• 20.10.25, 18:24

Meeri-Mall Aul: Kõik muu on lihtsalt statistika

„Olen üks neist väikeettevõtjatest, kes on oma ettevõtte algusaastatel nii looja, turundaja kui ka klienditeenindaja rollis, ja seda ööpäevaringselt. Vastutades paralleelselt kogu pisikese ökosüsteemi toimimise eest oma naha ja karvadega nii koostööpartnerite kui klientide ees,“ kirjutab Meeri-Mall Aul arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
„Keskmisel väikeettevõtjal ehk Hunt Kriimsilmal ei ole valdkonda süvenemiseks võimalust ning tema parimaks sõbraks on pigem ChatGPT ja Canva, mille kuutasu tuleb kordades väiksem kui üks tund turundaja teenust sisse ostes,“ arutleb ettevõtja Meeri-Mall Aul.
  • „Keskmisel väikeettevõtjal ehk Hunt Kriimsilmal ei ole valdkonda süvenemiseks võimalust ning tema parimaks sõbraks on pigem ChatGPT ja Canva, mille kuutasu tuleb kordades väiksem kui üks tund turundaja teenust sisse ostes,“ arutleb ettevõtja Meeri-Mall Aul.
  • Foto: Erakogu
Silme ees suured unistused ja töömaht, millest paljud alustajad läbi ei näri – jaks või teadmised saavad lihtsalt otsa. Ja tihti jääb just turundus kaotajaks valdkonnana, kuhu ei jõuta panustada. Turundus on ettevõtte edus tähtis pusletükk, ilma milleta ei saa. Ometi on see paljudele väikeettevõtjatele endiselt võõras ja abstraktne maailm.
Seetõttu tehakse seda nii, nagu osatakse. Keegi teeb paremini, mõni ei oska kohe üldse ning osade loomulikku turundusgeeni märgates tuleb naeratus näole ja südames läheb paar kraadi soojemaks, sest sisu puudutas ja pani kaasa mõtlema. Rohkem kui kellegi ROI või muu oluline märksõna kuskil analüütikastatistikas, mida väikeettevõtjal, olgem ausad, ei olegi aega jälgida.
Kirjutan täna valdkonnast, kus „autentsus“ on sõna, mida kõik kasutavad, aga vähesed praktiseerivad. Mina täna siin kirjutamas, näomask peas, hommikumantel seljas ning mõtted lendamas, kuidas saaksime ehk paremini.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Loen ise neid peensusteni lihvitud tarku mõtteid turundusest ja uni tuleb peale, sest olgem ausad, natuke igav hakkab.
Turundus, mida mõõdetakse südamega ja mida ei saa tabelitesse panna
Eestis räägivad turundus ja kliendikogemus sageli eri keelt, mistõttu jääb tõeline väärtus ehk kliendikogemus nähtamatuks, kuigi see on tegelikult kõige olulisem. Oluline on brändi siirus, inimlikkus ja ehedus selles igas aspektis, ka turunduses.
Mäletan aega, kui kirjutasin igale tellimusele väikese sõnumi ja joonistasin südame kõrvale. Kui tellimusi tuli kümme päevas, oli see tore rituaal. Kui neid hakkas tulema kõvasti rohkem, avastasin kord end öösel kell üks veel südameid joonistamas ja teadsin, et nüüd on piir kätte jõudnud. Aeg on ettevõtjal väga kallis ressurss ning varem või hiljem ei saa enam kõikide klientide pakkidele südameid peale kirjutada ja neid personaalselt tervitada ka parima tahtmise juures.
Kuid kui südamega turundust ei saa tabelisse panna, siis ehk on aeg muuta ka seda, kuidas me tulemusi mõõdame.
Ma ei taha agentuuri, kes müüb tunde, vaid inimest, kes müüb tulemust
Pakkumisi küsides saab täpselt samade teenuste jaoks hinnad, mis erinevad teineteisest kolossaalselt. Mõni seletab liiga tehniliselt, mõni liiga ümmarguselt. Ja nii jääbki ettevõtjal tunne, et ta peab ise spetsialist olema. Ootus, et klient oleks värskete turunduse trendidega kursis, on väga suur lootus. Seetõttu jäävad need tähtsad otsused ettevõtjal ka tihti tegemata ja koostööd ei sünni.
Ma ei vii autot remonti teadmisega, et pean remonditöökojale ette ütlema, millised mutrid ja õlid panna – usaldan spetsialiste. Turundus on ainus valdkond, kus spetsialist müüb usaldust, aga ei julge seda ise pakkuda.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Keskmisel väikeettevõtjal ehk Hunt Kriimsilmal ei ole valdkonda süvenemiseks võimalust ning tema parimaks sõbraks on pigem ChatGPT ja Canva, mille kuutasu tuleb kordades väiksem kui üks tund turundaja teenust sisse ostes.
Mõõdan oma tööpäevi selle järgi, mitu pakki jõudsin saata või kui soe oli kliendi tänutunne. Turundaja räägib mulle strateegiatest ja nende seadistamisest, aga mitte minu kasvust. AI vähemalt paneb mu emoji’d ja bännerid kenasti ritta ning näen, et ilus on – turundaja töö tulemust ma nii visualiseerida ei oska.
Minu turundus on värvikas segu loomingulisest kaosest ja vanemluse logistikast kahe väikelapse kõrvalt, mille seiklusest saavad osa ka mu jälgijad. Uudiskiri sünnib siis, kui keegi näpuvärvidega parasjagu seina värvib ning ideaalsest fondist ja värvigammale keskendumisest on asi päris kaugel.
Kuid siiski ei saa ma mitte kunagi kliendile müüa ühtegi toodet klausliga, et selle hind või kvaliteet sõltub tujust, tähtede seisust ja ilmast, nagu turundaja täna mulle tegelikult saab.
Hästi hinnastatud turundus tooks investeeringud
Turundust ja klikke mõõdetakse küll väga täpselt, kuid tasu on enamasti tööpõhine. See mudel muudab teenuse sisu ettevõtja jaoks raskesti mõistetavaks. Tulemuspõhine hinnastamine annaks julguse väikesel brändil turundusse investeerida.
See looks selge tunnetuse, kuhu raha läheb, ning annaks võimaluse eduelamuseks kõikidele osapooltele – kahtlusi tekitav kulurida muutuks tulureaks.
Kui ettevõttel on enda brändi osas kindlus ja ka omajagu edu ning kasvu, ja turundaja ei julge tulemuspõhiselt tööd teha, siis tekib paratamatult küsimus: kas ta ei usalda brändi või pole oma tulemustes kindel?
Kaasaksin meelega oma valdkonna spetsialistid, et turunduses järgmisele tasemele jõuda, aga vaid juhul, kui mul oleks kindlustunne saadava teenuse kvaliteedi ja tulemuse osas.
Turundus ei peaks olema kampaania, vaid lubadus, et see loob väärtust. Ja see lubadus peab päriselt vett pidama. Kõik muu on lihtsalt statistika või usalduskriis. Ja kumbki neist brändi ei kasvata.
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on 11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata: [email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB! Loe konkursi tingimusi SIIT.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele