• 23.10.25, 15:19

Roland Oskar: Reklaam pole turundus. Ja just sealt algavadki probleemid

„Turundus on nagu jäämägi – nähtav on vaid reklaam, aga tegelik töö toimub sügaval vee all. Liiga sageli keskenduvad ettevõtted sellele nähtavale osale, unustades, et edu algab väärtuspakkumisest, strateegiast ja kliendi mõistmisest,“ kirjutab Roland Oskar arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
„ Igapäevaste tulekahjude kustutamise kõrvalt tundub strateegiale mõtlemine luksusena, kuid see on ainus viis tulekahjusid ennetada, “ leiab reklaamiagentuuri Geeks juht Roland Oskar.
  • „ Igapäevaste tulekahjude kustutamise kõrvalt tundub strateegiale mõtlemine luksusena, kuid see on ainus viis tulekahjusid ennetada, “ leiab reklaamiagentuuri Geeks juht Roland Oskar.
  • Foto: Marelle Keedas
Reklaam ≠ Turundus
Üks levinumaid eksiarvamusi on see, et reklaam ongi turundus. Tegelikult on reklaam vaid üks osa sellest tervikust. Kui võrrelda turundust supiga, siis reklaam on lihtsalt üks koostisosa, näiteks sool või pipar. Hea supp sünnib aga siis, kui kõik komponendid on õigetes proportsioonides ja kvaliteetsed – mitte täiuslikud, vaid omavahel kooskõlas.
Kui ettevõtte väärtuspakkumine on tugev, toob isegi keskpärane reklaam tulemusi. Hea reklaam aitab lihtsalt sama tulemuse saavutada väiksema eelarvega.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kõik algab väärtuspakkumisest
Igapäevaste tulekahjude kustutamise kõrvalt tundub strateegiale mõtlemine luksusena, kuid see on ainus viis tulekahjusid ennetada. Enne reklaami peab ettevõte teadma, miks keegi peaks temalt ostma.
Näide: Käsitööseebid OÜ kulutab 500 eurot kuus Facebooki reklaamile. Pildid on ilusad, aga tellimusi ei tule. Miks? Sest nad pole mõelnud, mis selle seebi eriliseks teen. Kes on nende ideaalne klient? Miks peaks keegi valima just neid? Nad müüvad seepi, mitte lahendust – olgu selleks kuiva naha leevendus, luksuslik kingitus või loodussõbralik valik.
See tähendab põhitööd: tuleb teha SWOT- ja makroanalüüs ning uurida konkurente. Kui need sammud on tehtud, saab panna paika plaani ja suuna.
Plaan on nagu GPS – ilma selleta võid kiirelt liikuda, aga mitte tingimata õiges suunas
Ja nüüd üks oluline osa: hoidke oma plaanist kinni. Ettevõtluses on segajaid igal nurgal. Kui te muudate kurssi iga kuu, olete nagu laev katkise kompassiga – liigute, aga ei jõua kuhugi.
Plaani koostamisel olge samuti ausad. Mõelge läbi, mida te tegelikult suudate teha ja mida mitte. Millised on teie eelarved, millised kanalid sobivad, ja mis eesmärgiga te neid üldse kasutate. Ärge pange plaani, mis tundub ilus paberil, aga mida reaalselt ellu viia ei jõua.
Alustage lihtsast. Hiljem saab alati täiendada ja lihvida. Peaasi, et on suund ja see oleks kirjas. Nii ei kao fookus esimese meeldiva pakkumise peale, mis lubab „kiireid tulemusi“.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Viige plaan kooskõlla iseenda ja oma tiimiga. Kui kõik mõistavad sihti ühtemoodi, liigub asi palju libedamalt. Kontrollige suunda kord kuus ja tehke kokkuvõte kord kvartalis. Kui läheb hästi – mõelge, miks. Kui ei lähe, siis analüüsige, mitte ärge alustage nullist.
See on nagu treeninguga – üks „cheat meal“ ei riku plaani, kui üldine distsipliin on paigas. Sama kehtib turunduses: olge ausad iseenda vastu ja püsige kursil.
Kui odav hind on su ainus argument…
Kui küsime kliendilt: „Miks keegi peaks ostma just sinult?“, siis liiga tihti tuleb vastus: „Meil on odavam hind.“
See võib töötada vaid siis, kui sinu turundusstrateegia ongi teadlikult „olla kõige odavam“ – nagu teeb seda Ryanair. Ka seal teab klient täpselt, mida ta ostab: odavat hinda, mitte mugavust või personaalset teenindust.
Kui aga pakud väga head teenust või toodet ja oled samal ajal ka odavaim, ilma et selle taga oleks teadlikult üles ehitatud mastaabisäästu või tehnoloogilise innovatsiooni eelis, siis on midagi valesti.
Asi pole lihtsalt hinnas, vaid sõnumis, mida see hind sinu väärtuse kohta edastab. Hea asi ei saa olla odav – sama nagu sa ei saa Ferrarit Fiati hinnaga. Ja keegi ei imesta, miks see nii on.
Partnerlus, mitte „tellija ja täitja“ suhe

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kui otsite reklaamipartnerit, olge realistlikud. Te ei pea teadma kõiki tehnilisi detaile, kuid võtke aeg, et aru saada üldpildist – siis on väiksem risk, et teid ilusate sõnadega eksiteele juhitakse.
Hea partner ei ole lihtsalt käskude täitja, vaid strateegiline kaasamõtleja, kes julgeb esitada ka ebamugavaid küsimusi ja seada kahtluse alla plaane, mis ei teeni lõppeesmärki.
Digiturunduses on kõik mõõdetav. Vaadake ausalt otsa numbritele – kas tulemus on olemas või on see lihtsalt kulu?
Ärge jääge tellija rolli, vaid suhelge oma partneriga. Tõeline tulemus sünnib koostöös, mis tähendab kahe poole panust, mitte ühepoolset ootust, et agentuur teeb imet.
Praktika näitab – kui dialoog toimib, siis tulevad ka tulemused kiiremini.
Lõppsõna
Turundus ei ole kulurida. See on peegel, mis näitab su mõtlemise selgust ja väärtuspakkumise tugevust. Hea reklaam ei loo midagi uut – see võimendab olemasolevat.
Kui alus on tugev, jõuab see kaugele. Kui mitte, kiirendab reklaam kukkumist.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Enne järgmist reklaamikulu küsi ausalt:
  1. Kas mul on reaalne ja teostatav plaan, mitte Exceli-unistus?
  2. Kas tiim mõistab plaani ja meie ühist suunda?
  3. Kas meie sõnum on nii selge, et klient saab kohe aru, miks meilt osta?
Kui vastus on „jah“, on reklaam investeering. Kui „ei“, on see raha põletamine.
Turundus algab seestpoolt. Kui teate, kes te olete ja kuhu liigute, ei pea te turul karjuma. Teid hakatakse kuulama. Ja siis muutub reklaam kulust tulemuseks.
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on 11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata: [email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB! Loe konkursi tingimusi SIIT.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele