• 15.11.25, 14:29

Eneli Eljand: Kuidas eristuda AI ajastul?

„Meie töölauad on lookas. Aega on vähe, ülesandeid palju. Õnneks on meile appi tulnud uus kolleeg, enamasti nimega ChatGPT,“ kirjutab Eneli Eljand arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Eneli Eljand arutleb AI ajastul eristumise teemal ning toob välja, et „piisavalt hea“ sisu ei ole turunduses konkurentsivõimeline. AI, nagu ChatGPT, muudab sisu loomise lihtsamaks, kuid viib sageli ühetaolisuse suurenemiseni, kuna paljud kasutavad samu tööriistu. Uuringud näitavad, et AI kasutamine võib vähendada ideede originaalsust. Eristumiseks soovitab Eljand kasutada AI-d strateegilise partnerina viieastmelises töövoos: alustage analüütiku rollist, kaasake mitmekesiseid AI-siid, küsige AI-ideid algatuseks ja seejärel otsustage tiimitööna, püüdke pidevat tagasisidet ja looge brändi isikupära läbi unikaalsete juhiste. Nii saab AI-d nutikalt kasutades saavutada konkurentsieelise.

Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].

„Selle asemel, et kasutada AI-d pelgalt tekstide viimistlemiseks, peaksime hakkama kasutama seda analüütiku, kliendi ja strateegilise partnerina,“ leiab ärianalüütik-koolitaja Eneli Eljand.
  • „Selle asemel, et kasutada AI-d pelgalt tekstide viimistlemiseks, peaksime hakkama kasutama seda analüütiku, kliendi ja strateegilise partnerina,“ leiab ärianalüütik-koolitaja Eneli Eljand.
  • Foto: Merle Värv
Ta ei nõua palju: küsid paari lausega ja saadki vastuse, mis on „piisavalt hea“. Kindlasti parem, kui ise oleksid teinud sama ajaga. Ja kuna aega on vähe, on „piisavalt hea“ uus aktsepteeritav standard. Aga kas turunduses ja loovtöös piisab „piisavalt heast“? Kas see aitab meil eristuda hallist massist?
Hea, aga mitte eriline
„Halli massi“ probleem näib aina süvenevat. ChatGPT ja teised vestlusrobotid muutuvad iga päevaga intuitiivsemaks. Viimase aasta täiendused – arutlevad mudelid, internetiotsing, mälu, isikupärastamine – on muutnud heade vastuste saamise veelgi lihtsamaks. Probleem muutub eriti teravaks, kui vaadata, milleks me töiselt AI-d täna enim kasutame: peamiselt tekstide viimistlemiseks ja ideede genereerimiseks. Kui aga tuhanded inimesed lahendavad sarnaseid ülesandeid täpselt samade tööriistadega, kas me ei loo siis üha enam ühetaolist sisu?

Artikkel jätkub pärast reklaami

Lihtne käsklus kasutab ära keelemudelite keskpärasust. Mudel on treenitud ennustama kõige tõenäolisemat järgmist sõna, looma ideid, mis on head, aga harva originaalsed. Teksti, mis on lihvitud, aga harva eristuv. Seda kinnitas ka Andersoni, Shahi ja Kreminski (2024) uuring, mis leidis, et ChatGPT kasutamisel jõudsid grupid semantiliselt vähem eristuvate ideedeni.
Uurijad (Kumar jt, 2025) on leidnud, et kuigi AI aitab ideede genereerimise algfaasis pakkuda rohkem ideid, kalduvad AI-d kasutanud hiljem välja pakkuma sarnasemaid lahendusi, kui need, kes tehisaru ei kasutanud. Psühholoogias tuntakse seda „ankurdamise“ või eelhäälestamise nime all – kui meid eelhäälestada mingile ideele, hakkame alateadlikult mõtlema sellega seotud suunas. See juhtub tihti ka inimgruppides.
Kuid tõeliselt uued ja huvitavad asjad juhtuvad aga enamasti äärealadel – kui suudame jätta kõrvale eelarvamused, näha maailma eri nurkade alt ja mõelda kastist välja.
Küsimus pole, kas AI-d kasutada, vaid kuidas seda teha
Lahendus pole AI-st loobumine. Me peame hoopis muutma töövoogu. Selle asemel, et kasutada AI-d pelgalt tekstide viimistlemiseks, peaksime hakkama kasutama seda analüütiku, kliendi ja strateegilise partnerina. Pakun välja 5-sammulise töövoo, mis ühendab inimloovuse ja AI efektiivsuse.
Samm 1: kasuta AI-d analüütikuna
See on kõige olulisem muudatus. Enne, kui küsid AI-lt lahendust või teksti viimistlemist, küsi mida näitavad andmed ja uuringud. Ja ära lihtsalt küsi, vaid lae üles vastavad andmestikud, graafikud või uuringud. AI saab olla andmete ja uuringute tõlgendaja ning arutluspartner. Ta aitab sul lahti mõtestada, mis toimub maailmas, mis toimub kohalikul tasandil, mis võib mõjutada sinu sihtkliente. Mida paremini sa mõistad keskkonda, seda paremaid lahendusi suudad leida.
Samm 2: muuda klientidega tehtud intervjuud elavaks

Artikkel jätkub pärast reklaami

Teate neid väärtuslikke kliendiintervjuusid, mis pärast üht projekti „sahtlisse“ kaovad? Või kuidas töötajate vahetudes osa sellest teadmisest paratamatult kaotsi läheb? Need intervjuud saab nüüd ellu äratada AI-personadena. See lahendab ka ideede ühtlustumise probleemi. Wan ja Kalman (2025) leidsid, et just mitmekesiste AI-personade kasutamine aitab säilitada ja isegi suurendada ideede kollektiivset mitmekesisust. Nii on igal töötajal alati kättesaadav „tehissihtklient“, mis aitab mõista kliendi mõttemaailma ja suudab seejuures tuletada vastuseid ka situatsioonides, mida esialgsed intervjuud ei katnud. Kuigi see ei asenda päris inimest, on AI-persona väärtus selles, et ta on kättesaadav just siis, kui teda vajad.
Samm 3: küsi ideid stardikiirenduseks … ja siis sulge aken
Kui me mõistame keskkonda ja oma sihtklienti, algab ideede genereerimine. NB! kasutage AI-d vaid korraks. Küsige „kastist väljas“ ideid ja pange AI kõrvale. Vältige pikemat vestlust, et hoiduda „ankurdamisest“. Arutlege tiimiga, kasutades neid ideid vaid stardipakuna, et häälestada end loovalt mõtlema.
Samm 4: pidev tagasiside küsimine
Kui tiim on jõudnud arutelude tulemusel teie arvates geniaalse ideeni, küsige, mida arvab teie sihtkliendi AI-persona. „Mari, me mõtlesime välja sellise lahenduse. Kas see kõnetaks sind?“ Saate kohe tagasisidet, mis suunab teid vajadusel uuesti loovate arutelude juurde.
Samm 5: brändi AI stiil ja toon kui CVI osa
Kui idee on valideeritud, siis algab sisu tootmine. Lihtsate käsklustega loodud sisu on ühetaoline ja seda oskavad kasutada kõik. Teie ülesanne on leida täpsed märksõnad oma brändi unikaalse stiili ja tooni tagamiseks. See pole lühike käsklus, vaid sisukas ja läbimõeldud juhis, mis peaks olema dokumenteeritud CVI-s, värvide ja fontide kõrval. Juhis peaks olema kohandatud eri mudelitele (GPT-5, Sonnet 4.5, jne), sest nad kõik on veidi erinevad.
Eristumiseks on meil vaja mõista maailma ja sihtklienti sügavamalt kui kunagi varem. Kuigi tehisaru kiirendab ideede genereerimist ja sisu loomist, viib selle lihtsakoeline kasutamine ideede ja sõnumite ühtlustumiseni. Eristumiseks peame me seda kasutama nutikamalt.
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna arvamuskonkurss, mille eesmärk on edendada Eesti turunduskogukonna sisulist arutelu ning ellu äratada ideed, mis aitaksid valdkonnal ja ettevõtetel kasvada.
NB! Tööde vastuvõtmine on selleks aastaks lõppenud.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele