„Viimastel aastatel on turundusest saanud justkui uus rahvusspordiala. Igaüks teab, kuidas seda teha, igaüks arvab end tundvat algoritme ja igaüks jagab sotsiaalmeedias „nõuandeid“, kuidas brändi kasvatada või müüki kahekordistada,“ kirjutab Carmen Karu arvamuskonkursile
Tark Turundus saadetud loos.

- Tradehouse OÜ digiturunduse projektijuht ja Factory.Sale OÜ turunduspartner Carmen Karu
- Foto: Marilin Leenurm
Mõnikord tekib tunne, et professionaalsest turundusest on saanud omamoodi rahvapärimus – midagi, mida tehakse „tunde järgi“, sest „ega see ju nii keeruline saa olla“. Aga mis juhtuks, kui igaüks ei oleks turundaja?
Väike turg, suured ootused
Eesti turunduse üks peamisi väljakutseid on väiksus. Turg on piiratud ja ressursid napid, kuid ootused on sageli rahvusvahelised. See paneb ettevõtted otsima kiireid, odavaid ja nähtavaid lahendusi, mille tulemusel kaotab turundus oma strateegilise mõõtme. Kui igas väikefirmas on „turundaja“ see, kes postitab sotsiaalmeediasse mõne pildi või korraldab kampaania „tunde järgi“, siis ei teki süsteemsust ega järjepidevust.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Väikese turu dünaamika toob kaasa ka selle, et iga ebaõnnestumine on kiiresti nähtav ja iga edu võib anda petliku kindlustunde. Seetõttu kiputakse turundust nägema lühiajaliste tulemuste kaudu, mitte pika perspektiivi osana. See on mõistetav – kui eelarved on väikesed, tundub kiirus sageli ainus võimalik tee. Ent just siin peitub vastuolu: mida väiksem turg, seda enam vajab see strateegilist ja professionaalset lähenemist, sest iga eksimus on kallis ning iga õnnestumine määrav.
Professionaalne turundus ei ole üksik reklaam ega juhuslik kampaania. See on osa kasvustrateegiast – mõtestatud tegevus, mille kaudu ettevõte loob oma identiteedi, väärtuse ja usalduse. Väikese turu tingimustes on just see professionaalsus kõige olulisem konkurentsieelis. Mitte rohkem postitusi, vaid targem sõnum. Mitte rohkem silmapaistmist, vaid sügavam mõju.
Tehnoloogia ja professionaalsuse sügavus
Eesti turunduse üks suur võimalus ja samas proovikivi on tehnoloogia. Tehisintellekt, automatiseerimine ja andmepõhine turundus on toonud tohutuid võimalusi, kuid ka riski, et inimlikkus kaob. Kui tööriistad muutuvad kättesaadavaks kõigile, tekib taas illusioon, et igaüks saab olla turundaja. Tegelikkuses muutub professionaalsus just nüüd veelgi olulisemaks: oluline pole enam tööriista valdamine, vaid oskus seda mõtestatult kasutada.
Tehnoloogia võib teha turundusest efektiivse, kuid ainult inimene saab teha selle tähenduslikuks. Andmed võivad öelda, kes ostis ja millal, aga mitte miks. Just see „miks“ ongi professionaalse turunduse tuum – oskus mõista inimese motivatsiooni, emotsiooni ja väärtusi.
Samas on Eesti turunduse üks suuremaid küsimusi inimeste areng ja professionaalsuse hoidmine. Väikesel turul ei saa spetsialiseerumine alati sügavale minna ning tihti tuleb ühel inimesel täita mitut rolli korraga. See teeb turundusvaldkonna mitmekülgseks, aga ka haavatavaks – teadmised hajuvad, süvenemiseks jääb vähe aega ja strateegiline mõtlemine võib jääda operatiivse töö varju.
Sellepärast vajab turundus Eestis eneseväärtustamise kultuuri – arusaamist, et turundus pole kõrvaltegevus, vaid ettevõtte kasvumootor ja rahvusvahelise konkurentsivõime alus. Turundus ei tohi olla „kui aega jääb“ tüüpi tegevus, vaid teadlik ja läbimõeldud protsess, mis toetab ettevõtte identiteeti, usaldusväärsust ja pikaajalist kasvu.
Turundus kui kasvustrateegia, mitte kõrvaltegevus
Hetkel kuum
Inimesed on tööstuskaupade oste vähendanud
Artikkel jätkub pärast reklaami
Ettevõtted, kes käsitlevad turundust kuluna, mitte investeeringuna, jäävad tihti ka oma kasvus väiksemaks. Turundus ei ole vaid nähtavuse loomine, vaid pikaajaline strateegia, mis ehitab usaldust ja avab uusi turge.
AI ja automatiseerimine võivad toetada loovust ja lihtsustada tehnilisi protsesse, kuid need ei asenda inimlikku tunnetust, väärtuspõhist lähenemist ega strateegilist mõtlemist. Just seal, kus automatiseerimine loob efektiivsust, peab inimene hoidma alles empaatiat ja tähendust. Hea turundus ei seisne mitte ainult selles, kui kaugele sõnum jõuab, vaid selles, kas see päriselt kõnetab.
Edukas turundus on alati dialoog, mitte monoloog. See eeldab, et ettevõtted kuulavad oma kliente sama tähelepanelikult, kui nad nendega räägivad. Kui turundus muutub ühepoolseks kõneks, kaob usaldus. Kui aga turundus on siiras ja järjekindel, võib sellest saada ettevõtte tugevaim kasvumootor – mitte müügivahend, vaid suhete looja.
Turundus on oma olemuselt nähtamatu kunst – kui see on tehtud hästi, tundub see loomulik ja loomupärane, justkui oleks nii alati pidanud olema. Hea turundus ei karju, vaid kõnetab. See ei peida puudusi, vaid aitab esile tuua tugevusi.
Ehk polegi vaja, et kõik oleksid turundajad. Piisab, kui igaüks oskab märgata head turundust – seda, mis on aus, läbimõeldud ja väärtust loov. Kui ettevõtted usaldavad oma sõnumi kujundamise professionaalide kätte, jääb rohkem ruumi päris tööle: paremate toodete ja teenuste loomisele, mis ise räägivad enda eest.
Ja võib-olla just siis, kui kõik ei püüa olla turundajad, muutub turundus taas selleks, mis ta tegelikult on – sillaks inimeste ja ideede vahel, mis aitab mõtestada, mitte lihtsalt müüa.
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on
11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata:
[email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB!
Loe konkursi tingimusi SIIT.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood

„Kummutame müüdi, et turundajad ei tegele ainult pastakate tellimise ja story’de tegemisega“

„Meil on palju nutikaid tegijaid, aga tegutseme liialt omaette“

Heily Aavik: tänased kampaaniad on visuaalselt ja loovuselt halvemad kui 20 aastat tagasi