Autor: Monika Prits • 23. september 2019

9 tähelepanekut kasutajakogemuse kohta

Itella Estonia kliendikogemuse direktor Monika Prits kirjutas kasutajakogemusest ja kliendi teekonna kaardistamisest ning kirjeldas, milliseid teadmisi saadi SmartPOSTi uue iseteeninduskeskkonna loomisel.

Kasutajakogemusest rääkides ütles Monika Prits, et kümnest ettevõttest kaheksa pole kaardistanud kliendi teekonda.

Äriettevõtte peamine väljakutse on mõista, millised on kliendi kõige olulisemad vajadused ja ootused, mis mõjutavad kõige enam kasutajakogemust. Teisisõnu, missugused nüansid loovad teenuse kasutamisel suurepärase tunde ja soovi kasutada teenust uuesti ja uuesti. Kümnest ettevõttest kaheksa pole kaardistanud kliendi kokkupuutekohti enda pakutava teenusega.

Eestlane on nutikas ja nõudlik klient, kes hindab suurepärast kasutajakogemust rohkem kui eales varem. Seda kinnitavad ka Eesti ettevõtete brändiuuringud – esikümnes on alati firmad, kus teenuseid luuakse erinevate kliendisegmentide vajadusest lähtuvalt.

Kliendi vajaduste mõistmine on 80% ulatuses tema ootuste märkamine ja seejärel nende ületamine. Konkurentsitihedal turul on siiras huvi klientide ootuste ja vajaduste vastu ettevõtte jaoks elulise tähtsusega.

Kasutajakogemuse disain tähendab teenusega kaasnevate komponentide ehk kasutaja teekonna kõige olulisemate kokkupuutepunktide läbimõtlemist.

Kasutajakogemuse disainimisel mõtle järgnevale:

• Kust ja kuidas klient teenuse kohta infot saab?

• Kuidas ning millises kanalis liitub ja teenust kasutab?

• Kust ja kuidas ta vajadusel abi saab?

• Kui lihtne on teenuse eest maksmine?

• Kui lihtne on teenuse kasutamise lõpetamine ja uuesti kasutama hakkamine?

Sageli hakatakse teenust looma ilma pikemalt mõtlemata, kellele konkreetselt seda pakutakse ning millist väärtust peaks see kliendile looma. Olen kuulnud vastust, et meie teenus on mõeldud kogu Eestile. Teenuse sihtrühm võib ju olla kogu Eesti, kuid sõnumid, kanalid ja teenuse kasutamise ootused ja vajadused on segmenditi erinevad. 21- ja 60-aastase soovid, ootused ja vajadused samale teenusele on väga erinevad. Tõin kord oma 21-aastasele tütrele teleri ja selgus, et teler on liiga suur, võtab ebamõistlikult palju ruumi ning tagatipuks ei kasuta tütar telerit telesaadete vaatamiseks.

Olen märganud, et peale teenuse kasutamist lõpetatakse suhtlus kliendiga ning mõeldakse, et kasutajakogemus lõpeb koos teenuse kasutamise lõppemisega. Üle 90% ettevõtetest saadab soovitusindeksi küsimustiku ainult olemasolevatele klientidele. Selleks, et teenuse kasutamisest loobunud kliendist saaks jälle teenust kasutav klient, on oluline disainida kasutajateekonda tervikuna: huvist teenuse vastu selle teenuse lõpetamiseni ja peale teenuse lõpetamist uuesti kasutamiseni.

9 tähelepanekut kasutajakogemuse kohta

1. Mõtle läbi, kellele on Sinu teenus mõeldud ning millist probleemi ja/või vajadust teenus lahendab.

2. Veendu, millised teenuse komponendid loovad kliendile kõige suuremat väärtust, ning kuidas eristub Sinu pakutav teenus konkurentide teenustest.

3. Defineeri kõige olulisemad klienditeekonna kokkupuutepunktid ja ületa neis kliendi ootusi.

4. Tee kasutajateste ja fookusgrupiuuringuid ning jälgi kasutusharjumusi. Ära eelda oma arvamuse põhjal, mida klient soovib.

5. Kuula klienti, ära muutu müügimeheks, võta info vastu ja tee sellest omad järeldused.

6. Kasuta kliendilt saadavat infot, niisama seda koguda ei ole mõtet.

7. Klienditeekonna vältel ja teenuse eri etappides on klientide ootused väga erinevad.

8. Kasutajakogemus peab olema ühtemoodi hea kõigis seadmetes: nii nutitelefonis, arvutis kui ka pakiautomaadi ekraanil.

9. Ole parem kui konkurendid.

Jaga lugu
Bestmarketing.ee toetajad:
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügijuhtTel: +372 5331 5700