„Kuigi oman teadmisi eelkõige kommunikatsioonist, siis leian, et märkamist vajavad ühisjooned on turunduses ja kommunikatsioonis samad – turg reostub mõlemas valdkonnas üha kiiremini,“ kirjutab Anna-Maria Uulma arvamuskonkursile
Tark Turundus saadetud loos.

- „Oleme jõudnud punkti, kus nii turundus- kui kommunikatsiooniteenuseid pakub igaüks, kes end vähegi sotsiaalmeediasse sisse oskab logida,“ sõnab Anna-Maria Uulma.
- Foto: SV Media
„Tegin, mis ma tegin, aga tappa sa saad,“ ütles Toots kevadel koolimajast lahkudes Kiirele. Koolipoiss Kiirele taheti tappa anda asja pärast. Turunduse ja kommunikatsiooni valdkonna inimesi tahetakse tappa aga tööga.
Oh neid töökuulutusi!
Alles hiljuti avasin tööportaali, kus nägin tuttava sisuga pakkumist, mis ei tule üllatusena ilmselt enam ühelegi turunduse ega ka kommunikatsioonivaldkonnas tegutsevale inimesele. Praktiliselt kõik taolised kuulutused kõlavad ikka ja jälle täpselt samamoodi:
Artikkel jätkub pärast reklaami
„Otsime turundus- ja kommunikatsioonispetsialisti, kel oleks töökogemust nii kommunikatsioonis kui turunduses. See imeisik on võlur, kes oskab korraga teha digiturundust, luua sisu sotsiaalmeediasse, kasutada montaažiprogramme ning samal ajal olla osav meediasuhtluses ja kommunikatsioonistrateegia elluviimisel. Tasu sellise töö eest avaldame sulle kandideerimisel ja tööle saamiseks palume saata ka mitmetunnise kodutöö, mille eest sa eeldatavasti tagasisidet ei saagi. Küll aga saadame nii sulle kui ka teistele masina poolt genereeritud kirja, mis algab lausega „Täname sind kandideerimast...“.“
Noh, kas pani kukalt kratsima?
Meil ongi justkui normaalne loomemajanduse inimesi tööga „ära tappa“. Teisalt tekitavad sellised kuulutused segadust, sest tundub, et ei saada päris hästi aru, millist panust nendel kohtadel olevad inimesed ajaliselt annavad.
Ükskõik millal, aga ükskord ta ikka tuleb
Ei tule aga poeg, vaid täielik krahh. Jah, ühtpidi näeme me kuulutusi, mis annavad kindla signaali, et siin valdkonnas tegutsevatele inimestele on normaalne „tappa anda“ (ehk neid tööga pikali visata). Üha enam näen, et selline segadus ja valdkonna mittetundmine on tasapisi kaasa toonud suurema probleemi – turu reostumise. Eriti tugevalt tunnetavad seda just turundusinimesed, ning kuigi kommunikatsioonivallas tundub olukord parem, ei ole see siiski liiga lilleline.
Oleme jõudnud punkti, kus nii turundus- kui kommunikatsiooniteenuseid pakub igaüks, kes end vähegi sotsiaalmeediasse sisse oskab logida. Olen nõus, et kuskilt peab ju alustama, aga samas tekitab see suurt pahameelt, sest turul pikemalt tegutsedes langeb ebaõiglaselt nii teenuse hind kui ka arusaam erialast.
Alles hiljuti märkasin ma ühele ettevõttele tehtud lühivideoid. Rääkimata sellest, nende sisukus tekitas küsitavusi, olid need täis ka kirjavigu. Ütlen ausalt, et video tehnilisel kvaliteedil polnud midagi häda. Korraga tuli meelde töötamine meediaõpetajana, kui rõhutasin pidevalt, et üksnes video loomise tehnilisest võimekusest ei piisa – selles peaks leiduma ka sisu. Ma ei räägi siin üksnes oskusest lugu jutustada (mis on samuti üha kaduvam nähtus), vaid järjest enam kaob videopildist ka loovus. See ongi näide reostusest, kus kõik pakuvad midagi, sest on mingi osa „suuremast pildist“ selgeks saanud. Paraku jäävad suure pildi tundjad müra taha varju ning on paratamatu, et kui arusaam teenuse kvaliteedist muutub, siis langeb ka selle hind. Kaotajaks jääb aga tegelik oskaja, sest proovijad lahkuvad turult tihtipeale kiiremini. Püüa sa siis seletada, et kommunikatsiooniteenus ei ole üksnes ettevõtte infokanalite haldamine ja turundus Instagrami story postitamine.
Edu maksab
Hetkel kuum
Inimesed on tööstuskaupade oste vähendanud
Artikkel jätkub pärast reklaami
Nii turundus kui kommunikatsioon on osa ettevõtte edust, mitte valdkond, mida solkida. Võib-olla peaksime mõlemat väärtustama ja puhtana hoidma? Lihtne näide kommunikatsioonimaastikult: jah, sa saad alati võtta kellegi odavamalt tööle infokanaleid haldama. Kuid spetsialistina soovitaksin sul mõelda olukorrale, kus sul on päriselt vaja inimest, kellel on meediakontaktid ja kogemus mitte ainult kanalite haldamises, vaid ka publiku tunnetamises. See tähendab peale haldamise ka nende kanalite pidevat kaasajastamist.
Sama on ka turunduses. Sa võid tööle võtta turundusspetsialisti, kes loob imelisi visuaale, kuid seejuures võiksid küsida, kas lihtsalt postitamine on jätkusuutlik või vajaksid sa kedagi, kes läbi edukate kampaaniate sinu ettevõtte ja brändi reaalselt konkurentidest tarbija jaoks atraktiivsemaks muudab?
Mõtle enne, kui investeerid
Leian, et siinkohal ei peaks tegutsema mitte ainult valdkonna inimesed, vaid see on mõttekoht mistahes asutusele, kes endale parasjagu antud teenust otsib. Kui oled otsustanud tellida kommunikatsiooni- või turundusteenust, siis soovitan sul mõelda eesmärgile. Küsi endalt, miks ma käin välja sellise koguse palgaraha? Kui teed seda pelgalt selleks, et sul oleks vastatv osakond ette näidata või et oleksid kuidagi pildis, siis mõtle korra veel.
Nagu ütleb Maurus, siis „kui teil on küsimusi, küsige otse minult“. Oma sammu saavad teha ka tellijad – küsige ja valige teenust neilt, kes teavad, mida nad teevad, mitte ei ole pelgalt head enese reklaamijad. Tapmise asemel võiksime lõpuks hakata turundusinimesi päriselt kuulama – nad ei räägi niisama.
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on
11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata:
[email protected].
Kõik lood avaldatakse jooksvalt Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on kõigile tasuta lugemiseks. Parimad tööd leiavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB!
Loe konkursi tingimusi SIIT.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood

„Kummutame müüdi, et turundajad ei tegele ainult pastakate tellimise ja story’de tegemisega“

„Meil on palju nutikaid tegijaid, aga tegutseme liialt omaette“

Heily Aavik: tänased kampaaniad on visuaalselt ja loovuselt halvemad kui 20 aastat tagasi