Marianne Liibert • 13 november 2019

Kuidas saada Google'i esilehele?

Iga ettevõtte jaoks on oluline, et ta oleks Google'i otsingust leitav, sest kui sind pole Google'i esilehel, siis sind pole olemas.

Digiturunduse ekspert, SEO ettevõtte QQQ juht ja seminari Best SEO 2020 esineja Meelis Vill rääkis Äripäeva raadios, kuidas esilehele saada. Intervjueeris Hando Sinisalu.

Meelis Vill räägib Best SEO 2020 seminaril SEO trendidest, mida iga turundaja teadma peaks.  

Tule seminarile Best SEO 2020

Teema: Kuidas saada Google'i otsitulemustes esikohale?

Toimumise aeg: 4. detsember 2019

Tutvu kavaga ja registreeru SIIN!

Üha rohkem on ettevõtete jaoks oluline, et nad Google'ist leitavad oleks. Kui keegi tahab olla teatud märksõnaga Google'is esimeste seas, siis mida selleks tuleks teha?

Vali endale selline ettevõtmine, mis on hästi ainulaadne.

Oletame, et ei ole ainulaadne. Praegu on näiteks rehvivahetus väga aktuaalne teema, tänavad on läinud libedaks. Kui ma tahaksin olla rehvivahetuse märksõnaga Google'i otsingus esimeste seas, mida siis teha tuleks?

Tänavu on juba hilja, võib-olla kevadeks saab veel kuidagi.

Sa pead hakkama kirjutama rehvivahetusest: rehvivahetuse ajaloost, rehvivahetuse erinevatest võimalustest, erinevatest rehvidest, kes üldse rehvid välja mõtles, mis on rehvide kummisegud. Ja siis muudkui kirjutad, sest sa oled Google'ist leitav ainult selle järgi, mis sinu enda veebis kirjas on. Kui sa tahad muuhulgas ka auto värvimisega leitav olla, aga kirjutad ainult rehvidest, siis jääd ikkagi nähtavaks rehvidega, mitte auto värvimisega.

Teine võimalus on maksta, lihtsalt osta Google'ist reklaami ja olla sellega esilehel, aga sellest me täna ei räägi. Räägime sellest, kuidas nii-öelda loomulikult või orgaaniliselt esilehel olla.

Kui ma eriti palju rehvidest artikleid ei kirjuta, aga mul on vana ja tuntud firma ning inimesed näiteks kasutavad minu veebi aegade broneerimiseks, teisisõnu lihtsalt olen väga populaarne – kas see ka otsingus kaasa aitab?

Jah, kui sa oled selle veebiga Internetis 10-20 aastat vastu pidanud ja sul on eakas domeen, siis juba see annab sulle eelise. Ka see aitab, kui sinu veebile viitavad teised prominentsed veebisaidid (nt Delfi, Äripäev), kus öeldakse, et see on väga äge koht, kus saab aegu broneerida. See on internetimaailmas hästi kõva valuuta, et keegi sulle lingib. Sest kui lingitakse, siis see ütleb otsingumootorile, et järelikult on oluline. Otsingumootor võtab seda arvesse.

Otsingumootor võtab arvesse seda, kui kaua sa oled tegutsenud, kui vana su veeb on, kui palju seal külastajaid käib?

SEO on justkui pisikeste tegevuste tehe, sa pead tegema kõiki asju vähemalt natukene. Ja kui sa neid asju teed, siis see lõppsumma tulebki selline, mis on sobiv. Sa ei saa teha ainult ühte asja väga hästi. Oletame, et su veeb on hästi kiire, maailma kõige kiirem veeb – 0,1 sekundit ja kõik on laetud. Paraku ainuüksi kiirusest ei piisa, kui sul ei ole sisu või sa oled selle alles sel nädalal teinud või keegi sulle ei viita. Sa pead tegema veel ja veel.

Kui su veeb ei ole mobiilisõbralik, siis ei ole lootustki otsingus esilehele kerkida?

