• 18.11.25, 11:35

Mari-Liis Vaher: Tark turundus algab turundajast: miks kasv vajab selgust, raamistikku ja kogukonda

„Kui räägin turundajatega Eestis ja mujal, kuulen ikka sama: ressursse on vähe, ootusi on palju ja tunne on nagu töötaks üksinda lahinguväljal,“ kirjutab Mari-Liis Vaher arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Veiko Ristissaar käsitleb turunduse mõõtmise olulisust arvamusloos "Tark Turundus". Ostuprotsessi edukuse suurendamiseks tuleb kasutada spetsiaalseid tööriistu, nagu Google Analytics ja Meta Pixel, et parandada kampaaniate tulemusi. Ristissaar toob esile, et paljudes ettevõtetes ja hariduskeskkondades puuduvad veel täielikud turundusstrateegiad ja mõõdikud, mis muudavad edukuse määramise keeruliseks. Ta rõhutab, et andmepõhised otsused ja tehnoloogilised investeeringud, näiteks tehisintellekt, aitavad tõsta turunduskampaaniate efektiivsust. Ta soovitab kõigil turundustegevusi hoolikalt mõõta, et paremaid tulemusi saavutada.

Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].

„llma raamistikuta muutub turundus kiiresti kaootiliseks. Kui pole selget plaani, siis juhib päeva vaid järgmine „kiire palve“ või ootamatu trend,“ sõnab turundusekspert Mari-Liis Vaher.
  • „llma raamistikuta muutub turundus kiiresti kaootiliseks. Kui pole selget plaani, siis juhib päeva vaid järgmine „kiire palve“ või ootamatu trend,“ sõnab turundusekspert Mari-Liis Vaher.
  • Foto: Powerful Marketers
Kui tulemusi kohe ei tule, tekib frustratsioon. Ja liiga tihti lõpeb see läbipõlemisega. Aga tulemused ja kasv tulevad sisemisest töövõimest, mitte kiiretest moevooludest.
Üksi lahinguväljal: Eesti turundaja nähtamatu selguse probleem
Eesti turundusmaastikul on oma eripära. Väike turg tähendab, et turundaja roll ei piirdu kunagi ühe ülesandega. Väikestes ettevõtetes on turundaja korraga strateeg, sisulooja, projektijuht ja tihti müügiassistent. Suuremateski ettevõtetes jääb sageli mulje, et turundus on „kõikide töö“ – ja lõpuks ei vastuta justkui keegi.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Olen näinud Eestis liiga palju häid turundajaid lahkumas lihtsalt seetõttu, et nad ei suutnud enam üksi koormat kanda. Mitte seepärast, et nad poleks olnud võimekad, vaid sest süsteemi ja tuge polnud. Laiem probleem on, et ligi 70% tegevjuhtidest kahtleb turunduse kasvumõjus, kuna nad ei näe selgelt, kuidas see ettevõtte kasvule kaasa aitab (allikas: Fournaise Marketing Group). Kui turundust nähakse kuluna, mitte kasvumootorina, siis luuakse olukord, kus turundajal on kohustus pidevalt oma olemasolu õigustada ja puudub selgus. Fookus hajub: igaüks tahab midagi, iga projekt tundub kiireloomuline ja lõpuks tegeldakse pigem tulekahjude kustutamise kui pikaajalise väärtuse loomisega. See ei ole kestlik mudel.
Selgusetus loob võlts produktiivsust ehk meil on juurdunud mõtteviis, et mida rohkem ma päevas jõuan teha, seda tublim ma olen. Kuhjame päeva täis to-do’sid ja jookseme koosolekult koosolekule, oleme busy, aga mitte päriselt produktiivsed. Kui ei võta aega strateegilist fookust seada, jooksedki ringi nagu peata kana. Aga kui turundaja ütleb emotsiooniajel millelegi „jah“, ütleb ta samal ajal millelegi olulisele „ei“.
Tark turundus tähendab süsteemi, mitte juhuslikke kampaaniaid
Üks asi, mida olen oma teekonnal õppinud: ilma raamistikuta muutub turundus kiiresti kaootiliseks. Kui pole selget plaani, siis juhib päeva vaid järgmine „kiire palve“ või ootamatu trend. Tark turundus tähendab, et on olemas süsteem, mis aitab küsida õigeid küsimusi:
  • Miks me üldse midagi teeme?
  • Kuidas see toetab ettevõtte kasvu?
  • Millega on mõistlik tegeleda ja millest loobume?
Olen loonud endale viiesammulise süsteemi – mõtteviis, strateegia, teostus, kommunikatsioon ja juhtimine –, mis aitab hoida fookust. See pole lihtsalt minu leiutis, vaid õppetund ebaõnnestumistest ja klientidega töötamisest. Kui raamistik on paigas, saab öelda kindlalt „jah“ õigetele asjadele ja „ei“ kõigele muule.
Fookuse hoidmiseks olen loonud endale MIP-aja – Most Important Person aeg. See on aeg strateegilisele süvafookusele, mitte e-kirjadele või koosolekutele. Ilma selle ruumita neelab aja admin-töö. Produktiivsus on õiged asjad, mitte rohkem asju. Seal, kus ma pole tugev, võtan appi kolleegi, partneri või AI; ja seal, kus pole tulemust, selle tegevuse lõpetan – see pole nõrkus, vaid nutikus. Kui turundaja põleb läbi, põleb läbi ka ettevõtte kasvuvõimalus.
Toetav kogukond kui ellujäämise ja kasvu tingimus
Parimgi raamistik ei tööta üksi; kogukond ja õige võrgustik annavad julguse ja selguse. Väikesel turul on tavaline, et turundaja ei saa igapäevaselt kellegagi oma mõtteid peegeldada. See tekitab üksilduse tunde ja vähendab enesekindlust. Siin tulebki mängu võrgustik ja kogukond. Mitte loosungina, vaid väga praktiliselt: võimalus arutada ettevõttes sees, küsida nõu väljast, kuulata teiste kogemusi ja saada kinnitust, et ma ei ole üksi. Vestlus mõttekaaslasega on sageli andnud rohkem selgust kui nädalate kaupa Exceli täitmist. No one wins alone!

Artikkel jätkub pärast reklaami

Miks see on tähtis just Eestis?
Väikesel turul on turundaja mõju tegelikult väga suur. Iga otsus – olgu see kampaania, sõnum või partnerlus – võib viia ettevõtte kasvu või pidurdumiseni. Just seetõttu peab turundus olema osa kasvustrateegiast, mitte kõrvaltegevus. Kui ettevõtted käsitlevad turundust kasvumootorina ja ühiselt planeerivad müügi ning turunduse strateegiaid, paistavad nad ka välisturgudel silma. Me ei saa konkureerida turumahuga, aga saame konkureerida süsteemsuse, efektiivsuse ja inimeste tugevusega – valdkondades, milles pole ka rahvusvaheline turg liiga hea.
Kokkuvõte
Turundus on võimalus ja vastutus. Juhtide usaldus tuleb siis, kui räägime ärikeelt ja vastutame tulemuse eest: seome iga algatuse konkreetse eesmärgi ja mõõdikuga, anname selge ja piisava ülevaate, testime koos müügiga ning lõpetame tegevused, mis ei kasvata äri — nii on turundus kasvumootor, mitte kulu. Ja tark turundaja teab, et tema ise saab luua väärtust ja selgust oma töös, targalt ja tulemuslikult tegutseda ning vajadusel tuge otsida. Kui turundaja on tugev ja tasakaalus, on ka turundus tugev ja toetab müüki. Ja kui ettevõtted kasvavad siin targalt, kasvab ka Eesti turundus tervikuna.
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna arvamuskonkurss, mille eesmärk on edendada Eesti turunduskogukonna sisulist arutelu ning ellu äratada ideed, mis aitaksid valdkonnal ja ettevõtetel kasvada.
NB! Tööde vastuvõtmine on selleks aastaks lõppenud.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele