„Turunduse maailm on viimastel aastatel muutunud uskumatult täpseks. Me mõõdame iga klikki, iga liikumist ja postituse mõju. Ent mida täpsemaks muutuvad süsteemid, seda ähmasemaks muutub tähendus,“ kirjutab Karin Luiga arvamuskonkursile
Tark Turundus saadetud loos.
Tehisintellekti ja automatiseerimise ajastul ei puudu turundusest enam oskused ega tööriistad, vaid midagi palju lihtsamat. Inimlik taju. See õrn, kuid määrav võime tunnetada, mis on õige, millal on aeg rääkida ja millal vaikida, millisel sõnade jadal on mõte. Just siin saab turunduse uueks kultuuriks esteetiline intelligentsus ehk loovuse ja strateegia tasakaal.
Kui sisu muutub lõputuks
Iga ettevõte toodab sisu, iga professionaal ehitab isiklikku brändi ja iga sõnum konkureerib miljonite teistega. Tehisintellekt teeb selle kõik veelgi kiiremaks ja odavamaks. Sotsiaalmeedia täitub tekstidega, mis on tühjad. Palju kirjutavad, aga vähesed kuulavad. Paradoksaalselt, mida rohkem sisu sünnib, seda vähem see kõlab. Mida kättesaadavam on väljendus, seda väärtuslikumaks muutub oskus valida, mida öelda ja kas öelda.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Nähtamatu tajukiht tehisintellekti kõrval
Kui rääkida turunduse tulevikust, on lihtne jääda vastandustesse: loovus versus algoritm. Tegelikkus on aga märksa huvitavam. Masinad on erakordsed abimehed, nad aitavad meil näha mustreid, mida palja silmaga ei märka, ja teevad ära tohutu hulga rutiinset tööd. Kuid üks asi jääb endiselt inimeste kätte: otsustus.
Tehisintellekt võib kirjutada lauseid, mis kõlavad loomulikult, ent ta ei tea, milline toon mõjub siiralt ja milline pealetükkivalt. Ta ei mõista vaikust ega irooniat. Kõik need nüansid kuuluvad inimliku taju valda. Sellesse nähtamatusse tajukihti, mis sünnib kogemusest, empaatiast ja väärtustest. Hiljuti sattusin kuulama üht laulu, mis oli AI loodud. Kõla, tämber ja kõik oli justnagu paigas, aga sellel lool ei olnud mingit kandvat sõnumit, lihtsalt noodireale kuulajate eelistusi arvestades algoritmiga kantud sõnamulin.
Turunduse suurim küsimus ei ole enam kuidas sisu luua, vaid kes otsustab, mis on väärt luua. Ja sellele küsimusele suudab vastata ainult inimene, kellel on välja kujunenud tunnetuslik filter, esteetiline intelligentsus, mis ühendab loovuse ja eetika.
Maitse kui moraalne otsus
Sõna „esteetika“ seostub sageli iluga, kuid turunduse kontekstis on see midagi sügavamat. Esteetiline intelligentsus ei tähenda ainult head visuaali või tundlikku disaini, see on võime tajuda, millal ilu muutub sisutuks ja millal lihtsus hakkab rääkima.
Kui kõik näeb hea välja, muutub oluliseks küsimus, mis on ilu taga.
Kas vorm toetab sisu või varjab seda? Kas sõnum teenib inimest või lihtsalt algoritmi?
Artikkel jätkub pärast reklaami
Maitse pole enam pelgalt stiilivalik, vaid eetiline otsus. See väljendab, millesse me usume.
Kui bränd otsustab rääkida aeglasemalt, selgemalt ja vähem, on see esteetiline, aga ka moraalne valik mitte täita maailma veel ühe sõnumiga.
Inimlik taju kui strateegiline oskus
Inimlik taju on intuitiivne, kuid mitte juhuslik. See ei tähenda emotsioonipõhist otsustamist, vaid võimet märgata mustreid – toonivahetusi, sõnade kaaluerinevusi, publiku meeleolu.
Sa tunned ära, kui sõnum on õige. Sa märkad, millal bränd hakkab kõlama valesti ja millal vajab ta veidi inimlikku ebakõla.
Teenuste turunduses, kus müüakse usaldust, muutub inimlik taju veelgi väärtuslikumaks varaks. Klient ei vali partnerit selle põhjal, kellel on kõige aktiivsem sotsiaalmeediakonto, vaid selle järgi, kelle hääles on rahu ja selgus. Ja just selle hääle loovad inimesed, mitte süsteemid.
Hoolimisest, professionaalselt
Kui kõik räägivad hoolimisest, muutub hoolimine väärtuslikuks alles siis, kui seda ei öelda, vaid tajutakse. Kui kõik lubavad partnerlust, muutub partnerlus tõeliseks alles siis, kui seda ei pea rõhutama, vaid see avaldub vaiksetes märkides, sõnastuses, pausides.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Turunduses on professionaalsus pikka aega tähendanud tehnilist täpsust, õigeid sõnumeid, õigeid kanaleid, õiget sagedust. Esteetiline intelligentsus ühendab ratsionaalsuse ja tundlikkuse ehk oskuse teha õigeid otsuseid, mis kõlavad inimlikult, kuid on strateegiliselt tugevad. Kui iga kampaania küsiks enne alustamist, kas see lisab midagi meie ühisesse kultuuri või lihtsalt suurendab müra, oleks turunduse kuvand ühiskonnas teistsugune.
Tagasitee tunnetuse juurde
Tehnoloogia areneb edasi. Andmed muutuvad täpsemaks, algoritmid nutikamaks ja masinad loomingulisemaks. Kuid üks asi jääb eksklusiivselt inimlikuks – otsustamine.
Vastus küsimusele, mida me üldse tahame luua.
Esteetiline intelligentsus ja inimlik taju annavad sellele otsusele sisu. Brändid, kes seda mõistavad, loobuvad vajadusest kõlada paljusõnaliselt ja võtta kogu ruum.
Esteetiline intelligentsus ei ole luksus, vaid ellujäämisoskus maailmas, kus masinad suudavad kõike peale tunnetuse. Tark turundus ei seisne enam selles, kui paljude inimesteni jõutakse, vaid kui sügavalt nendeni jõutakse.
Mitte selles, kui vali on hääl, vaid kui selge on toon.
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on
11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata:
[email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB!
Loe konkursi tingimusi SIIT.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood

Heily Aavik: tänased kampaaniad on visuaalselt ja loovuselt halvemad kui 20 aastat tagasi