„Kui räägime turundusest, eriti rahvusvahelisest, kipub ettevõtte juhtkond seda käsitlema kui ühekordset investeeringut. Paneme summa lauale, teeme kampaania või palkame partneri ning ootame, et tulemused tuleksid kiiresti ja mõõdetavalt tagasi,“ kirjutab Urmet Seepter arvamuskonkursile
Tark Turundus saadetud loos.

- Eksporditurunduse agentuuri Exponential Marketing partner ja digiturunduse strateeg Urmet Seepter
- Foto: Liina Notta
Kui aga vaadata, kuidas need samad inimesed suhtuvad oma isiklikesse investeeringutesse, näeme hoopis teistsugust loogikat. Keegi ei usu, et ühe panusega jõuab pikaajalise kasumini. Investeerimises on oluline algust teha, alustada väiksemalt, olla järjepidev ja mõista, et tootlus ei pruugi tulla kohe.
Rahvusvaheline turundus toimib samadel põhimõtetel. Seda ei peaks nägema kui investeeringut, vaid kui investeerimist.
Investeerimise esimene samm on alustada
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kõik investorid teavad, et esimene ja kõige raskem samm on alustada. Paljud kahetsevad, et nad ei hakanud kümme või kakskümmend aastat varem pihta. Miks? Sest aeg on investori tugevaim liitlane.
Rahvusvahelises turunduses kehtib sama. Kui ettevõte jääb kõhklema, ootab „õiget hetke“ või „täiuslikku strateegiat“, siis jääbki alustamata. Turg areneb, konkurendid liiguvad edasi ja iga viivitus maksab tulevikus kordades rohkem.
Oluline on astuda esimene samm – olgu see väike kampaania, uue turu testimine või osalemine rahvusvahelisel messil. Ilma alustamata ei teki kogemust ega õppimist.
Alustage väiksemalt ja sihikindlalt
Kogenud investor ei pane kogu vara ühte aktsiasse või krüptosse. Alustatakse hajutatult ja mõõdukalt, testitakse turgu, õpitakse vigadest ja kasvatatakse oskust raha hallata.
Rahvusvaheline turundus on samamoodi riskide juhtimine. Kohe ei pea panema kümneid tuhandeid eurosid globaalsesse reklaamikampaaniasse. Piisab, kui alustada kindlatest sammudest: luua tugev rahvusvaheline koduleht, testida ühte konkreetset sihtturgu, käivitada fokusseeritud Google’i või LinkedIni kampaania.
Need on nagu väikesed ja kontrollitud positsioonid investeerimises, mis aitavad aru saada, mis töötab ja mis mitte.
Järjepidevus toob tulemuse
Hetkel kuum
Heily Aavik: tänased kampaaniad on visuaalselt ja loovuselt halvemad kui 20 aastat tagasi
Artikkel jätkub pärast reklaami
Investeerimises teatakse liitintressi mõju. Kui investeeritakse järjepidevalt, kasvab tulemus aastate jooksul eksponentsiaalselt. Kui aga teha paus või võtta raha välja, kaob suur osa kasust.
Rahvusvahelises turunduses töötab sama mehhanism. Kui tegevused on ühekordsed ja katkendlikud ehk teeme ühe kampaania, seejärel teeme pooleaastase pausi, ei teki kunagi tõelist mõju. Tuntus ja usaldus sihtturul kasvavad ainult läbi järjepidevuse.
See tähendab, et ettevõte peab olema turul pidevalt nähtav, pakkuma järjepidevalt kvaliteetset sisu ja hoidma kontakti potentsiaalsete klientidega. Ainult nii tekib „liitintressi efekt“ turunduses: iga järgmine tegevus toetub eelmisele ja mõju võimendub ajas.
Tootlus ei pruugi tulla kohe
Ükski investor ei eelda, et investeering annab tootlust järgmisel päeval. Vahel võib tulla kiire võit, aga tark investor teab, et kasum kasvab ajapikku.
Rahvusvaheline turundus on samasugune protsess. Esimesed kampaaniad võivad tuua vähe tulemusi või tunduda, et raha „läks kaotsi“. Tegelikult toimub õppimine ja positsiooni kasvatamine turul.
Kui ettevõte suudab jääda kindlaks oma strateegiale ja korrigeerida samme vastavalt kogemusele, hakkab tootlus ajas suurenema.
Siin tekibki juhtkondade suurim eksiarvamus. Nad ootavad turunduselt investeeringu loogikat: paneme raha sisse ja ootame kohe plussi. Tegelikkuses töötab turundus investeerimise loogika järgi: paned järjepidevalt sisse, kasvatad teadmisi ja nähtavust ning tootlus kasvab ajas.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Miks juhtkonnad kõhklevad?
Paljud juhid on ise aktiivsed investorid. Nad mõistavad, kuidas investeerimine toimib. Ometi, kui asi puudutab rahvusvahelist turundust, jäävad nad kõhklema. Miks?
Üks põhjus on psühholoogiline. Raha, mida investeeritakse aktsiatesse või fondidesse, tundub „eraldi rahana“, mille tootlust oodatakse kannatlikult. Turunduseelarve aga tundub olevat „ettevõtte raha“, mille tulemused peavad ilmuma kohe, sest muidu tekib tunne, et see on kulu.
Teine põhjus on ebakindlus. Investeerimisturul on aastatepikkune kogemus ja miljoneid näiteid, kuidas järjepidevus toob kasu. Turunduses on palju muutuvat, mistõttu otsustajad ei julge sama kindlalt tegutseda.
Ometi kehtib sama põhimõte: kes ei alusta ega jätka, see ei saa ka tootlust.
Kuidas mõtteviisi muuta?
Ettevõtte juhtkond peaks rahvusvahelise turunduse otsuseid tegema sama loogika järgi, millega nad juhivad oma isiklikke investeeringuid.
- Alustage. Ärge oodake täiuslikku hetke.
- Alustage väiksemalt. Testige turge ja kanaleid, hajutage riski.
- Olge järjepidevad. Looge süsteemne plaan, mitte ühekordne tegevus.
- Olge kannatlikud. Mõõtke, analüüsige, muutke ja liitintress hakkab tööle.
Rahvusvaheline turundus ei ole kulu ega ühekordne investeering, vaid pidev protsess, järjepidev tegutsemine, mille tulemused avalduvad ajas. Nagu investeerimiseski, on suurim risk mitte alustada.
Arvamuskonkursi kaaskorraldaja Ettevõtluse ja Innovatsiooni SA (EIS) aitab Eesti ettevõtetel kasvada rahvusvahelistel turgudel, pakkudes strateegilist nõustamist, turu-uuringuid, rahastust ja tuge uute koostööpartnerite leidmisel. Kliki siia. Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on
11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata:
[email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB!
Loe konkursi tingimusi SIIT.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood

Heily Aavik: tänased kampaaniad on visuaalselt ja loovuselt halvemad kui 20 aastat tagasi