„Kui ma kolm aastat tagasi Tallinna Majanduskooli vastloodud turunduse õppetooli juhtima asusin, tegin kooli raamatukogus tiiru, et kaardistada sealset erialast kirjandust. Esimesena jäi näppu turunduseksperdi Seth Godini teos „See on turundus: et olla nähtav, pead õppima nägema“,“ kirjutab Triin Rum arvamuskonkursile
Tark Turundus saadetud loos.

- „Alustav õppija ei oska terviku tajumise vajalikkust tihti hinnata, sest ootus on kohe midagi praktilist paremini osata,“ näeb Tallinna Majanduskooli turunduse õppetooli juht Triin Rum.
- Foto: Tiit Tamme
Selle raamatu pealkirja teine pool on inspireerinud mind turundusvaldkonna õppekavade loomisel ja arendamisel kogu selle aja jooksul.
Mida turundaja nägema peab õppima?
Turundaja peab õppima nägema tervikut ehk seda, miks teatud tekst, foto, video, muusika, logo, teatud ajal, teatud kanalis, teatud sihtgrupile töötab eesmärgipäraselt ja miks mõni teine soovitud tulemust ei too. Tihti pole põhjus ühene või koheselt märgatav. Sihtgrupi tähelepanu võitmise ja kõnetamise põhjused moodustavad enamasti nüansirikka terviku kultuurist, psühholoogiast, semiootikast, neuroteadusest, käitumisökonoomikast, sõnumite seadmisest ja vormist.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Tänapäeva maailmas, kus paljusid turundustegevusi saab AI-tööriistadele delegeerida, on AI tulemuse adekvaatseks hindamiseks selline terviku tajumine äärmiselt vajalik. Selliste teadmistega turundaja oskab ka AI-d nutikalt kasutada, sest ta teab, millele detailsemalt tähelepanu pöörata.
On ju suur erinevus, kui paluda näiteks ChatGPT-l käituda copywriter’ina ning koostada Facebooki sündmuse tekst 30–50-aastaste naiste joogalaagrile, versus leida esmalt Facebookist temaatiline grupp, kus on koos naised sobilikus vanuses, koondada populaarseimate teemade postitused ja kommentaarid üheks failiks, eemaldada nimed ja paluda siis ChatGPT-l seda faili analüüsida kasutades Teun A. van Dijki diskursuseanalüüsi. Eesmärgiks leida ehtsa info põhjal sihtgrupi peamised uskumused ja väärtused, mis seonduvad jooga ja laagritega ning paluda seejärel AI-l seda sisendit kasutades ning copywriter’i rollis olles luua sündmust reklaamiv tekst.
Võib veel lisada, et tekstis kasutatud sõnad sobituksid konteksti ja peegeldaksid samu väärtusi. Teadlik turundaja võib AI-lt küsida ka värvi ja fondi soovitusi, mis samu väärtusi edasi annaksid ehk võimendaksid sõnumi semiootilist mõju veelgi.
Õppija soovib kohe osavaks saada
Alustav õppija ei oska aga terviku tajumise vajalikkust tihti hinnata, sest ootus on kohe midagi praktilist paremini osata. Olen tegelikult isegi sellise õppija kingades hiljuti olnud.
Osalesin hinnatud tänavafotograafi Airi Leoni telefoniga pildistamise koolitusel. Laadisin telefoni aku täis, võtsin laadijagi kaasa, ootuses, et kogu päev kulub pildistamisele. Aga ei! Kaks kolmandikku koolituse päevast vaatasime Airi enda fotosid ja kuulasime kogemuslugusid sellest, kuidas foto abil paremini lugu jutustada ning vaatajaga emotsionaalset sidet luua. Jalutades koolituselt koju, olin aga inspiratsiooni täis ja tegin äsja kuuldud näpunäiteid arvestades palju fotosid. Olin koolituselt saanud hea ülevaate, mida kõike pildistamisel arvestada. Lisaks oskan nende teadmiste abil ka teisi fotosid palju põhjalikumalt analüüsida ja hinnata.
Õppimine näidete ja kogemuslugude abil
Usun, et inimene õpib kõige paremini näidete abil. Mida paremini õpetaja tajub tervikut ja õppijate mõttemaailma, seda lihtsamini mõistetavaid näiteid ta tuua oskab.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Üks näide, mis mind ennast väga kõnetanud on, ja mis turunduse kultuurilist, psühholoogilist ja semiootilist poolt paljastab, pärineb peaaegu saja aasta tagusest ajast. 1920ndatel palkas USA toonane suurim sigarettide tootja American Tobacco avaliku arvamuse kujundamise eksperdi Edward Bernaysi appi, et hakata naistele sigarette turundama. Sigmund Freudi vennapojana mõistis Bernays hästi inimeste alateadlikke soove ja vajadusi ning tajudes ühiskonnas pead tõstva feministliku liikumise üha suurenevat mõju tuli ta välja geniaalse nimega. Ta nimetas sigaretid „vabaduse tõrvikuteks“.
Suitsetamine oli seni olnud meeste pärusmaa. Naised, kes olid alles hiljuti valimisõiguse saanud, ihkasid üha enam meestega võrdseid võimalusi, mis neile ka suurema vabadusena näis. Bernaysi eduka kampaania tõttu ei olnud „vabaduse tõrviku“ läitmine naiste jaoks enam tabu ja American Tobacco sai suure kliendisegmendi juurde. Semiootilist on selle näite puhul see, et vabaduse tõrvikute kampaania sai alguse New Yorgis. Teadupärast hoiab sealne suurim vabaduse sümbol tõrvikut ka enda käes.
Tallinna Majanduskoolis õpetavad oma ala praktikud. Turundusspetsialisti ja sotsiaalmeedia spetsialisti kaheaastases kutseõppes annavad oma teadmisi ja kogemusi edasi ligikaudu 30 erinevat valdkonna spetsialisti. Nende kogemuslood ja näited aitavad tulevastel turundajatel näha turundusmaailma detaile ja kujundada neist terviklik arusaam.
Erinevate inimeste ja aegade edukad turundusnäited on õppimiseks äärmiselt kasulikud, seda enam, et tehnoloogia pideva muutumise kõrval on inimloomus see, mis püsib sama. Olen Tallinna Majanduskooli turundusvaldkonna õppekavasid arendanud nii, et tulevased turundajad omandaksid lisaks praktilistele oskustele ka võime mõista turundust tervikuna. Selline turundaja on väärtuslik ka AI-põhises turundusmaailmas.
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on
11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata:
[email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB!
Loe konkursi tingimusi SIIT.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood

„Eesti turunduse uus hoog saab tulla vaid välisturgudelt“

„Kummutame müüdi, et turundajad ei tegele ainult pastakate tellimise ja story’de tegemisega“

„Meil on palju nutikaid tegijaid, aga tegutseme liialt omaette“

Heily Aavik: tänased kampaaniad on visuaalselt ja loovuselt halvemad kui 20 aastat tagasi