• 12.08.25, 09:28

Läti agentuuri loovjuht: me julgeme regulaarselt loogikavastaselt tegutseda

Me ei tööta selleks, et klientide turundusosakondi rahuldada, sõnab BalticBest 2025 žüriiliige ning agentuuri VUCA loovjuht Oskars Klauze.
BalticBest 2025 žüriiliige ning agentuuri VUCA loovjuht Oskars Klauze
  • BalticBest 2025 žüriiliige ning agentuuri VUCA loovjuht Oskars Klauze
Vaatasin teie veebilehte ja seal on kirjas, et olete „frakiga autsaiderid“ (underdogs in top hats). Mida te selle all mõtlete?
Alguses küll – uue agentuurina pidime end tõestama. Ja tõsi on see, et enamikus pakkumistes ei olnud me kunagi ilmselge valik: startisime alati teisest, kolmandast või viimasest kohast. Kuid kui harjusime võitma suuremaid kliente, kasvasime ja kujunes meist teatud mainega vastuvoolu ujuv agentuur – midagi, mida hoiame siiani elus ja fookuses. Praktilises plaanis tähendab see, et püüame alati eristuda turu ühetaolisusest. Kui märkame enda juures valdkondi, kus kõik agentuurid hakkavad üksteisega segunema, tekitab see meis ebamugavust – ja sellest tahame eemalduda.
Seepärast mainisingi, et oleme „pidevas muutumises agentuur“, sest see positsioon eeldab liikumist. Ka füüsiliselt. Väikesest ja hubasest butiigikontorist Art Nouveau majas saatkonnapiirkonnas kolisime ühiskontorisse Verde majas – lähemale ja samale korrusele kasvavate ettevõtetega. Ja nüüd taas – tänavatasapinnal asuvasse ruumi avatud ustega, mis toob meid lähemale inimestele, kogukondadele ja kõigele tähenduslikule, mis maailmas toimub.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Me näeme end agentuurina, mis ei ole kinnine klubi, vaid koostöö ja vahetuse platvorm. Või – vähem pretensioonikalt öeldes – nagu pubi (public house): koht, kus inimesed saavad olla nemad ise, naerda, nutta ja vabalt jagada.
Esita oma töö BalticBest 2025 konkursile SIIN (tee alguses endale profiil ja logi sisse ning siis vajuta siin sellele samale lingile uuesti). Tööde esitamise tähtaeg kukub TÄNA kell 17.00!
Žürii hindab töid veebiülekande otse-eetris 27. augustil.
Vaata kogu infot osalemise kohta SIIT.
Hoia end BalticBesti konkursiga kursis veebilehel balticbest.eu.
Oma veebilehel esitlete end kui teistsugust, julget, ja nagu Te mainisite, mitte liiga tõsist agentuuri. Aga samas olete teinud koostööd väga tõsiste klientidega.
Jah.
Võiks arvata, et kui teie klientide hulgas on näiteks Maxima või suured pangad, on nad väga Exceli-kesksed – teevad ratsionaalset, mõõdikutele suunatud turundust. Ja et pöörased, loovad ideed sobivad pigem idufirmadele või väiksematele brändidele, kel on vähem kaotada. Suured tegijad, arvaks, on enamasti motiveeritud eelkõige mitte ämbrisse astuma ega ole seetõttu nii avatud julgele loovusele. Kuidas Teie seda pinget näete?
See on stereotüüp, et suurte ettevõtete turundustiimid tahavad alati turvalist rada käia. Nad teavad, et turvaline rada on tegelikult brändile suur risk. Sulandumine valdkonna ühtlasesse kommunikatsiooni on ohtlik. Me räägime sellest klientidega alati.
Me ei ole seal selleks, et turundusosakonda rahuldada. Me töötame koos, et leida viis, kuidas päris inimesteni – meie sihtrühmadeni – jõuda ja nendega emotsionaalselt suhestuda. Kui räägid ainult ratsionaalselt, jääb midagi puudu. Nagu Ogilvy ütles: loogikal on puudus – see viib alati sama järelduseni. Seetõttu läheme me regulaarselt loogikaga vastuollu. Me keskendume emotsionaalsele ühendusele.
See ongi see, mis meie arvates meid teistest eristab. Ühetaolisus on olemas, ja meie oleme sellega algusest peale võidelnud. See on üks meie põhitugevusi.
Te mainisite, et olete üleminekuperioodis. Kus te endid viie aasta pärast, 2030. aastal, näete? Milline on teie ambitsioon nii loovuse kvaliteedi kui ka ärilise kasvu mõttes?

Artikkel jätkub pärast reklaami

Me tahame olla osa kogukonnast tänavatasandil. Nagu ma varem mainisin, ei ole meie eesmärk turundusosakondadele meeldida – meie eesmärk on olla kogukondade jaoks oluline. See ei ole midagi, mida agentuurid tavaliselt teevad. Agentuurid kipuvad olema kinnised klubid, tegutsema oma maailmas.
Meie plaan järgmiseks aastaks on muutuda avatumaks – avada uksed kogukondadele, muuta oma agentuur kohaks, kuhu inimesed saavad sisse astuda, juua tass kohvi, osaleda üritustel, suhelda meie tiimiga ja jagada oma mõtteid – olgu need siis kiitvad või kriitilised. Praegu tunneme, et selles kontorihoones oleme sellisest dialoogist veidi eraldatud.
Nüüd äriarengust rääkides: Läti on väike turg, rahvaarv väheneb ja majandus on raskustes – Eestis on olukord sarnane, Leedus ehk veidi parem. Kus näete kasvuvõimalusi?
Oleme näinud, et paljud ettevõtted on vähendanud oma kommunikatsioonitegevusi. Aga meie kogemus näitab, et niipea kui mõni konkurent midagi teeb, vallandab see reaktsiooni. Brändid, mis olid seni vaikinud, tunnevad äkki vajadust sõna võtta.
Seega me ei tunne, et turg kahaneks – see liigub lainetena. Mõni kuu võib olla vaiksem, kuid töö tuleb alati tagasi. Üks kampaania võib äratada kogu kategoorias uut huvi.
See on olnudki meie muster. Näeme kasvuvõimalust pärast iga edukat kampaaniat, sest uued kliendid võtavad meiega ühendust. Ja muidugi, vahel kaotame mõne kliendi – see on normaalne. Aga hea töö innustab. See innustab kliente taas aktiivseks muutuma.
Kas näete võimalusi oma teenuseid eksportida – võtta kliente ka teistest riikidest?
Võib-olla mitte nii, et läheksime ise otse teistes riikides klientidele pakkumisi tegema, kuid pan-Balti koostöö kaudu piirkondlike brändidega on meile usaldatud üksikkampaaniate briife mitte ainult kogu Baltikumis, vaid ka Soomes ja Poolas. See, mis algas kui ühekordsed „külalis­esinemised“, on muutunud regulaarseks – tänu tugevale tagasisidele meie ebahariliku lähenemise, koostöö ja kvaliteedi kohta. Loomulikult julgustab see meid mõtlema senisest julgemalt ja strateegilisemalt kasvule väljaspool Lätit.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Mis on Teie suurim väljakutse praegu agentuuri juhina, olgu see siis äriline, loov või inimestega seonduv? Mis on 2025. aasta hilissuvel kõige enam mõttes?
See ei ole küll päris äriline väljakutse, pigem loov, kuid suurim väljakutse on saada kliendid avama oma brände kogukondadele. Me oleme sisenemas loojate ajastusse, ja on hea, kui inimesed saavad sinu brändiga suhestuda – seda omamoodi isegi „tükeldada“.
Brändid on väärtuslikumad, kui inimesed saavad nendega aktiivselt tegutseda, mitte hoida neid läikivatena ja lukustatuna kujuteldavasse seifi. Aga seda on keeruline selgitada klientidele, kes on investeerinud palju brändijuhistesse ja soovivad kontrolli hoida. Nende veenmine natuke lahti laskma – lubama brändil inimeste kaudu elada ja areneda – see ongi väljakutse.
Just, probleem ongi kontrollis. Brändid ei taha sellest loobuda. Ja kui looja teeb piiril balansseerivaid nalju või nihutab piire, on neil seda raske aktsepteerida.
Täpselt. Aga see hirm pärsib loojate potentsiaali. Teistes riikides ja kultuurides on loojad brändikommunikatsioonis väga mõjukad. Brändid hakkavad järjest enam mõistma, kui suur mõju on nende kaasamisel.
Meie piirkonnas alles jõuame sellele järele. Loodetavasti jõuame lähitulevikus samale avatus- ja koostöövalmiduse tasemele.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Best Marketing esilehele