Autor: Hando Sinisalu • 25. veebruar 2021

Futuroloog: keegi ei igatse veel rohkem Zoomi koosolekuid

Intervjuu Password 2021 peaesineja, Rootsi futuroloogi ja inspiratsioonikõneleja Magnus Lindkvistiga.

Magnus Lindkvist on üks turunduskonverentsi Password 2021 peaesinejatest. Tutvuge programmiga ja soetage soodushinnaga pilet SIIT.

Oled futuroloog. Kas sina ja sinu kolleegid oskasid pandeemiat ette ennustada?

Trendspotteri või futuroloogi töö ei ole tulevikku ennustada. Kui me seda oskaksime, siis oleksime väga rikkad. Meie töö on pigem küsida õigeid küsimusi.

Viimased paarkümmend aastat on olnud täis ootamatusi, sellest on kujunenud uus normaalsus.

1990ndate alguses langes raudne eesriie, ka Eesti sai vabaks. 2000ndatel oli 11. septembri terror ja selle järelmõjud. 2008.- 2009.a. oli finantskiriis, siis tulid Trump ja Brexit ja nüüd on meil COVID.

Uus normaalsus on see, et Iga 7-10 aasta tagant võib eeldada suurt ootamatust ja enamasti on tegu negatiivsete sündmustega.

Samas kui ettevõtja läheb panka äri laienemiseks raha laenama, siis eeldatakse lineaarset äriplaani. Iga aasta kindel kasv ja ei mingeid krahhe.

Ma ei tea kedagi, kes viimasel ajal oleks oma äri laiendamiseks pangast raha saanud. Pangad ei tee seda enam. Ettevõtjad saavad raha riskiinvestoritelt, fondidest, äriinglitelt või kasvavad orgaaniliselt. Pärast 2008.a. finantskriisi said pangad enadle kaela meeletult suure hulga regulatsioone, mille mõte oli see, et sellist kriisi enam ei juhtuks. Aga need regulatsioonid on pangad kastreerinud, pangad on nagu eunuhhid.

Äri ei saa enam lineaarselt planeerida. Pivot on muutunud uueks normaalsuseks. Väga oluline on kohanemisvõime, agiilsus.

Kuidas häid äriideid ära tunda?

Üldine ideede probleem on see, et väga harva tunneme hea idee ära. Me kipume ideid hindama teatud kriteeriumide alusel, isegi poliitilise korrektsuse prisma läbi. Näiteks kui keegi räägib, et tema äriidee on jätkusuutlik, säästab keskkonda, kaasab naisi ja vähemusi - siis kõik ütlevad, et see on hea idee! Aga see ei näita, kas see idee on ka äriliselt edukas.

Head ideed on veidrad, esmapilgul arusaamatud, hullmeelsed. Nagu Billie Elishi muusika või Tallinn- Helsingi tunnel.

Ma tooksin ka välja kolm viimase 10 aasta jooksul asutatud ettevõtet, mis mulle on muljet avaldanud.

Taani firma Leapcraft tegeleb siseruumide õhu kvaliteedi mõõtmisega. Ma arvan, et õhu kvaliteet on kriitilise tähtsusega pandeemiast võidu saamisel.

Rootsi firma Kivra on loonud tehnoloogia, millega saab digitaalseid dokumente tulevaste põlvkondade jaoks salvestada.

Sinch on ettevõte, mis tegeleb API-de arendamisega pankadele.

Kui praegu peaks andma nõu noortele inimestele, kuidas rikkaks saada… siis oma ettevõtte asutamise asemel soovitaks hoopis laenata vanavanematelt raha ja osta Bitcoini. Midagi teha vaja ei ole, raha muudkui kasvab. Oma ettevõtte arendamine on ikka paganama raske…

Äri alustamise eesmärk ei tohiks olla raha teenimine. Kui ainus eesmärk on teenida raha, siis hakka investoriks. Aga ka see pole muidugi täiesti riskivaba.

Äri on seiklus. See õpetab sulle palju su enda kohta, annab võimaluse inimestega kohtuda, näha maailma, panna proovile loovus.

Ära asuta oma äri raha pärast, ära isegi oota raha. Esimene ettevõtmine tavaliselt ei õnnestu, tuleb katsetada ja uuesti proovida. Äri on palju enamat kui lihtsalt raha teenimine.

Praegu armastatakse öelda, et maailm pärast pandeemiat pole enam endine. Et tulevikus inimesed enam ei reisi nii palju, ei käi enam konverentsidel ja eelistavad kaugtööd. Mis sa sellest arvad?

Ma olen juba 20 aastat konverentsidel esinenenud ja suhelnud tuhandete inimestega. Kui neilt küsida, et mis on parim osa konverentsist, siis selleks on vestlused inimestega. See, mis juhtub ettekannete vaheaegadel. Mitte formaalne kava, vaid just informaalne osa.

Keegi ei naudi videokonverentse. Ma ei ole veel kuulnud kedagi ütlevat, et tahaks veel rohkem Zoomi koosolekuid.

Tooksin siin ühe paralleeli.

Kui vaadata pilte Londoni pommitamisest Teise Maailmasõja ajal, siis näeme inimesi, kes elasid pommitamise hirmus metroos, maa all. Ka lapsed käisid koolis metroos. See oli uus normaalsus, kõik toimis. Inimesed olid isegi õnnelike nägudega.

Aga nii kui sõda läbi sai, tulid kõik metroost välja, sest enam polnud vaja pomme karta. Ma ennustan futuroloogina, et aasta 2024 saab olema sarnasem aastaga 2019 kui aastaga 2020.

Praegusest kriisist väljume tugevamana, oskame hinnata ka neid väikeseid asju, mis varem tundusid iseenesestmõistetavad. Samuti saame juurde enesekindlust sellest, et suudame määramatusega toime tulla ja probleeme lahendada.

Kriisid ja sõjad on varem innustanud loovust ja innovatsiooni. Nii on ka seekord.

Jaga lugu
Bestmarketing.ee toetajad:
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügijuhtTel: +372 5331 5700