Viivika Vahi: Bränd kui strateegiline tööriist kasvamiseks
„Väikeettevõtja on igapäevaselt justkui kiirreageerija – arved, müügitöö, sotsiaalmeedia jpm. Bränding – see on teema, millega kannatab oodata. „Tegelen sellega siis, kui aega/raha on”, mõtleb enamik ettevõtjaid,“ kirjutab Viivika Vahi arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Viivika Vahi rõhutab, et bränding on oluline strateegiline tööriist ettevõtte kasvuks, mitte kuluartikkel. Ta võrdleb kahe personaaltreeneri majandustulemusi, näidates, kuidas tugev persoonibränd võib tuua 40 korda rohkem sissetulekut. Vahi toob esile KASVU-raamistiku, mis aitab keskenduda kliendikesksele väärtuspakkumisele, turupositsioneerimisele, sõnumite ja visuaalide ühtsusele ning usaldusväärsusele. Lisaks tutvustab ta 30-päevast plaani brändi arendamiseks. Vahi rõhutab, et bränding peab olema järjepidev tegevus, mis loob tugeva aluse ettevõtte edule ja eristumisele turul.
Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].
Foto: Kerttu Pakassaar
Paraku on see kulukas viga, mis tihedas konkurentsis väljendub suuremas turunduseelarves ja saamata jäänud kasumis. Võrdlesin mõni aeg tagasi kahe personaaltreeneri majandusnäitajaid. Selgus, et ühel neist oli tugev persoonibränd ja tema ettevõtte tulemused ületasid 40 kordselt treeneri omasid, kes ei olnud oma brändingusse panustanud. Jah, 40 korda suurem sissetulek!
Seega, bränd ei ole kulu, vaid tööriist kasvamiseks, mis loob usutavuse, lihtsustab müüki ja avab ukse uutele võimalustele. Kui bränd on strateegia keskmes, muutub turundus kulust investeeringuks ja müük toimivaks süsteemiks. Kui sind teatakse, aga sinult ei osteta, siis ära otsi vigu turundusest vaid keskendu brändingule.
Bränd kui kasvumootor
Artikkel jätkub pärast reklaami
Bränd ei ole vaid logo ja värvid – see on terviklik kuvand ning lubadus kliendile: mille eest seisame ja mida tagame. Kui klient tajub, et see on selge, usutav, järjepidev ning tõestatud, siis:
Väheneb võrdlus teistega ning kliendi eelistus kasvab. Sa pea enam hinnas võistlema.
Müügitsükkel lüheneb. Klient jõuab sinuni „soojana“, kelle vastuväited on eos ületatud.
Kanalid võimendavad üksteist. Sama sõnum töötab korraga kodulehel, sotsiaalmeedias ning müügis.
Võimalused kasvavad. Tugev lugu ja tõendid julgustavad kliente ka sinu uusi pakkumisi proovima.
Miks siis ettevõtjad ikkagi selle võimaluse kasutamata jätavad?
Brändi peetakse „nipsasjaks“, mitte ärilise tulemuse allikaks.
Fookus on tegevustel: postitus, kampaania, mess, müügisõnumid. Strateegiline tuum jääb samas määratlemata.
Eeldatakse, et viga on sõnumis, samas on see killustunud erinevate kanalite vahel: ühes „soodne“, teises „premium“, kolmandas „kiire“. Tulemuseks klient, kes ei saa aru, kes te päriselt olete.
KASVU-raamistik: tööriist, mis paneb brändi su ettevõtet kasvatama
K – Kliendikeskne väärtuspakkumine
Täida lüngad: „Aitame [konkreetne klient] saavutada [mõõdetav tulemus] ilma [ebameeldiva asjata].“
Testi seda oma klientide hulgas. Kui nad suudavad lause ümber sõnastada nii, et mõte jääb samaks, on tuum paigas ja võid minna järgmisesse etappi.
A – Asetus turul (positsioneering)
Kellega sind võrreldakse ja mis on kliendi arvates argument (argumendid), mis paneb sind eristuma või annab eelise turul.
Vali 3– 5 põhiväidet, -sõnumit vms, millega soovid, et sind seostatakse. Mõtle läbi keelekasutus, kuidas neid edastada. Sõnum peab olema lihtne ja sama igas kanalis - kodulehel, pakkumises, müügikõnes ning mujal. Selge sõnum loob usalduse, püsiv kasutamine äratundmise.
V – Visuaalne identiteet
See peab olema lihtne, selge, äratuntav ja järjepidev. Mõtle läbi värvid, fondid, pildikeel – nii palju, kui vaja ja mitte rohkem. Brändi visuaal ning sisemus peavad olema kooskõlas.
U – Usaldusväärsus
Too välja tõendeid – kogemuslood, mõõdikud, tagasiside, enne-pärast näited, sertifikaadid jms. Müügitsükli lühendamiseks peaks olema Igal väitel vähemalt üks tõestus.
30-päevane brändingu plaan
Artikkel jätkub pärast reklaami
Päevad 1–3: kirjuta välja KASVU-tuumik (väärtuspakkumine, asetus turul, 3–5 põhiväidet, visuaali mini-juhis, 3 tõendit).
Päevad 4–7: korrasta kodulehe avaleht ja pakkumismall ja/või maandumisleht- pealkirjadesse pane lubadused, allpool kasuta tõendeid.
Päevad 8–14: kirjelda kliendikogemusi. Loo 3 enne-pärastminicase’i (150–200 sõna, mis kirjeldab ühte olukorda ning sisaldab ühte mõõdikut).
Päevad 15–21: vali sotsiaalmeedia sisusambad (3–5) ning „signatuur-sisuformaat“ (nt „60 sekundi tulemus“, „esmaspäeva nipinurk“) ja tooda 4 esimest osa.
Päevad 22–30: joonda müügikõne skript brändi lubadusega; koosta Top 7 vastuväidet + vastused nendele, mis peegeldavad sama narratiivi.
Kuidas mõõta, kas bränd toob kasvu?
Tehingute protsent (pakkumised → lepingud)
Keskmine tehingu väärtus
Müügitsükli pikkus
Kordusost/soovitused
Kui need näitajad paranevad ilma reklaamikulu võrdelise kasvuta, töötab bränd kui strateegiline võimendi.
Mindset´i kohandamine
Artikkel jätkub pärast reklaami
Suurim samm kasvuni on otsus mitte sobituda kõigile. Kitsendus toob selguse, selgus usalduse ja usaldus müügi. Bränd ei ole ühekordne projekt, vaid järjepidev ning distsiplineeritud igapäevane tegevus. Sama lubadus, lugu, tõendid, mida kasutad igas kokkupuutepunktis oma kliendiga.
Kokkuvõte
Eesti väikeettevõtete suurim kasutamata võimalus ei ole „rohkem postitusi“, tõhusam müügitunnel vm, vaid selge ja järjepidev bränd, mis loob tugeva vundamendi sinu ettevõttele. Pane paika väärtuspakkumine, positsioon ja tõendid, joonda selle järgi koduleht, pakkumine ning kommunikatsioon. Nii muutub bränd sinu kasvumootoriks, mis toob kliente, annab eelise turul, lühendab müüki ja avab tee uutele võimalustele.
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna arvamuskonkurss, mille eesmärk on edendada Eesti turunduskogukonna sisulist arutelu ning ellu äratada ideed, mis aitaksid valdkonnal ja ettevõtetel kasvada.
NB! Tööde vastuvõtmine on selleks aastaks lõppenud.