Autor: Erki Alas • 2. aprill 2023

Tarbijakäitumise muutmise praktiline näide: kuidas panna inimesed isiklikust autost loobuma?

Auto on sageli olnud midagi enamat kui pelgalt transpordivahend. See on staatuse sümbol, võimalus ennast väljendada ja muudki. Kuidas aga tehnoloogia ja samal ajal mure kaasaegse linnakeskkonna pärast peaks meid välja murdma auto omamise harjumusest? Elmo asutaja ja tegevjuht Enn Laansoo Jr jagas Passwordi laval oma mõtteid.
Elmo asutaja ja tegevjuht Enn Laansoo tänavusel Passwordil.
Foto: Raul Mee

Tänavuse psühholoogia-teemalise Passwordi paljudest ettekannetest käis läbi mõte, et tehnoloogia mõjutab meie otsuseid ja valikuid aina enam. Üks valdkond, kus tehnoloogia on viimasel kümnendil oluliselt inimeste harjumustes heas mõttes muutuse toonud, on transport. Oma ettekandes rääkis Laansoo, kuidas panna inimesed isiklikust autost loobuma ning eelistada selle asemel renditeenust.

Laansoo tõi välja, et Elmo poolt läbi viidud uuringu kohaselt on ligi 77% ettevõtte klientidest oma isiklik auto, kuid aina rohkem ollakse valmis vahetama oma olemasolev auto keskkonnasõbralikuma vastu ning minema üle autojagamisteenuse kasutamisele. Mis aga peaks ajendama seda muudatust tegema?

Autojagamine säästab 60% kuludest ja on 10 korda efektiivsem ressursikasutus

95% ajast seisab isiklik auto lihtsalt niisama, samal ajal on rendiautod enamiku ajast sõidus. Samuti mainis ta, et tänavatel on ülekaalus vanad sisepõlemismootoriga autod, mis paiskavad õhku palju CO2. Lisaks võtab isikliku auto omamine palju ruumi linnapildis ning tekitab ummikuid. Jagades elektriautot, vähendaks see oluliselt heitgaaside kogust ning samuti hõrendaks liiklust.

Rendiauto ei ole auto omamisest kallim

Kui rääkida kuludest, siis isiklikule autole kulub ligikaudu 650-700 eurot kuus, kuhu alla kuuluvad liising, hoolduskulud, kütusekulud, parkimine ning muud ootamatud kulud. Kui kasutada rendiautot, siis tuleks kuu kuluks hinnanguliselt 400 eurot, seda näiteks Elmo kliendikaardi vormistamisel püsikasutajana. Arvutuste aluseks sai võetud 2500km/50 tundi auto kasutamist kuus, kui inimene kasutab autot ka tööautona.

Kui hind on võrdne, valib klient väärtuspakkumise alusel

Kuna oma teenuste hinnastamise osas on Eesti turul tegutsevad autorendipakkujad enamvähem võrdsed, siis tuleb eristuvus leida mujalt ja siinkohal on Elmo panustanud kasutusmugavusele kliendi jaoks ning tehnoloogiale – näiteks on võimalik auto Elmo äpist tellida endale kindlaks ajaks ja sobivasse kohta treppi, auto on eelsoojendatud ning soodsam kui taksoteenus, võid kasvõi kuuks või rohkemaks ette oma sõidud ära planeerida. Lisaks ei pea peale sõidu lõpetamist autot enam rendipunkti tagastama, vaid võid selle jätta sobivasse kohta Tallinna ja Tartu tänavatel, kust paljud siis juba kaugjuhitavalt ise järgmise kliendini sõidavad.

Millised teenusedisaini aspektid on olulised renditeenuse kasutamisel?

Elmo kliendiuuringus oli vastajate kindel soov, et kui sa tellid endale rendiauto, siis esmalt oodatakse, et see oleks puhas. Samuti peetakse oluliseks, et rendiautoga ei pea parkimiskohti otsima. Naiste jaoks oli tähtis aspekt see, et hooldus ja rehvivahetus tehakse nende eest, et autot saab ettetellida ning elektriautode keskkonnasõbralikkus, samas kui meeste poolt toodi olulise tegurina välja lai automudelite valik ning nende välimus.

Kuni aprilli lõpuni saad ka ise Elmoga sõitmise soodsamalt ära proovida –laadi selleks alla uus Elmo äpp AppStore’ist või Google Playst ning kasuta sooduskoodi Password15.

Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi turunduslahenduste müügijuhtTel: +372 5331 5700