• 15.10.25, 16:00

Brit Mesipuu: Miks meil on puudu tarkadest tellijatest ja sügavamalt spetsialiseerunud turundajatest?

„Kui tegeled kõigega, ei tegele sa mitte millegagi! N-ö tavaelus tundub see loogiline – eduka arstina on raske olla samal ajal uusimaid praktikaid tundev mehaanik. See mõte ei jõua aga turundusabi otsivate inimeste teadvusesse,“ kirjutab Brit Mesipuu arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Milose tegevjuht ja koolitaja Brit Mesipuu
  • Milose tegevjuht ja koolitaja Brit Mesipuu
  • Foto: Erakogu
Ei saa olla ekspert nii SEO-s, Google'i ja Meta Adsis ning samal ajal tunda kõiki TikToki trende, lõpetades päeva filigraanseks lihvitud turundusmeilide jagamisega. Tööpakkumistes on aga mõnede firmade silmis turundusjuht digitaalne jumal, kes teab lahendust igale kanalile, teenides seejuures pikapäevarühma abiõpetaja tasu.
Samas, kus nõudmine, seal pakkumine! Ega kandidaadidki tagasihoidlikuks ei jää. Sain hiljuti kirja: „Läbisin koolituse X, kas sul on kliente, kelle turundust üle võtta?“. Vahel imetlen selliste inimeste enesekindlust ja -hinnangut. Mul endal on kogu elu sellega probleeme olnud. Ja samal ajal teeb see ka kurvaks.
Turundus ei ole üks ühele kantav teoreetiliste teadmiste kogum

Artikkel jätkub pärast reklaami

See on osa pikemaajalisest strateegiast ja katus eri reklaamiväljunditele. Olles ise olnud nii õpetaja, koolitaja kui ka konsultandi rollis, jääb minu arvates vajaka teoreetiliste teadmiste praktikasse rakendamise süstemaatilisest õpetamisest.
Lühiajalised head tulemused võivad tõepoolest tulla pea igaühel, eriti kui varem pole suurt midagi tehtud. Kestvamad ja stabiilsed tulemused vajavad aga pikemaajalist järjepidevat testimist ja uute olukordadega kohanemist.
See hõlmab endas nii uute sotsmeediakanalite kui -trendide tulekut, aga ka kanalilt „bänni“ saamist. Teadmist, et meeldides FB algoritmile, ei pruugi sa määrida mett TikToki algoritmi huultele. Imelised tulemused Google’s võib Meta reklaamide vaatajad külmaks jätta. Eri kanalite algoritmide enda sisesed ja omavahelised suhted on umbes sama keerulised kui eelmised koalitsiooniläbirääkimised.
Turundusharidus teoreetilisest praktilisemaks
Turunduse alused Kotlerist 7P mudelini on väärtuslikud. Oluline on aru saada, mis, kuidas ja miks üks või teine turundust mõjutav tegur teist mõjutab. Tihtipeale ei saa sama lähenemist kasutada isegi mitte erinevatel hooaegadel, rääkimata teises valdkonnas tegutseval ettevõttega.
Teooriast ei piisa, on vaja ka piisavat praktikat. Üks kord aastas trenn ei tee sind tugevaks, ühe kampaania korraldamine vilunuks. Hoolimata aastatepikkusest kogemusest ei usalda Meta ja Google’gi meid enam! Aina vähem lasevad nad inimmõistusel valikuid teha, suunates otse AI või Advantage+ lahendustele. Kas varsti on turundaja ainus ülesanne Meta errori (kui see üldse ilmub) lahti seletamine?
Paljudele ja pealiskaudselt
Üldiselt on koolitusi vaja ilmselgete ämbrite vältimiseks. Puudu on spetsialiseeritud koolitustest, mida saavad lubada sisekoolituste tellijad. Riikliku toega programmid seavad ette kõrge miinimumosalejate arvu ja maksimaalsete üldteadmiste andmise paljudele inimestele.

Hetkel kuum

Artikkel jätkub pärast reklaami

Nii saad (pealiskaudse (teoreetilise)) ülevaate tööriistadest, kuid seda, kuidas neid praktikas ellu viia, ei õpetata. Kõrvale jääb spetsiifilisemaid teadmisi vajavate inimeste potentsiaal, kes võiks anda majandusse lisapanuse.
Palun selgita!
Muusika mu kõrvadele on, kui kuulen turundajat rääkimas, et oli Meta reklaamidest veidi kaua eemal ja sooviks end nüüd uuendustega kurssi viia. Enamus riiklikult rahastatavaid turunduskoolitusi spetsialiseerumist ei paku, tootes juurde „läbisin koolituse, olen turundusjumal“ tüüpi turundajaid. Pead õppima kõike ja natuke, kuigi vajadus või huvi on keskenduda nt Google Ads’ile.
Miks mu turundus ei tööta?!
Kui Meta reklaamid ei täida kukrut, vaadatakse esmalt Meta poole, siis reklaamide seadistaja silmadesse. Endale vastutust võtma ei kiputa.
Ka minusugused, 10–20 aastat turunduses olnud türannosaurused eksivad. Kuid puistaksin soola ka tellija haavale, sest kes maksab, see tellib muusika. Kui tellija edukus seisneb laikide ja reach’i numbris, on raske seletada, et need arvud ei konverteeru samas eksponentsiaalses mahus sinu pangakontol eurodena.
Detailidesse vähem süübivad ja väiksemate turundusteadmistega kliendid valivad pigem hinna kui kogemused. Hinda hoiavad sagedamini all turundusteenuse turule sisenejad.
Seega lasub vastutus lõpuks mõlemal. Kui klient ei oska küsida muud peale reach’i ja laikide ning pakkuja soovib saada CV-sse kogemusi, süüvimata kliendi põhivajadusse, on „süü“ mõlemal. Seetõttu hindan väga ettevõtteid, kes soovivad teada saada, mida on võimalik saavutada ilma, et võtaks seejuures töö turundajalt/agentuurilt.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Vastutame me kõik
Kokkuvõtvalt valitseb turundusmaastikul ebakõla tellija ja õppija ootuste ning riiklikult toetatud (täiend)koolituste vahel.
Kestvate tulemuste ja reaalse majandusse panustamise jaoks vajame muutusi. Ärme tooda vaid kõiges natuke teadvaid turundajaid ja tellijaid. Toetame ka neid, kes soovivad spetsialiseerudes võtta enda või oma klientide majandusnäitajatest maksimumi.
Kuidas edasi? Koostöö rahastajate ja praktikute vahel, et leida reaalsetele kitsaskohtadele toimivad lahendused.
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on 11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata: [email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB! Loe konkursi tingimusi SIIT.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele