• 12.11.25, 15:38

Veiko Ristissaar: Turundus ilma mõõdikuteta on nagu sõit ilma sihtpunktita

„Tänapäeval toimub turunduses igapäevaselt tuhandeid väiksemaid ja suuremaid kampaaniaid, mille eesmärk on bränditeadlikkust, päringute arvu või müüki suurendada. Kui olemas on selge turundusplaan või kampaanial on kindlad eesmärgid, suureneb võimalus paremateks tulemusteks ning sellega ka kampaania ROI ja ROASi kasvatamiseks. Samas on näha, et kõigil kahjuks plaane, eesmärke ja mõõdikuid ei ole ja seal lähebki keeruliseks,“ kirjutab Veiko Ristissaar arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud loos.
Anneli Laines-Ensling käsitleb turunduse identiteedikriisi ja pädevusraamistiku vajadust Eestis. Tööandjad ja turundajad ise ei tea, millised oskused on vajalikud, seega vajatakse turundaja passi, mis kirjeldab spetsialisti oskusi ja pädevusi. Laines-Ensling pakub välja kolmeastmelise püramiidimudeli, kus põhiosad on strateegiline mõtlemine ja ärianalüüs, samas kui ekspertvaldkonnad hõlmavad brändingut või sotsiaalmeediat. See süsteem aitab leida õigeid inimesi õigetesse ametikohtadesse, väldib läbipõlemist ning muudab turundustiimid tõhusamaks.

Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].

„Nagu öeldakse, siis läheb 50% turunduseelarvest kaotsi ja kui ei tea, kumb pool, aitab just turundustegevuste mõõtmine seda % oluliselt parandada,“ sõnab digiturunduse õppejõud Veiko Ristissaar.
  • „Nagu öeldakse, siis läheb 50% turunduseelarvest kaotsi ja kui ei tea, kumb pool, aitab just turundustegevuste mõõtmine seda % oluliselt parandada,“ sõnab digiturunduse õppejõud Veiko Ristissaar.
Kuidas aga siis plaane täita kui ei ole mõõtmist ega eesmärke?
Soovitan kõigil mõõta kõiki võimalikke (digi)turundustegevusi, mida vähegi mõõta saab ja võimalik on. Digiajastul on selleks suurepärased vahendid olemas, nagu Google Analytics, Google Console, Meta pixel (data asset), TikTok pixel, LinkedIn tag, Crazyeggi veebikäitumismustrid, erinevad A/B testimise tööriistad, QR kood ja palju muud. Need peaksid andma vähemalt esmase ülevaate, kuidas turundustegevusel üldse läheb ja kuhu eelarvet tulevikus suunata.
Mõõtmise pudelikaelad ja turundusahela mõõtmine

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tallinna Majanduskooli õppejõuna olen mitmeid aastaid erinevate turundus- ja sotsiaalmeediakursuse õpilaste käest küsinud, et paljudel on reaalselt olemas turundusstrateegia, üheleheküljeline turundusplaan või kokkulepitud mõõdikud, mida üle vaadatakse. Aastate jooksul on trend küll paremaks läinud, kuid jätkuvalt on mitmekümnest õpilasest käed tõstnud vaid mõned.
Sama trendi on märgata ka erinevates ettevõtetes, keda aastate jooksul olen erinevate projektide käigus aidanud. Mitte, et ettevõtte või inimene ei teaks selle vajalikkust, vaid tihtipeale tundub turunduse mõõtmine keeruline ja see lükatakse kaugesse tulevikku. Olen näinud aastaid tegutsenud ettevõtteid, kus ei ole veebilehel isegi Google Analytic’sit või muud sarnast lahendust peal, mis aitaks esmast aimdust anda. Kui aga analüütika on seadistatud, siis saab minna mõõtmise sügavamale ja hakkab ka rohkem andmeid tekkima, mille pealt on võimalik andmepõhiseid otsuseid teha.
Teiseks tooks mõõtmise puhul välja selle kasu, milleks on kogu protsessi ja ahela nägemine kliendi vaates. Näiteks kui olete e-poe omanik, siis kas on näha, kus ostjad ostuprotsessist loobuvad ja mis võis nende jaoks takistuseks saada jms.
Kui ainult klikke mõõta, siis sellest jääb mingil hetkel väheseks. Tahaks ikkagi teada, mis kanalist see klient tuli ja kust selle ostu või päringu sooritas.
Mõned küsimused, mida endalt kampaaniaid tehes küsida ehk kontrollloend tulevikuks?
  • Kas turunduskampaania täitis oma eesmärgi? Eelnevalt on hea mõõdik ka määrata.
  • Mis oli turunduskampaania reaalne müük, ROAS ja ROI? Palju sisse panid ja palju tegelikult tagasi said?
  • Palju tuli uusi kliente? Palju tuli korduvoste?
  • Mis on ühe kliendi saamise hind?
  • Milline turunduskanal töötas kõige paremini? Milline turundussõnum töötas hästi ja milline mitte?
  • Ettevõtte enda valitud mõõdikud, mida jälgitakse (kliendi eluea väärtus LTV, kliendi saamise hind (CAC) jne)
Kindlasti tekib paljudel küsimus, et alati ju turundus kampaaniad ei õnnestugi. Nõustun täielikult, sest turunduses ongi palju erinevaid faktoreid, millega tuleb arvestada, et need edukamad oleksid. Aga kui ettevõtte neid ka ei mõõda, siis ei saagi teada, kas miski üldse töötas. Nagu öeldakse, siis läheb 50% turunduseelarvest kaotsi ja kui ei tea, kumb pool, aitab just turundustegevuste mõõtmine seda % oluliselt parandada.
Üheks lisasoovituseks on oma ettevõtte tehnoloogilist taset tõsta, leida hea koostööpartner või praktikant, kes aitab kaasa mõelda ja läbi selle olla veelgi rohkem andmepõhine. Täna aitavad paljud tehisintellekti lahendused teha ära esmase analüüsi ja lahti mõtestada, et mis kanal on tulu ja mis kanal on kulu. Tasub katsetada ning eraldada turunduseelarvest kasvõi väike summa nn õppimisfondi.
Seega tasub oma ettevõttes mõõta nii tavapärast kui ka digiturundust kas läbi olemasolevate lahenduste või erinevate hüpoteesi, mis aitaksid sul olla järgmistes kampaaniates edukamad.
Head mõõtmist!
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on 11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata: [email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB! Loe konkursi tingimusi SIIT.
Kaaskorraldajad:
  • La Ecwador
  • PHD
  • Duo Media
  • EIS
  • EIS

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele