Marelle Keedas: „Sotsiaalmeedia spetsialist, auuu…, kus oled?“
„Viimastel aastatel näeme tööportaalides kuulutusi, mis algavad sõnadega: „Otsime sotsiaalmeedia spetsialisti“. Kõlab hästi – eriala on popp ja tööpõld lai,“ kirjutab Marelle Keedas arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Marelle Keedas arutleb turundusspetsialistide üle, kes on sageli ülekoormatud mitmete ülesannetega, nagu veebilehe haldus, SEO, Google Ads ja muu. Ta märgib, et tööandjad ei mõista sageli turunduse keerukust ja paljude ülesannete jagamist ühe inimese kanda. See toob kaasa keskpärased tulemused ja loob illusiooni, et üks spetsialist suudab kõike. Keedas kutsub üles tööandjaid selgitama, milliseid oskusi nad tegelikult vajavad, ja turundusspetsialiste keskenduma oma tugevustele, et saavutada paremaid tulemusi. Fookus ei ole luksus, vaid hädavajalik turundusvaldkonnas.
Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].
„Kui turg ise kinnitab müüti, et „üks teeb kõik“, siis pole ime, et tööandjad ootavadki imetegijat,“ sõnab GEEKSi sotsiaalmeedia spetsialist Marelle Keedas.
Foto: Erakogu
Aga siis avad kuulutuse ja loed edasi: ülesanded: „veebilehe haldus, SEO, Google Ads, sotsiaalmeedia, uudiskirjad, sisuloome, analüütika ja vajadusel ka kujundus“.
Ehk siis otsitakse ühte inimest, kes oleks korraga turundusjuht, reklaamispetsialist, analüütik, disainer ja koodikirjutaja. Ametinimetus jääb siiski samaks – sotsiaalmeedia spetsialist.
Miks nii tehakse?
Artikkel jätkub pärast reklaami
Ausalt öeldes enamasti lihtsalt ei teata, mida turundus tegelikult tähendab. Tööandjal pole halba kavatsust, ta lihtsalt ei taju, kui lai see valdkond on. Arvatakse, et turundus on „postituste tegemine ja paar klikki siia-sinna“. Või tuuakse eeskujuks „sõber Toomas“, kes tegi ka kõike ja tuli hästi välja. Noh, tänks Toomas!
Teine põhjus on eelarve. Ühe inimese palkamine tundub odavam kui agentuur või mitu spetsialisti. Ja kui töökuulutus välja läheb, tundub loogiline, et „üks tubli inimene teeb kõik ära“.
Kui lõpeb fookus, algab probleem
Kui inimene peab tegema viie erineva valdkonna tööd, ei jõua ta üheski neist süvitsi minna.
Tulemus on keskpärane igal rindel. Ühel päeval seadistab kampaaniaid, järgmisel teeb disaini, kolmandal peab aru andma, miks koduleht Google’is esimeseks ei tõuse. Selline tempo ei tähenda mitmekülgsust, vaid hajumist ning vähe süvitsi minemist. Ja kui süveneda ei saa, ei sünni ka häid tulemusi.
Tööandja arvab, et „turundus ei toimi“. Tegelikult on probleem selles, et üks inimene ei suuda olla kogu turundusosakond. Sellises olukorras peab töötaja valima ülesanded, mida ignoreerida – ja sageli jäävad tahaplaanile just analüüs ning strateegia, sest kiiremini saab tehtud postitused ja reklaamid.
Torumees ei disaini maju. Elektrik ei planeeri köögimööblit. Miks peaks siis sotsiaalmeedia spetsialist tegelema veebiarenduse, SEO ja strateegiaga samal ajal? Igal erialal on oma tugevused ja tööriistad.
Siin tuleb ausalt peeglisse vaadata ka turundusinimestel endil. Sotsiaalmeedias ringleb kümneid postitusi, kus pakutakse „täisteenust“ ühe inimese käest: SEO, sotsiaalmeedia, Google Ads, sisuloome, strateegia ja kodulehe loomine. Kõlab võimsalt, aga see loob illusiooni, et üks inimene suudabki kõik ära teha.
Kui turg ise kinnitab müüti, et „üks teeb kõik“, siis pole ime, et tööandjad ootavadki imetegijat. Paraku on tulemus sellele ootusele vastupidine – palju tegevusi, aga vähe tulemust. Kui proovida kõike korraga teha, ei tee lõpuks enam midagi päriselt hästi. Ja kui tulemused jäävad nõrgaks, kõlab taas tuttav järeldus: „turundus ei tööta“. Tegelikult töötab, aga siis, kui igaüks teab oma tugevusi ja vastutust.
Spetsialist jäägu spetsialistiks
Tööandjad võiksid võtta hetke, et mõelda, mida nad päriselt vajavad. Kas on vaja inimest, kes loob sisu ja haldab sotsiaalmeediat? Või on vaja kedagi, kes juhib kogu turundusstrateegiat ja analüüsib tulemusi? Need on täiesti erinevad rollid.
Spetsialistid võiksid julgeda öelda „ei“. See ei tähenda, et sa ei oska – see tähendab, et sa hindad oma tööd ja tead, milles hea oled. Pikas plaanis võidab see, kes keskendub ühele asjale ja teeb seda tõesti hästi.
Turundusmaailm on täis andekaid inimesi, aga me põletame nad läbi, kui nõuame, et nad oleksid korraga strateegid, disainerid ja analüütikud. Fookus ei ole luksus, vaid ellujäämise küsimus. Kui spetsialist jääb spetsialistiks, sünnivad tulemused. Kui kõik üritavad olla kõiges head, ei saa keegi oma tööd hästi teha.
Liiga sageli näeme, kuidas noored turundajad, kes võiksid olla tulevased tippspetsialistid oma valdkonnas, väsivad juba paari aastaga, sest neilt oodatakse kõike korraga – reklaamtekstidest kampaaniaanalüüsini. Nii kaotame mitte ainult inimesi, vaid ka potentsiaali, mis võiks viia kogu valdkonda edasi.
Nii et järgmine kord, kui näed kuulutust „Sotsiaalmeedia spetsialist… auuu…, kus oled?“, võiks vastata: „Olen siin. Aga vali, mida sa tegelikult tahad – kas sotsiaalmeedia spetsialisti või kogu turundusosakonda.“
Turundus ei vaja kõige-tegijaid, vaid neid, kellele antakse ruumi süveneda. Kui tööandjad mõistavad seda ja spetsialistid julgevad piire seada, hakkab turundus lõpuks tööle nii, nagu peab. Mitte tänu imedele, vaid tänu fookusele.
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on 11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata: [email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.