• 03.10.25, 12:33

Olga Peresild: Ei midagi isiklikku, just business

„Kas strateegiline efektiivsus võib muutuda kasvu piduriks? Rahvusvaheliste ettevõtete Eesti juhid teavad, et kui otsustusõigus liigub liiga kaugele, kaob kohaliku turu tunnetus ja koos sellega ka tulemused. Samas on jälle käes see aeg, mil suured ettevõtted seda teekonda korrata proovivad,“ kirjutab Olga Peresild arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
EssenceMediacomi tegevjuht Olga Peresild
  • EssenceMediacomi tegevjuht Olga Peresild
  • Foto: Jane Sipelga
See artikkel sündis kogunenud kogemustest rahvusvaheliste klientidega töötades. Kirjutan seda kui juht, kes seisab iga päev oma inimeste, klientide ja kohaliku turu eest.
Eesti ärikeskkond on muutunud, nagu kogu maailm, järjest rahvusvahelisemaks. See on ka mõistetav: internet, uued tehnoloogiad ja globaalsed digiplatvormid lubavad pakkuda oma tooteid ja teenuseid piiridest sõltumata. On loogiline, et kuskil peab paiknema ka kontserni juhtkond – ja paratamatult peegeldab see juhtkond eelkõige oma kultuurilist ja ärilist tunnetust. Kuid kui turu otsused tehakse Londoni, New Yorgi või Amsterdami laua taga, võib kohalik areng mainitud omapärade tõttu seiskuda ja seda isegi siis, kui meeskond on tugev, klient olemas ja potentsiaal kõrge.
Kui protsess tapab tulemuse

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kui seda protsessi varjatud viga lihtsalt selgitada, on selle põhjuseks liigne rõhuasetus efektiivsusele. Globaalne strateegia kipub eelistama standardiseerimist: ühtlustatud protsessid, tsentraliseeritud teenused, ühine platvormimajandus ja globaalsed turunduskampaaniad.
Paberil näib efektiivsusest saadud võit kohe selge, kuid reaalsuses mitte enam. Meediaagentuurina oleme sageli näinud, kuidas liigselt standardiseeritud lahendused nõrgestavad kohalikul turul juba kanda kinnitanud brände. Eesti klient ei ole sama, mis Saksamaal või Singapuris. Tegelikult ei moodusta ka Baltikum üht turgu, vaid kolm eripalgelist ja väga erinevat turgu. Paraku jääb neid rahvusvahelisi ettevõtteid, kes seda mõistavad, Eesti turul järjest vähemaks.
Oleme EssenceMediacomis olnud olukorras, kus meeskond ületab ootusi ja klient on rahul, kuid globaalses peakontoris vaadatakse vaid üht küsimust – „kas see vastab meie protsessile?“ Kui ei vasta, jäetakse partner ilma ressurssidest, toest või otsustusõigusest. Ent turunduses ei piisa ainult protsessi järgimisest. Tulemust loovad inimesed, kes tunnevad oma turgu ja oskavad mõelda kohaliku ostja peaga.
Sõltuvalt tootest või teenusest võib globaalse efektiivistamise ulatus olla erinev: saab ühtlustada ostu-, saatmis- ja kättetoimetamise protsessi, juhtimist või hankeid. Ilmselt paljude brändide puhul saab ühtlustada ka klienditeeninduse. Turunduse ühtlustamine on enamiku ettevõtete puhul punane joon, millest üle minnes hakkavad tulemused kannatama.
Kultuur PowerPointi ei mahu
Minu sõnavõtt on ajendatud eesmärgist hoida Eesti turgu värvikana, elavana ja meie kultuuri toetavana. Et bänneritelt vaataksid vastu meie inimeste näod ning globaalsed ettevõtted arvestaksid kohalike kultuurisümbolitega.
Kutsun kohalikke juhte üles arvestama kolme põhireegliga ning seisma meie turu eest:
  • Kohaliku turu vajadusi tuleb kaitsta. See tähendab andmepõhist argumentatsiooni, tugevat juhtimist ja valmisolekut näidata, kuidas lokaalne lahendus loob parema tulemuse. See teeb olukorra keerulisemaks, aga olles võimeline kaitsma oma turgu, kaudselt kaitsete ka oma meeskonna ja iseenda töökoha tulevikku.
  • „Efektiivne“ ei pruugi tähendada „toimiv“. Standardiseeritud lahendused võivad tunduda odavamad ja kiired, kuid kui need ei too müüki ega kasvata brändi, on nende tegelik hind palju kõrgem – ning kaotatud turuosa ei pruugi enam tagasi tulla.
  • Kohalik kompetents vajab tuge, mitte mahasurumist. Parimad tulemused ei sünni siis, kui kohalik meeskond täidab lihtsalt globaalset plaani, vaid siis, kui nad saavad seda kohandada ja ellu viia vastavalt oma turu vajadustele. Olge rahvusvahelise haardega, võimsad ja eesrindlikud, kuid pidage lugu kohalikust kultuurist – sellega võidate meie südamed palju kiiremini. Eesti tarbijate tähelepanu on eriti väärtuslik, sest me oleme digiriik ja meie inimesed levitavad sõnumeid kiiremini ja kaugemale kui paljudes teistes riikides.
Tuletan meelde, et tasakaal on oluline. See ei ole üleskutse vastandumisele ega globaalsete brändide kritiseerimisele. Vastupidi – ma usun rahvusvaheliste kontsernide väesse. Kuid ainult siis, kui usaldatakse ka neid, kes tunnevad turgu.
Efektiivsus on vajalik, aga pikaajaline kasv sünnib turul, mitte PowerPointi slaidil. Globaalne ja kohalik ei pea olema vastandid – need on kaks jõudu, mis koos kasvatavad ettevõtte väärtust.
Kui Eesti ettevõtted tahavad kasvada, tuleb oma turu tunnetust hoida ja arendada – ka rahvusvahelises raamistikus. Just siin peitub meie konkurentsieelis. Ja selle eest tasub seista.
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on 11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata: [email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB! Loe konkursi tingimusi SIIT.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele