Tanel Rand • 3 juuli 2019

Smaily meiliturunduse nipinurk – terminoloogiasõnastik vol 1

Kui oled tegemas esimesi samme meiliturunduses või toimetad juba julgemalt, on tõenäoliselt siiski üks asi, mis aeg-ajalt kukalt kratsima ajab – terminoloogia.

Oleme selleks kokku pannud sõnastiku enimlevinud emailiturundusterminoloogiast, mis aitab Sul selles “salakeeles” orienteeruda. See sõnastik jääb Bestmarketingi veebi ja on alati kättesaadav ka Smaily kodulehel – nii, et kui Sa mõnes terminis esimese raksuga päris kindel pole, siis tule hiljem tagasi ja kontrolli üle.

Enimlevinud meiliturunduse fraasid ja terminid

A / B testimine – kutsutakse ka mitme muutujatega testimiseks või splittimiseks või lihtsalt MVT-ks (multi variable testing). See on põhimõtteliselt moodus, kuidas testida ühe ja sama meilikampaania erinevaid elemente – pilte, sõnumeid, nende paigutumist, kirja pealkirja, parimat väljasaatmise aega ja palju muudki. Tungivalt soovitatav tegevus, mis aitab optimeerida e-kirju ja saada kullahinnalist infot meilisaajate ja nende soovide-vajaduste kohta.

Abuse complaint ehk andmete kuritarvitamise kaebus (maakeeli spämmikaebus) – see tehakse Sinu kohta siis, kui keegi markeerib Su e-kirja rämpspostiks. Proovi toimetada nii, et seda ei juhtuks ja paku oma kirjasaajatele sisu, mida nad kunagi spämmiks ei peaks.

ALT-tag ehk ALT-tekst – tegemist on esmapilgul peidetud tekstireaga, mis kirjeldab Su kirjas olevat pilti. On päris palju põhjuseid neid tekstiridu oma e-kirjadesse lisada, kuid kindlasti üheks olulisemaks on ligipääsetavus ja kasutajad, kes proovivad vaadata Su kirju offline režiimis – just neile näidataksegi eelmääratud ALT-teksti, mitte tühja pildikasti.

Autoresponder ehk automaatvastaja, ehk automaatne e-maili sõnum või sõnumite seeria. Üks meiliturunduse automatiseerimise tehnikaid.

Blacklist ehk must nimekiri – reaalajas oma elu elav virtuaalne nimekiri, mis kasutab erinevaid kriteeriume, et määrata, kas teatud kirjasaatjate IP-aadressid või domeenid on algallikaks rämpspostile. Kui oled mustas nimekirjas, peatatakse suure tõenäosusega kogu Sinu saadetud e-posti edastamine.

Bounce rate ehk põrkemäär – näitab protsenti e-kirjadest, mida ei õnnestunud kohale toimetada ja mille tulevad veateated saatjale tagasi. On olemas “ajutine” veateade (soft bounce) ja “püsiv” tagasipõrge (hard bounce). Üldiselt on soovituslik hoida oma põrkemäära (vigaste e-posti aadresside) tase kuskil seal 5% juures või madalamal.

Bulk mail ehk masspostitus – suuremahuline e-kirjade väljasaatmine.

CAN-SPAM – Ühendriikide CAN-SPAM seadusandlus reguleerib kommertssisuga e-kirjade kasutamist ning selle eesmärgiks on tagada kirjasaajatele õigus ja võimalus kirjadest keelduda. Selle kohta saad rohkem lugeda USA Föderaalse Kaubanduskomisjoni lehelt.

CASL – Kanada rämpsposti vastane seadusandlus jõustus 2015. aastal ja see määratleb elektrooniliste kaubandussõnumite saatmise reeglid. CASL aitab võidelda rämpsposti vastu ja on ühtlasi ka üks karmimaid rämpsposti vastaseid seaduseid maailmas. Rohkem infot CASL-i kohta leiad siit.

CTA ehk call-to-action ehk kutse tegutsema – tavaliselt mõni sõna või fraas, nupp või sedasi kujundatud pilt, mis kutsub kirjasaajat midagi konkreetset tegema. Enimlevinud on näiteks “lae kohe alla”, “osta kohe” või “vaata videot”.

Eraldatud IP-aadress – see on IP aadress, mida ainult Sina saad kasutada oma meilide saatmiseks. Sel viisil on Sul suurem kontroll kirjade kohlejõudmise üle. Eraldatud IP-aadressi kasutavad tihtilugu just need, kelle saatmismahud on väga suured. Oma IP-aadressi kasutamise üks oht on see, et juhul kui toimub (vale)kaebus, mõjutab see ka Su ülejäänud liiklust.

Deliverability ehk kirjade kohaletoimetamise edukus – nagu ka nimetus ütleb, mõõdab seda, kui suur hulk väljasaadetud meilidest jõuab tõrgeteta lugejateni. Elementaarselt, mida suurem, seda parem.

DKIM (Domain Keys Identified Mail) – tegemist on autentimise protokolliga, mis allkirjastab iga väljasaadetud kirja selliselt, et annab kirja vastuvõtjale krüptograafilise kinnituse e-kirja pärituolu kohta (loe: annab loa Sinu nimel kirju saata).

Double opt-in – kinnituskiri koos lingiga, mis saadetakse liitumisel, et nad saaksid oma liitumissoovi veelkord kinnitada (et keegi teine nende asemel nende e-posti aadressi ei kasutanud).

E-kirjade analüütika - mitmesuguseid mõõdikud ja meerikud, mida kasutatakse Sinu e-kirjade ja kampaaniate (pikemaajalise) toimivuse jälgimiseks – näiteks kui palju oli unikaalseid avamisi, palju oli kombineeritud avamisi, klikke, kui suur oli kohalejõudmine jpm.

ESP ehk Email Service Provider ehk meiliteenuse osutaja – on ettevõte, kes pakub Sulle erinevaid tööriistu oma meililistide haldamiseks, e-kirjade saatmiseks ja oma kampaaniate monitoorimiseks.

GDPR – Euroopa Liidu Üldine andmekaitse määrus, mis jõustus 25. mail 2018. Seda kohaldatakse kõigi äriühingute suhtes, kes töötlevad ja hoiavad EL-is elavate inimeste isikuandmeid. Lisateavet GDPR-i kohta saad siit.

Hard bounce ehk “püsiv” tagasipõrge – see näitab neid meiliaadresse, kuhu ei õnnestu kirju kohale toimetada mingi püsiva põhjuse tõttu. Olgu selleks siis vigane või olematu meiliaadress, blokeeritud IP-aadress või domeeninimi.

IP warmup – konkreetselt IP-aadressilt saadetud e-kirjade arvu järk-järguline suurendamine, et aidata üles ehitada positiivset IP-aadressi mainet.

ISP ehk Internet Service Provider ehk internetiteenuse pakkuja – ettevõte, kes pakub Sulle internetiteenust ja tavaliselt ka meiliaadressi (samuti ka Sinu klientidele, kellele Sa kirju saadad).

Marketing automation ehk turunduse automatiseerimine – tehnoloogia kasutamine automatiseeritud protsesside loomiseks, näiteks e-kirjade segmenteerimiseks ja automaatsete töövoogude loomiseks.

Opt-in ehk meililistiga liitumine – konkreetse isiku nõusolek e-kirjade vastuvõtmiseks, mida ta kinnitab oma meiliaadressi ja loa andmisega ettevõttele, veebisaidile või eraisikule.

Opt-out ehk unsubscribe ehk meililistist väljumine – Sinu meililistiga varem liitunud isiku soov meilide vastuvõtmisest loobuda ja eemaldada end listist. Seadusega on ka ette nähtud, et opt-out tuleb muuta kliendi jaoks võimalikult lihtsaks, arusaadavaks ning konkreetseks.

Personaliseerimine – e-turunduse tehnika, mis püüab muuta kaubanduslikud e-kirjad isiklikumaks ja paremini sihitatuks, lähtudes e-posti adressaatide kohta kogutud teabest. Näiteks kasutades isikupärastatud tervitust, viidates adressaatide varasematele ostudele või isegi isikupärastades e-kirjas olevaid pilte dünaamilise sisu abil.

Eelistuste või valikute lehekülg – spetsiaalne veebivorm või online-tööriist, mis aitab Su meilisaajatel ise määrata eelistusi neile saadetavate kirjade sisu, sageduse vm kohta.

Kirja eelvaate paneel – peetakse üheks kõige olulisemaks e-posti osaks, eriti B2B ettevõtete jaoks. See on e-posti ülemine osa, mis on kirjasaajate postkastis eelvaates nähtav.

Kohanduv disain – on e-kirja disain, mis on loodud selliselt, et see kohandub erinevate seadmete jaoks – olgu selleks mobiiltelefon, tahvelarvuti, lauaarvuti, nutikell või nutikõlar, mis sulle meilide sisu ette loeb.

Segmenteerimine - võimalus jagada andmebaas või meililist väiksematesse gruppidesse, mida nimetatakse segmentideks, et muuta e-posti kampaaniad asjakohasemaks.

Jagatud IP-aadress – see tähendab IP-aadressi jagamist teiste kirjasaatjatega. Odavam, kui eraldatud / fikseeritud IP-aadress, kuid annab vähem võimalusi hoida aadressi ühtlaselt head mainet. Positiivse omadusena võimaldab jagatud IP-aadressi kasutamine saata kohe suuremas mahus ning on vähem tundlik kaebuste suhtes.

Single opt-in ehk ühekordse kinnitamisega liitumine – annab Su tellijatele kohese võimaluse liitumiseks ja meiliaadressi jagamiseks ilma täiendavad kinnituskirja saatmiseta. “Double opt-in” vastand.

Soft bounce ehk ”ajutine” tagasipõrge – ebaõnnestunud kohaletoimetamised ajutiste põhjuste tõttu, nagu kirjasaaja ummistunud postkast, liiga suure mahuga e-kiri või ajutised probleemid adressaadi meiliserveriga.

Spam trap ehk spämmilõks – meiliaadressid, mis näevad välja nagu päris inimeste aadressid, kuid mida internetiteenuse pakkujad kasutavad hoopis spämmijate tabamiseks. Kuna need ei kuulu päris inimestele, siis need aadressid ei edasta ühtegi liitumissoovi (opt-in), ega kinnita ka ühtegi liitumist (couble-opt-in). On erinevat liiki spämmilõkse, nagu puhtad spämmilõksud (genereeritud aadressid) või hoopis kustutatud (varem kasutusel olnud) meiliaadressid, mida selleks eesmärgiks hiljem taaskasutatakse.

SPF ehk Sender Policy Framework – on samuti üks nutikas e-kirjade autentimistööriist, mis laseb määrata ära teatud serverid (IP-aadressid), millel on lubatud selle domeeni nimelt e-posti saata.

Throttling ehk väiksemate pakkidena saatmine – e-kirjade saatmine järk-järguliselt, mitte ühekorraga. See hoiab ühele ISP-le samaaegselt saadetud meilide koguse kontrolli all. Tavaliselt teevad emailiteenuse pakkujad seda Sinu eest automaatselt.

Tehinguline teavitus – saadetakse kasutajale tema tehtud toimingutest tulenevalt– näiteks uue konto loomisel või e-poest ostu sooritamisel. Saabub kasutaja postkasti kohe peale tegevuse lõpuleviimist. Neid saadetakse ühekordselt konkreetsele meiliaadressile ja tavaliselt reaalajas.

Whitelist ehk valge (lubatud) nimekiri – nimekiri, kuhu e-posti saaja Sind ise lisada saab, aidates Su meilidel jõuda alati otse postkasti ja vältida rämpspostiks liigitamist.

Allikas: Smaily blogi

Jaga lugu:
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Marianne Liibert
Marianne LiibertBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5563 5831
Kristi Remmik
Kristi RemmikBestmarketing.ee ürituste projektijuhtTel: +372 5683 6988
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügiijuhtTel: +372 5331 5700