Siin kasutabki Google oma turujõudu. Nad ütlesid juba mõned aastad tagasi, et mobile first. Seda olen ka mina soovitanud, et kui hakkate uut veebi tegema, ärge vaadake seda veebi kõigepealt oma arvutist. Las need esimesed kavandid olla, jälgige kogu seda protsessi ja loomist läbi mobiiltelefoni. Loomulikult see on tülikam, sest suurel ekraanil on mugavam toimetada kui mobiiltelefonis. Aga Google eelistab otsingutulemustes mobiilseid lehti ja maailm tuleb kaasa. Google'il oma jõuga on võimalik päris kõvasid muudatusi läbi suruda ja neid tuleb veel. "Mobiilsus esimesena" ei ole ainukene Google’i headest initsiatiividest.

Mida Google veel peale surub või soovitab lisaks mobiilsusele?

Peaaegu kõik veebiaadressid algavad https algusega. Oluline on s-täht, pea kõik maailma veebid kasutavad seda. See s-täht on taas Google'i initsiatiiv ja tähendab seda, et teie liiklust ei saa vahepeal keegi ära kaaperdada. Selle initsiatiivi taustaidee ongi hoolitseda maailma veebide turvalisuse eest. Kui teie veeb on turvaline ehk kui te kasutate https algust, siis Google eelistab teid. See ei tähenda, et kui te lülitate praegu oma http lehe https-iks, siis olete kohe esimene. Ei ole, te peate ikka kõiki muid asju ka tegema, aga jälle on üks linnuke kirjas, et olla teel esimeseks.

Kas see vastab tõele, et Google'i ära petmiseks tuleks kasutada ühte märksõna hästi tihti, et jääks mulje, nagu sinu veeb on näiteks rehvivahetuse otsingule kõige parem vaste? Või on Google sellest nüüd loobunud ja ühe märksõna korrutamise asemel saab kasutada sünonüüme?

Õnnelikud on need ettevõtted, kellel on üks sõna või fraas. Rehvivahetusele teeb see ühtpidi elu hästi lihtsaks, sest enamasti googeldatakse rehvivahetust, võib-olla ka kummivahetust. Samas see teebki SEO töö vaheldusrikkaks ja mõnikord väga keerukaks, et sul ei ole ainult rehvivahetus. Sa hakkadki vaatama, kas otsitakse veel millegagi – näiteks kummivahetus, rattavahetus, talverehvide vahetus, suverehvide vahetus. Ehk siis tegelikult tuleb selliseid kordajaid, mis muudavad tekstis olevad sõnad nii või naa natuke vaheldusrikkamaks. Google'iga ja üldse otsingumootoriga on see, et neid märksõnu peab olema tekstis, pealkirjades ja isegi pildipealkirjades, aga sa ei tohi üle pingutada. Su lause ei saa olla, et “alustasime rehvivahetusega 1991. aastal, paigaldades rehvi esimesele rehvide kaubikule”. Kui sa push'id selle sõna väga üles, siis see ei ole ka hea.

Seega Google tunneb ära, kui proovid tüssata või üle kavaldada?

Just, sa ei saa igale poole panna rehvid, rehvid, rehvid. Vastasel juhul su lõik koosnebki sõnadest "meil on Good Yeari rehvid, meil on Pirelli rehvid". Kui mingi asi hakkab liialt korduma, siis Google jälle alandab sinu skoori.

Seega tehes väga vähe, siis on halvasti, sest sa ei ilmu Google'i esimesele tulemustelehele. Ja kui sa teed liiga palju – see ei tähenda ainult sõna korrutamist, vaid ka igasuguseid muid asju – siis sa saad selle eest ka karistada. Sa pead kogu aeg leidma sellise kuldse kesktee.

On hea, kui teised veebilehed lingivad sinule. Näiteks kui oled rehvivahetuse veeb, kus saab broneerida rehvivahetusi ja osta rehve, siis oleks hea, kui erinevad autoriteetsed veebid nagu Delfi, Äripeäv või Tehnikamaailm lingivad sinu veebi ja vahendavad sealt sisu. Kui mul on enda meelest avaldatud väga hea artikkel rehvivahetuse teemal ja ma tahaksin, et teised veebid ka seda refereeriks, mida ma siis tegema peaks?

See on nagu müügitöö. Sa pead välja vaatama, kes võiks sulle viidata. Seejärel pead nendega ühendust võtma. Sa pead ütlema "vaadake, mul on täitsa relevantne ja teie teemase minev lugu, mis oleks, kui te viitate mulle". Ja sa peadki neile peale käima nagu uni.

Kas see maksab raha ka?

Oleneb, kuidas sa kokku lepid. Kui see on huvitav artikkel, siis need lingid tekivad võib-olla iseeenesest, aga sa võid teha ka mingi kokkuleppe. Halb asi on see, et enamasti keegi, kellelt sa seda küsid, ei viitsi väga sellega tegeleda. Seda kutsutakse link building'uks ja see on kindlasti üks SEO töö raskem osa. Püüadki siis neid linke lunida. Üks võimalus on vaadata, kes viitavad sinu konkurendi rehvivahetusele. See annab sulle justkui spikri, kust küsida. Järelikult nad võiks viidata ka sulle. Aga sul peab olema midagi, mis pakub neile huvi. See ei mõju, et "linkige minu avalehele, mul on äge leht".

Uudistekanalid on autoriteetsed, aga kui on tubli blogija, kellel on palju lugejaid, kas sellise blogija veebis avaldatud link on ka hea?

Jah, sest need lingid peavad tulema sinu ärile relevantsetest kohtadest. Seega kui sul on rehviäri ja sulle hakkavad linkima madratsitootjad, siis see ei ole võib-olla väga kohane või loogiline.

Aga näiteks Paljas Porgand või Mallukas, kes kirjutavad elust, suhetest ja perest. Kas need sobiks?

Rehvivahetus on ju väga perekeskne. Ma ise arvan, et eesti keelega on hea lihtne. See on nii pisike, et võib-olla Google ei pööra nii palju tähelepanu relevantsusele. Suuremate keelte puhul Google saab paremini aru, kas rehvi- või autohuvilised viitavad omavahel. Ma arvan, et Eestis sa võid veel meelelahutusblogijalt neid linke saada ja need ei ole kahjulikud. Tema artikkel võibki olla sellest, et ta hakkab juba aegsalt rehvivahetusega pihta.

See tegelikult on igapäevaelu teema ja sellest perefoorumis kirjutada ei ole üldse sobimatu.

Absoluutselt.

Viimasel ajal on esile tulnud allika originaalsuse küsimus. Väidetavalt Google karistab neid, kes on kopeerinud sisu kuskilt mujalt. See, et ma võtan teistest blogidest või meediaväljaannetest sisu, lõigu siit ja lõigu sealt, ja kopeerin need kokku üheks referaadiks. See väidetavalt Google'ile ei meeldi ja ta karistab selle eest. On see tõesti nii?

Jah, ning see läheb kokku SEO töö negatiivsema või mustema poolega. Selliseid jupphaaval kokku klopitud lehekülgi luuakse ka selleks, et need hakkaks linkima kas või sellele samale rehivahetusele. Ehk siis sa teedki väikese äri, kus lood kümmekond täiesti normaalset lehekülge autodest, autorehivdest, rehvide vahetamisest. Ja sa müüd sealt tulevaid linke sellele, kes soovib osta. Otsingumootorid juba mõned aastad tagasi hammustasid selle läbi. Kõik, kes ostsid sellistest link farm'idest linke, siis nende tulemused kadusid otsingumootori tulemuste kaugetele lehtedele. Seega originaalsus on tähtis ja praegu ka Google väidab, et ta püüab ikkagi tuvastada, kes on esmase artikli teinud. See teema on seotud ka fake news'iga.

Ma saan aru, et Google’i üle kavaldamise tee on libe tee. See saab varem või hiljem karistatud, kui proovid kuidagi nende algoritme üle kavaldada, ja see karistus saab olema üsna tugev.

SEO on olnud aastakümneid Google'i ja webmaster'ite vägikaika vedamine. Leitakse mingi nipp, siis Google avastab selle ja nullib selle ära. Kunagi aitas keyword'ide panemine märksõnadena veebikoodi, aga need ei toimi enam ammu. Sellised efektiivsed meetodid lõigatakse järjest ära.

Järelkuula saadet Äripäeva raadio podcast'ide keskkonnast:

Jaga lugu:
Seotud lood
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Marianne Liibert
Marianne LiibertBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5563 5831
Kristi Remmik
Kristi RemmikBestmarketing.ee ürituste projektijuhtTel: +372 5683 6988
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügiijuhtTel: +372 5331 5700