• 22.11.25, 09:00

Eva Maimre: Väärtuspõhise turunduse ajastu – miks tähendus on uus konkurentsieelis

„Elame ajastul, kus maailm on väärtuste ümber kujunemas. Küsimus ei ole enam ainult selles, mida ettevõte müüb, vaid mille nimel ta tegutseb,“ kirjutab Eva Maimre arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Eva Maimre rõhutab, et väärtuspõhine turundus on muutumas ettevõtete konkurentsieeliseks, kuna kliendid otsivad rohkem ettevõtete tegelikku olemust ja eetilisi väärtusi. Ta toob näiteks Patagonia, mille asutaja Yvon Chouinard annetab kogu ettevõtte kasumi kliimamuutuse vastu. Samas osutab ta Elon Muski vastuolulisele kuvandile, tuues esile läbipaistvuse tähtsuse. Maimre sõnul peab tänapäeva turundus peegeldama ettevõtte autentset olemust. Eestis on veel vähe ettevõtteid, kes oma väärtusi teadvustavad, pakkudes seega võimalust eristuda konkurentidest.

Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].

Eva Maimre: Väärtuspõhise turunduse ajastu – miks tähendus on uus konkurentsieelis
  • Foto: Mait Jüriado
Ometi hoiavad paljud organisatsioonid endiselt äri ja maailmavaadet omavahel lahus. Niisamuti kasutatakse turundust kui tehnilist tööriista muinasjuttude vestmiseks, kuid mitte peeglina, mis näitab ettevõtte tegelikku olemust.
See lahusus on muutumas üha problemaatilisemaks. Eestis, nagu ka mujal, on meil kõigil üha olulisem teada, kes on tegelikult see ettevõte, kellelt me midagi ostame või kellega koostööd teeme. Küsimus on nii eetikas kui julgeolekus, majanduslikus vastupidavuses ja usalduses.
Kui kõik teevad sama, siis miks peaks keegi valima just sind?

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tänane konkurentsimaastik on tihedam kui kunagi varem. Tooted ja teenused on üha sarnasemad, hinnad liiguvad turu loogika järgi ning tehnoloogiline areng muudab kõik kiiresti kättesaadavaks. Erinevused võivad seisneda juuksekarva lõhki ajamises.
Kuidas siis silma paista, kui kõik räägivad innovatsioonist ja kliendikesksusest? Vastus peitub milleski vanas, kuid ajas üha väärtuslikumas – väärtustes. Need on ettevõtte sisemine kompass, mille järgi liiguvad kõik otsused, suhtlus ja suhted. Väärtused on käitumismuster, mis ilmneb igas teos. Igas turundus- ja värbamiskampaanias, kohvinurga vestluses, kliendikohtumises ja tiimi suvepäevas.
Väärtused kui strateegiline tööriist
Väärtuspõhine turundus on kõige karmima konkurentsi keskel jätkusuutliku kasvu strateegia. Kui ettevõte suudab oma väärtused teadvustada, sõnastada ja päriselt ellu rakendada, muutub ta arusaadavaks ja usaldusväärseks nii klientide, töötajate, investorite kui partnerite silmis.
Heaks näiteks on Patagonia, kelle ärifilosoofia keskmes on keskkonnahoid. 2022. aastal otsustas ettevõtte asutaja Yvon Chouinard anda kogu ettevõtte kasumi planeedi kaitseks – tulu suunatakse kliimamuutuse vastasesse tegevusse ja looduslike ökosüsteemide taastamisse. See ei olnud turundustrikk, vaid ettevõtte identiteedi loomulik ja teadvustatud väljendus. Just seetõttu usaldavad kliendid Patagoniat rohkem kui mõnd teist matkavarustuse tootjat, kes räägib kestlikkusest vaid reklaamtekstides või ei teadvusta oma väärtusi üldse.
Vastuoluliseks näiteks on Elon Musk, kes on ehitanud enda ja oma ettevõtete – Tesla, SpaceX ja X – kuvandi tugevalt oma isiklike seisukohtade ümber. Näiteks räägib ta sõnavabadusest kui kõrgeimast väärtusest, kuid samal ajal on tema väljaütlemised, tegevus ja sümbolid sellega tihti vastuolus ja poliitiliselt lõhestavad. Musk näitab, et väärtuspõhisus ei võrdu eetilisusega – pigem teadlikkust oma maailmavaatest ja järjekindlust selle järgi tegutsemisel. Musk ei ole moraalne majakas, küll aga on ta oma vastuolulisuses läbipaistev. Ja läbipaistvus väärtustes annab ka tema toetajatele ja mittetoetajatele selge kompassi.
Väärtused loovad läbipaistvuse ja läbipaistvus loob usalduse. Just usaldus ongi tänase majanduse kõige haruldasem valuuta. Seda ei saa osta ega reklaamida – see tuleb välja teenida järjekindla ja väärtustega kooskõlas oleva tegutsemise kaudu.
Turundus, mis peegeldab ettevõtte hinge

Artikkel jätkub pärast reklaami

Turundus on lisaks kommunikatsioonile kultuuriline praktika. See, kuidas ettevõte end tänases ja tuleviku turunduses esitleb, peab rääkima ka organisatsiooni tegelikust olemusest ja igapäevastest praktikatest. Selles kooskõlas sünnib autentsus ja kui mitte, siis märkab klient vastuolu hetkega.
Tänapäeva tarbija on teadlik ja nõudlik. Talle ei piisa enam ilusast reklaamist ega uinutavatest kampaanialubadustest. Ta tahab näha, kuidas ettevõte päriselt käitub - kriisiolukorras, partnerivalikus, ühiskondlikes teemades. Väärtusi testitakse just seal, mitte ainult PP slaididel, kõlavate lausetena tiimile saadetud e-kirjas või uuele töötajale antavas sisseelamise infolehes.
Väärtuspõhisus kui võimalus, mitte koorem
Huvitaval kombel on ka Eestis veel vähe neid ettevõtteid, kes on teadlikult oma äri ja väärtused põiminud ja neid ka avalikult esitlevad. See tähendab, et tegemist ei ole hilinenud rongiga, vaid vastupidi – võimalusega eristuda. Täna, mil uued põlvkonnad ootavad brändidelt ausust ja tähendust, saab väärtuspõhisus olla kõige tugevam eristustegur.
Väärtused tähendavad selgroogu – teadmist, mille eest seistakse ja mille nimel tegutsetakse. Selleks võib olla eetiline tarneahel, vastutustundlik innovatsioon, töötajate heaolu või siis lihtsalt ausus oma klientide vastu.
Kui tahame kasvatada ettevõtteid, mis kestavad ja turundust, mis kõnetab päriselt peame alustama küsimusest: mille nimel me seda teeme? Vastus sellele küsimusele ongi meie suurim turundusstrateegia.
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna arvamuskonkurss, mille eesmärk on edendada Eesti turunduskogukonna sisulist arutelu ning ellu äratada ideed, mis aitaksid valdkonnal ja ettevõtetel kasvada.
NB! Tööde vastuvõtmine on selleks aastaks lõppenud.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele