Olen näinud Eestis liiga palju häid turundajaid lahkumas lihtsalt seetõttu, et nad ei suutnud enam üksi koormat kanda. Mitte seepärast, et nad poleks olnud võimekad, vaid sest süsteemi ja tuge polnud. Laiem probleem on, et ligi 70% tegevjuhtidest kahtleb turunduse kasvumõjus, kuna nad ei näe selgelt, kuidas see ettevõtte kasvule kaasa aitab (allikas: Fournaise Marketing Group). Kui turundust nähakse kuluna, mitte kasvumootorina, siis luuakse olukord, kus turundajal on kohustus pidevalt oma olemasolu õigustada ja puudub selgus. Fookus hajub: igaüks tahab midagi, iga projekt tundub kiireloomuline ja lõpuks tegeldakse pigem tulekahjude kustutamise kui pikaajalise väärtuse loomisega. See ei ole kestlik mudel.
Selgusetus loob võlts produktiivsust ehk meil on juurdunud mõtteviis, et mida rohkem ma päevas jõuan teha, seda tublim ma olen. Kuhjame päeva täis to-do’sid ja jookseme koosolekult koosolekule, oleme busy, aga mitte päriselt produktiivsed. Kui ei võta aega strateegilist fookust seada, jooksedki ringi nagu peata kana. Aga kui turundaja ütleb emotsiooniajel millelegi „jah“, ütleb ta samal ajal millelegi olulisele „ei“.
Tark turundus tähendab süsteemi, mitte juhuslikke kampaaniaid
Üks asi, mida olen oma teekonnal õppinud: ilma raamistikuta muutub turundus kiiresti kaootiliseks. Kui pole selget plaani, siis juhib päeva vaid järgmine „kiire palve“ või ootamatu trend. Tark turundus tähendab, et on olemas süsteem, mis aitab küsida õigeid küsimusi:
- Miks me üldse midagi teeme?
- Kuidas see toetab ettevõtte kasvu?
- Millega on mõistlik tegeleda ja millest loobume?
Olen loonud endale viiesammulise süsteemi – mõtteviis, strateegia, teostus, kommunikatsioon ja juhtimine –, mis aitab hoida fookust. See pole lihtsalt minu leiutis, vaid õppetund ebaõnnestumistest ja klientidega töötamisest. Kui raamistik on paigas, saab öelda kindlalt „jah“ õigetele asjadele ja „ei“ kõigele muule.
Fookuse hoidmiseks olen loonud endale MIP-aja – Most Important Person aeg. See on aeg strateegilisele süvafookusele, mitte e-kirjadele või koosolekutele. Ilma selle ruumita neelab aja admin-töö. Produktiivsus on õiged asjad, mitte rohkem asju. Seal, kus ma pole tugev, võtan appi kolleegi, partneri või AI; ja seal, kus pole tulemust, selle tegevuse lõpetan – see pole nõrkus, vaid nutikus. Kui turundaja põleb läbi, põleb läbi ka ettevõtte kasvuvõimalus.
Toetav kogukond kui ellujäämise ja kasvu tingimus
Parimgi raamistik ei tööta üksi; kogukond ja õige võrgustik annavad julguse ja selguse. Väikesel turul on tavaline, et turundaja ei saa igapäevaselt kellegagi oma mõtteid peegeldada. See tekitab üksilduse tunde ja vähendab enesekindlust. Siin tulebki mängu võrgustik ja kogukond. Mitte loosungina, vaid väga praktiliselt: võimalus arutada ettevõttes sees, küsida nõu väljast, kuulata teiste kogemusi ja saada kinnitust, et ma ei ole üksi. Vestlus mõttekaaslasega on sageli andnud rohkem selgust kui nädalate kaupa Exceli täitmist. No one wins alone!