• 13.11.25, 10:02

Henry Auväärt: Turundus ei ole mugav amet, kus saab postituste eest suurt palka

„Kas turundajad teevad liiga palju tööd ja meilt oodatakse ebainimlikult palju? Ja palka makstakse liiga vähe? Vaidlen vastu. Kui turundus tundub mugav amet, oled valel erialal. Hea turundus ei teki mugavustsoonis ja turuosa tuleb haarata ka siis, kui puhub vastutuul,“ kirjutab Henry Auväärt arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Henry Auväärt tõdeb, et turundus ei ole mugav amet, vaid nõuab palju oskusi ja pühendumist. Eesti umbes 7000 turundaja seas on tippspetsialiste rohkem kui keskastme spetsialiste. Turundajaid premeeritakse nende oskuste ja mõju järgi, mitte pelgalt reklaami tegemise eest. Sotsiaalmeedia turunduse buum on toonud suurenenud konkurentsi, kuid palgad ei ole samavõrra kasvanud. Tulevikus mõjutab tehisaru tarbija ostukäitumist ning turundajatel tuleb kohaneda uute väljakutsetega, sealhulgas algoritmidele turundamisega. AI tõstab turundusvaldkonna latti, kuid loob ka uusi võimalusi julgetele ja oskuslikele turundajatele.

Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].

„Kui arvad, et täna on turunduses tööd palju, siis oota vaid, elu alles hakkab kiireks minema. Tarbijate ostuteekond on taaskord läbimas fundamentaalset muutust,“ hoiatab CV Keskuse turundusjuht Henry Auväärt.
  • „Kui arvad, et täna on turunduses tööd palju, siis oota vaid, elu alles hakkab kiireks minema. Tarbijate ostuteekond on taaskord läbimas fundamentaalset muutust,“ hoiatab CV Keskuse turundusjuht Henry Auväärt.
  • Foto: Erakogu
Töötamise registri andmetel on Eestis umbes 7000 turundajat. Viimase kolme aastaga ei ole see suuresti muutunud, ei üles ega alla. Viimane suurem värbamishüpe toimus 2022. aastal, mil pandeemiast väljumisel kerkis turundajate arv kiirelt tuhande töötaja võrra.
Turunduse tippspetsialiste (29%) on rohkem kui keskastme spetsialiste (24%). See on väikese turu eripära. Turundaja peab siin olema universaalne nagu Šveitsi nuga: strateeg, sisulooja, analüütik, kujundaja, projektijuht. Oleks ebaviisakas kutsuda teda teisiti kui tippspetsialist.
Sama amet, viiekordne palgavahe

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tegijamatele turunduse tippspetsialistidele maksti 2. kvartalis üle 5000 euro. See on 9. detsiil ehk piir, mida ületas 10% tippspetsialistidest. Juhtivatel kohtadel kerkis 9. detsiil turunduses üle 7000 euro.
Mediaan, millest pooled teenisid rohkem ja pooled vähem, oli 2660 eurot, iga neljas teenis alla 1629 euro ja kümnendik isegi alampalga lähedast töötasu. Tuletan meelde, et need on tippspetsialistide töötasud, mitte sektori keskmine.
Ehk siis, amet on sama, kuid turuväärtus erineb viis korda. Näib, et turg premeerib neid, kes kasvatavad äri, mitte ei tee lihtsalt reklaami.
Turundus ei ole koht tugitoolisportlastele
Eesti majanduses on viimased aastad keerulised ajad. Ei saa salata, et vastutuulega ongi keerulisem turundada. Asjad, mis varem töötasid, enam ei tööta. Vähemaga tuleb rohkem ära teha. Need on hetked, mil näljased turundajad aitavad turuosa võita. Nad suudavad müra eirata ja seada fookuse sinna, mis päriselt töötab.
Kuskilt on aga tekkinud arusaam, nagu turundus peaks olema mugav amet. Ei ole. Turundus ei sobi kõigile. Ehk oleme ise turundanud turundust valesti? Kohta, kus saab postituste tegemise eest head palka?
Turundus ei ole töö, kus saab rahulikult tegelda „ühe asjaga“. Turundus ei ole abiroll. Turundusel peab olema mõju. Turundus nõuab järjepidevust, kannatust, katsetamist ja pidevat tõestamist, mitte sisutühja nähtavust. Nii nagu ei jagata medaleid tugitoolisportlastele, ei saa ka turundaja mugavustsoonis istudes äri kasvatada.
Sotsiaalmeedia turunduse buum

