitšus.
  • „Eesti ettevõtete suurim võimalus on selles, et meid ei oodata. See annab vabaduse teha asju teisiti,“ usub Rödl & Partner Baltikumi turundusjuht Evelyn Andruškevitšus.
Turundus tähendas pigem orkestratsiooni kui leiutamist: kohanda sõnumid kohaliku kultuuri järgi ja ära riku harmooniat. Inimesed tahtsid seda brändi juba enne, kui mina kampaania avaldasin.
Teine maailm oli hoopis teistsugune. Töötasin Eesti suurettevõttes, mis soovis oma B2B-teenusega laieneda Baltikumi ja Poola. Kuigi ettevõte oli koduturul turuliider, ei tähendanud see välisturul midagi. Igas riigis olid juba omad tegijad, meie brändil polnud kohalikku tähendust ega usaldust ning teenuski polnud veel täiesti küps. Turule sisenemine oli vaevarikas – mitte sellepärast, et strateegia oli halb, vaid sest meid lihtsalt ei oodatud.
Turundus kui ellujäämisinstinkt

Artikkel jätkub pärast reklaami

See kogemus pani mind mõistma, kui erinev on turundada brändi, mida inimesed juba armastavad, ja brändi, mida mitte keegi ei tunne. Esimese puhul on turundus käivitaja. Teise puhul on turundus ellujäämisinstinkt.
Eesti ettevõtted, eriti B2B-valdkonnas, seisavad selle väljakutse ees iga päev. Meil ei ole luksust mängida emotsioonidega või toetuda aastakümnete pikkusele usaldusele. Meil tuleb usaldus ise luua – samm-sammult, inimese kaupa. Ja see ongi tänapäeva turunduse tuum: mitte reklaam, vaid strateegiline usalduse ehitamine.
Chris Walker, üks mõjukamaid B2B-turunduse mõtlejaid, ütleb: „Demand is created in conversations, not in clicks“. Nõudlus sünnib vestlustes, mitte kampaaniates. See tähendab, et iga kontakt, iga arutelupostitus, iga podcast’i episood või LinkedIni mõttevahetus võib olla sinu turu kasvatamine. Mitte brändi müümine, vaid mõtteviisi kujundamine.
April Dunford, raamatu Obviously Awesome autor, on öelnud, et kui sul pole selget positsioneerimist, oled automaatselt „üks paljudest“. Eesti ettevõtted kipuvad eksporditurule minnes minema välja tootega, mitte tähendusega. Aga maailmas, kus tehnoloogia, hinnad ja kvaliteet võrdsustuvad, müüb tähendus rohkem kui funktsioon.
Inimlikkus trumbina taskus
Kui brändilugu on nõrk, ei aita ükski reklaamikanal. Kui väärtuspakkumine on keeruline või anonüümne, peab brändi taga olev inimene olema selge ja usaldusväärne. Just see on meie väikese turu eelis: me saame lubada endale inimlikku mõõtu. Me ei pea peituma logode ega korporatiivse keele taha – me saame rääkida oma lugu, näidata oma nägu ja jagada oma mõtteid. See on asi, mida suured globaalsed ettevõtted praegu püüavad tagasi õppida.
Ühel konverentsil küsiti minult, kuidas eristuda, kui toode pole veel maailma parim. Vastasin: inimestega, mitte ideedega. Toode võib muutuda, funktsioonid võivad paraneda, aga inimene ja tema usaldus jäävad. See on bränd, mis sünnib enne, kui turundus selle sõnastab.
Eesti ettevõtete suurim võimalus ongi selles, et meid ei oodata. See annab vabaduse teha asju teisiti. Proovida, katsetada, olla aus, rääkida inimkeeles. Nõudlust ei pea ootama – seda saab tekitada, kui julged olla nähtav ja väärtuslik enne, kui sind tuntakse.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Mitte keegi ei oota su brändi. Ja just seetõttu ongi kõik veel võimalik.
Arvamuskonkursi kaaskorraldaja Ettevõtluse ja Innovatsiooni SA (EIS) aitab Eesti ettevõtetel kasvada rahvusvahelistel turgudel, pakkudes strateegilist nõustamist, turu-uuringuid, rahastust ja tuge uute koostööpartnerite leidmisel. Uuri rohkem siit.
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on 11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata: [email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB! Loe konkursi tingimusi SIIT.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele