Karin Kiviste: Tegudest tähenduseni – Eesti kui koostöölabor
„Eestis on vaikust rohkem kui sõnu. Meie inimesed ja ettevõtted ei kipu end suure häälega kuulutama – nad lihtsalt teevad. Meie tugevus ei seisne kõlavates loosungites, vaid tähendusrikastes tegudes, mis sünnivad sügavast soovist teha asju, mis päriselt loevad,“ kirjutab Karin Kiviste arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Eesti eristub maailmas tähendusrikaste tegudega, mis sünnivad sügavast soovist luua midagi, mis päriselt loeb, tõdeb Karin Kiviste. Ta rõhutab, et Arvo Pärt on Eesti parim turundaja, kelle muusika mõju ulatub üle sõnade ja tutvustab Eestit. Koostöölaborina võiks Eesti ühendades majanduse, tehnoloogia ja kultuuri pakkuda maailmale inspireerivaid lahendusi. Kiviste kutsub üles looma platvormi, kus iga tegu jutustab loo ja annab panuse majanduse, kultuuri ning looduse heaks. Nii saaks Eesti esitleda oma mõju ja väärtusi maailmas läbi koostöö ja nähtavaks muudetud harmoonia, järgides Pärdi loomeviisi.
Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].
Foto: Jaan Krivel
Saksamaa ekspordinõunikud on öelnud, et Eesti parim turundaja on Arvo Pärt – inimene, kes ei müü, vaid mõjutab. Tema muusika ei vaja tõlget, sest see kõnetab inimese kõige tundlikumat osa – tema sisemist maailma. Ja võib-olla just selles peitubki Eesti jõud: me ei pea end selgitama, kui meie teod juba räägivad.
Maailmas, mis on üleujutatud üheülbalise turundusega, võiks Eesti eristuda mitte müra, vaid tähenduse kaudu.
Ühine lugu, ühine mõju
Artikkel jätkub pärast reklaami
Pärt on öelnud: „Ma otsin ühist nimetajat“. Selle ühise nimetaja võiksime leida koostöös, suuremas avatuses ja sidususes – põimides kokku majanduse täpsuse, kultuuri tundlikkuse ja looduse tarkuse.
Eesti majanduse, tehnoloogia ja kultuuri pärlid võiksid saada saadikuteks maailmas läbi mõju nähtavaks tegemise ja koostöö, kõlades kui muusika, kus iga noot on osa tervikust. Ühine digitaalne koostöövõrgustik ühendaks need valdkonnad ja tooks nähtavale Eesti mõju.
Samuti pärinevad Pärdilt sõnad: „Kõik on seotud. Kui üks noot on vale, on kogu muusika vale“. Nii on ka ühiskonnaga – iga valdkond mõjutab teist ja ainult kooskõlas sünnib harmoonia.
Täna räägib maailm palju mõjust, kuid sageli jäävad sõnad õhku. Meil on võimalus seda muuta – anda mõjule kuju, nägu ja nähtavus.
Kujutle Eestit kui elavat kaarti, kus iga märkimisväärne tegu on valguspunkt – ettevõte, kogukond või loovidee, mis panustab majandusse, kultuuri ja loodusesse. See ei oleks reklaamikanal, vaid ühine teadmiste ja inspiratsiooni jagamise ruum, kus iga tegu jutustab loo: kuidas luuakse töökohti, hoitakse keskkonda, toetatakse kogukondi või edendatakse kultuuri.
Platvorm võiks ühendada ettevõtted, teadlased ja loovtegijad, et igaüks saaks jagada oma tegu – olgu see innovaatiline toode, keskkonnasõbralik lahendus või kultuuriinitsiatiiv. Iga tegu aitaks kirjutada ühist mõjukat Eesti lugu.
Iga toode või teenus võiks olla läbipaistev ja tõendatud, näidates, kuidas see mõjutab inimest. Mõju ei kuvataks tabelites, vaid see avaneks kui kaart, kus on näha, kuidas tegu toetab teist ja loob uut väärtust. Näiteks kui palju see vähendab CO₂ jalajälge, loob töökohti või tugevdab kogukonda – nii muutub tähendus ka mõõdetavaks.
Kasutajad saaksid näha, kuidas ühe ettevõtte materjalid jõuavad kohaliku käsitööliseni, kelle töö toetab kogukonda ja vähendab jäätmeid. Konkreetsete näidete varal mõju tutvustamine muudaks väärtuse selgesti tajutavaks, mis vähendaks infomüra ja looks usalduse - väärtuse, mis tänapäeva turundusest üleküllastunud maailmas on peaaegu kadunud.
Avatus ja mõjude aus jagamine muudaks Eesti koostöö ja arengu laboriks, kus luuakse inim- ja looduskesksed lahendused. See oleks kinnitus, et meie majandus ei ole vaid tootmine ja eksport, vaid mõtlemise viis, mis põhineb hoolimisel, loovusel ja koostööle avatusel.
Välispartnerid leiaksid siit kiiresti inspireerivaid koosloomise võimalusi ja näeksid, kuidas Eesti väikesed sammud loovad suurt mõju – majanduses, teaduses ja kultuuris. Saksa teadlane, kes otsib vesinikuenergia uuringutele rakendusi, leiaks siit võrgustiku, mille toel testida uusi sektoreid. Hollandi kestlikule arengule keskendunud kinnisvaraarendaja leiaks ringmajandusliku ja väikese süsiniku jalajäljega majatootja. Ja paljud teisedki tunneksid loomulikku, vastupandamatud tõmmet osaleda, kaasa mõelda ja panustada.
Koostöökeskkond ei räägiks, vaid kuulaks ja näitaks. See oleks nagu vaikne partituur, kuhu iga Eesti tegu lisab oma noodi – mõjusa, väikese, aga usutava.
Kui iga meie tegu oleks nagu Arvo Pärdi noot – lihtne, aga mõjuv –, siis ei peaks me end häälekalt kuuldavaks tegema. Meie vaikne, kuid tähendusrikas toon jääks maailmas kõlama.
Nüüd on aeg see vaikne muusika nähtavaks muuta – tegudega, mis kõlavad maailmas harmooniana ja näitavad, et Eesti teine keel on koostöö.
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna arvamuskonkurss, mille eesmärk on edendada Eesti turunduskogukonna sisulist arutelu ning ellu äratada ideed, mis aitaksid valdkonnal ja ettevõtetel kasvada.
NB! Tööde vastuvõtmine on selleks aastaks lõppenud.