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kui mõni turundusvaldkond on Eestis ülekuumenenud, siis on see sotsiaalmeedia. CVKeskus.ee andmetel konkureerib ühe vaba sotsiaalmeedia ameti nimel 100 töötajat. Seda on 42% enam kui muudel turundustöödel.
Sisuloojate mediaan on aga kõigest 1216 eurot! Näib, et postitusi tehakse, laike saadakse, aga äri kasvama ei pane. Seepärast turg neid töid kõrgelt ka ei hinda.
Ometi on sotsiaalmeedias peidus tohutu mõjuga turunduskanal. Google’i asepresident kirjeldas aastaid tagasi noorte ostuteekonna muutust, viidates, et umbes 40% neist pöörduvad söögikoha leidmiseks TikToki või Instagrami, mitte otsingumootorisse. Traditsiooniline otsing oli taandumas ja ostuteekond algas üha sagedamini sotsiaalmeediast.
Ent näib, et enamik brände on jäänud sotsiaalmeedias pigem pealiskaudseks. Mõõdame meeldimisi, mitte mõju. Sotsiaalmeedia turunduses on peidus kasvumootor, kuid vähesed brändid suudavad selle ärikasvuks pöörata.
Tööandjate ootused räägivad aga just oskustest, millel on mõju. Turundussektori tööpakkumistel mainiti andmepõhiseid oskusi 2,3 korda sagedamini kui sotsiaalmeediat, näitas viimase 3000 turunduseriala tööpakkumise analüüs. Eesti ettevõtted otsivad turundajaid, kes suudavad andmetest välja lugeda, mis ettevõtte kasvama paneb.
Ega sa ei ole unustanud turundada algoritmidele?
Kui arvad, et täna on turunduses tööd palju, siis oota vaid, elu alles hakkab kiireks minema. Tarbijate ostuteekond on taaskord läbimas fundamentaalset muutust.
Peagi saab otsingumootorite peamiseks kasutajakogemuseks olema tehisaruga loodud kokkuvõtted. AI-funktsioonid ei ole veel eesti keeles päriselt kanda kinnitanud, kuid turundajad peavad valmistuma selleks, et Google ei taha enam kasutajaid sinu veebilehele saata. Ka „viimaseks heaks veebileheks“ tituleeritud Wikipedia on kaotamas liiklust, sest tehisaru vastab küsimustele ise ära.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tarbijakäitumine on muutumas. AI on ümber kujundamas, kuidas inimesed otsivad, võrdlevad ja otsustavad. Harvard Business Review’s avaldatud uuring näitas, et 58% tarbijatest on juba kasutanud tehisaru ostuotsuse tegemisel. Kaks aastat tagasi tegi seda vaid veerand.
Mis brände algoritm soovitab, kui tarbija küsib, milliseid aknaid majale osta? Kas oled valmis hetkeks, mil tarbija usaldab tehisaru rohkem kui Ivo Linnat? See on AI-ajastu turunduse järgmine väljakutse: turundada mitte ainult inimestele, vaid ka algoritmidele, kes meie valikuid suunavad.
AI ei tee turundust lihtsamaks, vaid tõstab lati kõrgemale. Müra eiramine muutub veelgi raskemaks. Eesti ettevõtted vajavad kasvuks rohkem kartmatuid, näljaseid ja kõrgelt tasustatud turundajaid, kes oskavad treenida algoritme ja armastavad joosta ka vastutuulega.
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna arvamuskonkurss, mille eesmärk on edendada Eesti turunduskogukonna sisulist arutelu ning ellu äratada ideed, mis aitaksid valdkonnal ja ettevõtetel kasvada.
NB! Tööde vastuvõtmine on selleks aastaks lõppenud.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele