„Turunduses on lihtne olla nähtav, kuid raskem olla usutav. Tänane digitaalne turundusvõimekus on muutnud meid nähtavamaks kui iial varem. Kõik on pildil, aga kes on päriselt usaldusväärne?“ küsib Kadri Kalme arvamuskonkursile
Tark Turundus saadetud loos.

- „Kui isegi masin püüab tekitada empaatiat, siis inimesed ja ettevõtted, kes seda ei tee, jäävad veel kaugemaks,“ näeb IIZI Kindlustusmaakleri
korporatiiv- ja ärikliendi turundusjuht Kadri Kalme
- Foto: Tan Saalik
Ärge saage valesti aru! Olen digiturunduse fänn, kuid näen B2B-s, et silma paistmisest üksi jääb väheks. Meil on platvormid, sõnumid ja täiuslikku sihtimist tagav data, kuid just selle ülekülluse keskel jääb puudu usaldusest, mida ei saa võimendada ega automatiseerida. Oskame ehitada kampaaniaid, kuid kardame võtta seisukohti? Loome sisu, aga kas ka dialoogi?
Töötaja on ettevõtte parim turunduskanal
Otsused sünnivad inimeste vahel ning olen viimasel ajal mõelnud, et see ongi meie aja paradoks – kuidas selle nähtavuse kõrval jätta jälg, mida klient päriselt tajub? Digi on turunduse lahutamatu osa, kuid selle keskel kipub vahel kaduma see väärtus, mis sidemeid loob: autentsus, usaldus ja päris arvamus.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Leian, et inimene on ettevõtte parim turunduskanal, kuid kas ta ise seda teab või sellesse usub? Kogemus ütleb, et ärilt ärile maailmas on tõde lihtne: enamik märgilisi lepinguid, partnerlusi ja koostöid ei sünni kampaania ega kliki tulemusel. Kampaania on oluline puutepunkt, kuid lõpliku otsuseni viib ikkagi inimene ja usaldus. Aeglane tee, kuid just see kasvatab püsivat lojaalsust.
Hindan väga füüsilisi üritusi. Jah, just neid n-ö käega katsutavaid, mitte ekraanil rääkivaid nägusid. Üldjuhul algab pärast ettekandeid sisuline osa mitte laval, vaid fuajees. Kõige mõjusam kontakt ei teki turundusosakonnas või bänneril, vaid inimesega, kes räägib sellest, mida ta päriselt teeb. Ükski CRM ei asendada vestlust: „Ma olen tahtnud sinuga rääkida,“ samuti on follow-up tegevustel tugevam mõju, kui eellugu on emotsionaalsem. Täna on professionaalsus justkui miinimumtase, kuid brände eristab just ehedus.
Isegi masin otsib empaatiat
Ärikonsultant Amaryllis Liampoti rääkis oma TED-kõnes „Love, Trust and Marketing in the Age of AI“, et kui tehisaru muutub isikupärasemaks ja proaktiivsemaks, siis piir tööriista ja kaaslase vahel hägustub. Osad räägivad ju digitaalsest abimehest kui sõbrast. Liampoti sõnul on just empaatia ja hoolivus need väärtused, mis kujundavad tuleviku turundust. Kui isegi masin püüab tekitada empaatiat, siis inimesed ja ettevõtted, kes seda ei tee, jäävad veel kaugemaks. Eesmärk ei ole olla masinlikult efektiivne, vaid kasutada masinat nii, et jääks rohkem aega olla päris inimene.
Nägu ja arvamus vs vilkuv bänner
Toon näitena oma kogemuse – minu turundustegevuste eesmärk oli saada kvaliteetseid kontakte üritusele. Proovisin paralleelselt kahte lähenemist: klassikaline lahendus: kellad ja viled, esinejate pildid ja kiire CTA bänneril. Teise lahendusena pikk ja sisukas artikkel, mis sisaldas inimeste mõtted ja julgust midagi arvata ning mille lõpus oli CTA üritusele. Mis arvate, kumb paremaid tulemusi tõi? Usaldus võitis. Artikkel loeti lõpuni, keskmine lugemisaeg oli üle nelja minuti ja kontaktid olid oluliselt kvaliteetsemad. Näol ja nimel on oluliselt suurem mõju kui vilkuval bänneril.
Väärtust loob see, kelle käsi on päriselt „mootoris“
Kui välismaal ehitatakse brände ümber inimeste, nt Musk või mõni muu tehnoloogiafirma asutaja, siis Eestis kiputakse end logo taha peitma. Väärtused ei kõla, kui nende taga ei ole inimest, kes neisse usub. Tihti on kõneisikud ettevõtte juhid, kuid väärtust pakuks ekspert, kelle käsi on päriselt „mootoris“.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Meil ei ole vähe arvamusi või arvajaid. Lihtsalt ootame, et keegi teine need välja ütleks. Kardame, et meid tõlgendatakse valesti. Sõnumid on tihti liiga turvalised ja ootaksime justkui, et keegi meie eest riski võtaks. Julgus arvata just siis, kui kõik teised vaikivad, ongi see, mis loob usaldust ja eristab brändi mürast. Mitte, et ma konflikti otsiks. Vaikus on samuti seisukoht. Kui sa ei räägi, räägitakse sinu eest. Sageli meedia kihab, kuid üks osapool on vaikne. See on ju usaldusväärsuse küsimus? Ole aus ja avatud ka siis, kui see on ebamugav.
Kumb mõjub usaldusväärsemalt: automaatselt genereeritud müügikiri või LinkedIni postitus inimeselt, kes seda toodet arendab? Ilmselgelt viimane. Hiljuti nägin ühe analüütiku postitust, mis jõudis ka meediasse. Tema mõtteid ei jagatud seetõttu, et ta esindab olulist organisatsiooni, vaid seetõttu, et ta julges öelda välja selle, mida teised veel mõttes sõnastasid. Simon Sinek on tabavalt kokku võtnud: „Trust is built on telling the truth, not on telling people what they want to hear“.
Autentsus on tugev valuuta
Usaldus ei sünni ainult klikkidest, vaid ehedast dialoogist. See, kes seda mõistab, võidab ka siis, kui reklaamid ei jookse. Turundaja vastutus ei ole ainult nähtavust kasvatada, vaid luua tähendust ja sidet. Tuletan endalegi pidevalt meelde: räägi enne, kui sinult küsitakse ja too päris inimesed nähtavale.
Lihtne on olla nähtav, kuid kuidas olla usutav? Eks need suured sõnad nagu „autentsus“ ja „usaldus“ on turunduse igihaljad teemad, kuid ometi on neist puudu. Me ei vaja vähem reklaami, vaid rohkem inimesi, keda uskuda.
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on
11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata:
[email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB!
Loe konkursi tingimusi SIIT.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood

„Meil on kõik olemas, et teha maailmatasemel turundust“

„Eesti turunduse uus hoog saab tulla vaid välisturgudelt“

„Kummutame müüdi, et turundajad ei tegele ainult pastakate tellimise ja story’de tegemisega“

„Meil on palju nutikaid tegijaid, aga tegutseme liialt omaette“

Heily Aavik: tänased kampaaniad on visuaalselt ja loovuselt halvemad kui 20 aastat tagasi