Maris Okatova: Turundus väikeses kohas on suur kunst?
„Olen kuulnud kümnetest väikeettevõtjatest, kes usuvad, et „meil siin väikeses kohas pole võimalik turundusega suurt midagi teha“. Et kõik päris läbimurded juhtuvad Tallinnas jt suurlinnades, kus on agentuurid, influencer’id ja suured eelarved. Aga teate mis? See on lihtsalt uskumus. Mitte reaalsus,“ kirjutab Maris Okatova arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Maris Okatova kirjutab, et väikestes kohtades on turunduse kunst autentsus ja inimliku sideme loomine. Ta rõhutab, et oluline pole suur turuosa, vaid klientide ja kogukonna mõistmine. Katriin Mangus toetab ideed, et inimesed otsivad lahendusi mitte tooteid, ja see kehtib ka väikeettevõtluses. Okatova jagab oma kogemust Tamsalus mängutoa loomisest, kus hoolikalt läbimõeldud turundus on ettevõtte kasvatanud. Oluline on mitte lihtsalt teenust pakkuda, vaid muuta klientide kogemused meeldejäävaks. Targa turunduse saladus seisneb eheduses ja kogukonna teenimisele keskendumises.
Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].
„Turundus väikese koha ettevõttena ei tähenda, et pead võistlema suurtega. Vastupidi – sa saad teha seda, mida nemad ei suuda,“ kirjutab ettevõtja Maris Okatova.
Foto: Erakogu
Tegelik kasv algab seal, kus ettevõtja mõistab, et turundus ei ole ainult reklaam ega postitus sotsiaalmeedias – turundus on hoopis sinu võime mõista oma inimest. Just seda inimest, kes elab sinu kõrval tänaval, kelle laps käib samas lasteaias või koolis ja kes tahab pärast pikka tööpäeva lihtsalt midagi rõõmustavat kogeda.
„Pommiauk“ kui võiduretsept
Väikese koha ettevõtte eelis pole mitte suur turuosa, vaid lähedus ja autentsus.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Suures linnas võib olla kümneid samalaadseid brände, aga väikeses kogukonnas loeb suhe, usaldus ja inimlik kontakt. Ja see ongi turundus – mitte ilustatud sõnad, vaid tõeline side.
Katriin Mangus ütleb oma koolitustel pidevalt: „Inimesed ei vaja su toodet. Nad vajavad lahendust oma probleemile“. Kui see üks mõte päriselt kohale jõuab, muutub kõik. Sama kehtib ka meie, väikeettevõtjate puhul – me ei müü teenust ega toodet, me müüme tunde, kogemust ja tulemust.
Täpselt nii nagu mina alustasin viis aastat tagasi, kui hakkasin sellisesse tibatillukesse kohta nagu Tamsalu looma laste mängutuba ja sünnipäevade pidamise ruume, võis enamus inimesi arvata, et kes seda kohta külastab? Nii mõnigi ütles, et mängutuba peab vastu 1–2 aastat, sest Tamsalu on ju täielik „pommiauk“... .
Aga reaalsus on see, et seda kasvu, mis aastatega toimunud on, ei pidurda veel niipea miski. Ning erinevate lisateenuste näol on haare lausa üle Eestiliseks muutunud. Ja seda kõike läbi nutika turunduse! Kui me turundame nii, et räägime inimese keeles, mitte ettevõtte keeles, hakkab turundus tööle. Mitte kui reklaam, vaid kui suhtlus.
Mängutoa pidu pole lihtsalt ruum ja pallimeri, vaid on lõõgastav hetk, mil ema saab lõpuks hingata ja ei pea pärast pidu koristamisele mõtlema. Kohvik pole lihtsalt kook ja kohv, vaid see on koht, kus sõbrad saavad üksteisega üle pika aja rõõmsalt aega veeta. Käsitööbränd pole lihtsalt ehe, vaid lugu, mida kanda.
Turundus väikese koha ettevõttena ei tähenda, et pead võistlema suurtega. Vastupidi – sa saad teha seda, mida nemad ei suuda. Sa saad tunda oma klienti nimepidi, mõista tema lugu ja rääkida temaga otse. Sa saad luua kogukonna, mitte lihtsalt „jälgijad“.
Suust suhu, südamest südamesse
Väikeses kohas on su eelis autentsus. Ei pea looma feike pilte – piisab, kui näitad päris hetki, päris inimesi ja päris rõõmu, sest inimesed ostavad inimestelt, mitte ettevõtetelt. Kui nad tunnevad sind, usuvad sind ja näevad, et sa hoolid, tulevad nad tagasi, räägivad sinust ja soovitavad sind edasi. Just, sest parim reklaam mingile teenusele või tootele on suust suhu reklaam kuna sõber ei soovita sulle ju ometigi mingit jama!
Ära paku lihtsalt teenust, vaid muuda kogemust. Kui keegi läheb mängutuppa lapse sünnipäeva pidama, ei saa ta mitte ainult ruumi sünnipäeva jaoks, vaid ta saab mälestuse.
Ta saab tunde, et kõik on hoitud, et keegi on mõelnud iga detaili peale. Et tema laps on tähtis ja tema kui vanem saab lõpuks lihtsalt kohal olla. See ongi turunduse tuum – mitte müük, vaid mõju. Mõjutada oma teenuse või tootega inimese kogemust.
Eesti ettevõtete kasv ei tule enam pelgalt reklaamirahast ega trendidest. See tuleb aususest ja järjepidevusest. Kui väike ettevõtja võtab julguse olla nähtav, rääkida oma lugu ja keskenduda kliendi tunnetele, siis kasvab mitte ainult tema käive, vaid ka tema mõju.
Turundus ei ole karjumine „Osta mind!“, vaid sosistamine „Ma saan sind aidata“.
Põhjus, miks inimesed ka väikestesse kohtadesse tulevad: nad tunnevad, et neist hoolitakse päriselt.
Ja tead, mis on kõige ägedam?
Kui üks väike ettevõte hakkab oma kogukonda päriselt teenima, mitte ainult müüma, siis muudab see kogu piirkonda. See annab inspiratsiooni ka teistele ja nii kasvab Eesti ettevõtlus mitte ainult pealinna suunas, vaid üle Eesti. See ongi targa turunduse saladus! Turundus on see, kui sa jagad oma lugu, paned inimesi naeratama ja annad neile põhjuse tagasi tulla.
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna arvamuskonkurss, mille eesmärk on edendada Eesti turunduskogukonna sisulist arutelu ning ellu äratada ideed, mis aitaksid valdkonnal ja ettevõtetel kasvada.
NB! Tööde vastuvõtmine on selleks aastaks lõppenud.