• 31.10.25, 07:00

Aune Past: Ilma punktita lugu

„Noor inimene on kirjutanud mõtlema, naerma ja vihastama paneva essee. Küsin: „Kuidas inimesed Euroopa Liitu suhtuvad?“ – „Noored suhtuvad hästi, aga vanainimesed mitte.“ Miks nii? „Noored saavad aru, aga vanainimestega peab kaks korda rääkima,“ arvab noormees. Küsin: „Kes need vanainimesed on?“ 35. Õppetund minule. Sisseastujad kannavad kaasas kodus kasvanud väärtusi ja meediast korjatud kuvandeid,“ kirjutab Aune Past arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
„Mis oleks, kui näeme rohkem vaeva ja loome lood, millesse oleme kaasa võtnud ka ekvatoriaalinimesed?“ küsib kommunikatsioonibüroo Past ja Parnerid juht Aune Past.
  • „Mis oleks, kui näeme rohkem vaeva ja loome lood, millesse oleme kaasa võtnud ka ekvatoriaalinimesed?“ küsib kommunikatsioonibüroo Past ja Parnerid juht Aune Past.
  • Foto: Jassu Hertsmann
Me oleme harjunud, et sugu võib olla voolav. Kahjuks vanus seda ei ole. Võid küll tahta aega pöörata, aga tulemuseks on vanaks läinud Barbie. Iga hallitanud juust ei ole hallitusjuust. Parem lubame endal muhedalt vananeda.
Kuidas see turundust puudutab?
Olin üks esimesi, kes suhtekorralduse maale tõi. Ehitasime uue eriala Tartus juhanpeegellikule eetikale, meid ei hirmutanud eelarvamused. Nimega sai alguses nalja. Helistas üks kodanik ja tahtis naist. Te olete ju suhete korraldamise firma. Selgituse peale, et meil on teistmoodi suhted, ärisuhted, põrutas kodanik: „Muidugi äri, ma maksan!“

Artikkel jätkub pärast reklaami

Õige pea tuli arusaam, et see, mida me teeme, on kõik loo loomine, organisatsiooni kommunikatsioon. Suhtekorraldusest sai kommunikatsioonijuhtimine, mis paneb kärgperena kokku meid kõiki, ka turundajaid. Usun, et turundajad teevad omavahel koostööd. Tunnen puudust erinevate loo loojate koostööst. Tarbijate käitumisele avaldab mõju mitte niipalju kampaania kui pikaajaline lugu. See haarab endasse, annab osa inimese identiteedist – laseb inimesel olla osa suuremast, olla kaasas, olla oma.
No ja mis siis?
PV ja CTR on olulised. Aga naised ostavad kingapoes ikka paremaid sporditulemusi või ilusaid jalgu. Kellele ma lugu räägin? Ainuüksi loost väljalülitatud naisi on Eestis 200 000 ringis. 60+ naisi, keda Raul Rebane nimetab ühiskonda stabiliseerivaks ja tulevikku vaatavaks grupiks. Aga mehed? Aga 50-aastased?
Ma nimetan meid ekvatoriaalinimeseks. Me oleme ületanud oma elukaare ekvaatori. 30 kilo tagasi vältisin poodi, kus rõivad alates numbrist 38 olid kassisuuruste tähtedega sildi all: SUURED SUURUSED. Et äkki ma ei saa aru, et olen paks. Kui arvan, et (turundus)loo loomisel on kõrvalejäänud ekvatoriaalinimesed, siis ei küsi ma, kus on aeglaselt ja 2 korda räägitud lood. Suunurgad taeva poole, kui meenutan, kuidas viiekümnesena pesu otsisin ja müüja mul küünarnukist kinni hoides juhatas: „Vanainimeste pesu on siinpool“. Esimesest ehmatusest üle saades teatasin: „Ahoo, ma just vaatasingi, et kus need „Marati“ pika säärega uhutud aluspüksid olla võivad“.
Me ei tunne huvi loosungite vastu, et 50 on uus 30. Me oleme lihtsalt aktiivselt elus. Kuigi vahel ei saa sõrmed keeratavat korki lahti. Me oleme õppinud kompenseerima seda, mis on kulunud. 50, 60, 70 on hea aeg elamiseks. Sportida, luua, lauluväljakut ummistada nii laulupeo kui ACDC ajal. Ma ei oska öelda, mis tunne on olla 80-aastane (olen 71). Patricia Moore ütles pärast eksperimenti toimida 85-aastasena: „Uksed sulgusid mu ees.“
René Bourdieu väitel me kõigepealt nimetame, siis näeme. Vanad on hambutud, aeglased, koormaks tervishoiusüsteemile, tekitavad liiklussurmasid. Käsi püsti, kes sellist inimest tunneb? Päriselt ja isiklikult, mitte meedias loodud kuvandit. Miks me pole seda inimest siis oma loosse võtnud? Miks temale on jäänud ainult tema üksinduse lugu, mitte meie jagatud tähendused?
Sõna loob maailma. Arvan, et me alahindame oma rolli. Meie loodud lood on positiivsed, olgu jama ümberringi palju tahes. Jättes kõrvale koroona, põllule kukkunud droonitükid, poliitilise udu ja valutava parema põlve, arvan, et nii hea kui praegu, pole elu Eestis kunagi olnud. Turundajate loodud lood on üllatavad, informeerivad ja abistavad. Seepärast (ja hea sihtimise tulemusel) leiavadki nad tähelepanu. Kuni vanuse klaaslaeni.
Meil on tohutu mõju tänase maailma loomisel. Paremini püüdes suudame tabada ka keele, millega kõnetada neid, keda me seni vaid proteesiliimi müües oleme kõnetanud. Ei saa sööta AI-le vanusele põhinevate gruppide vestlusi ja loota, et saad vastuse, millest ja kuidas ekvatoriaalinimesed tegelikult räägivad. Enamikesse neisse gruppidesse ei pääse sissegi, kui pole veel „ealiselt sobiv“. Lisaks kajastub seal vaid pinnavirvendus neilt, kes viitsivad, on solvunud või hoolivad. Tummisem on elustiiligruppide analüüs, sest siin tekib jagatud tähendus kergemini. Kindlasti leiame viisi, kuidas tuua loo sisse kõrvalejäetud, ilma et kusagilt paistaksid „kaks korda ja aeglaselt“ – teadja kõrvad.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Aga miks?
Sest ekvatoriaalinimesi on palju, sest ühiskond vananeb, sest loodud kuvand ei vasta tegelikule käitumisele. Sest turundajana vastutame oma sõnadega loodud maailma eest. Üksindus tapab, kõrvalejäetus kohutab. Mis oleks, kui näeme rohkem vaeva ja loome lood, millesse oleme kaasa võtnud ka ekvatoriaalinimesed? Kaasatud inimesed on õnnelikumad, õnnelikumad inimesed on tervemad.
Ma ei pane punkti. See ei ole arvamus, mis lõpeb punktiga: nii on ja kogu lugu. Mu lugu on dialoog. Point on, aga punkti pole. No cap.
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on 11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata: [email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB! Loe konkursi tingimusi SIIT.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele