TBWA Latvia loovjuht ja partner Kaspars Eglitis rääkis intervjuus, et inimesed on emotsionaalsed ja ebaloogilised, isegi veidrad ning see teebki neid AI ees asendamatuteks.

- TBWA Latvia loovjuhi ja partner Kaspars Eglitis
- Foto: Erakogu
Milline on 2025. aasta suvel Läti reklaamisektori ärikindlus?
Ma saan rääkida eelkõige meie agentuuri vaatenurgast. Aga üldiselt oli möödunud aasta, eriti viimane kvartal, üsna keeruline. Inflatsiooni mõju jõudis lõpuks kõigini. Ka mõned meie suuremad kliendid lükkasid kampaaniaid edasi või tühistasid need sootuks. Meie agentuur tundis seda selgelt.
Meil on alati olnud sisemine põhimõte, et keerulistel aegadel ei kärbi me kulusid, vaid investeerime. Sama tegime ka COVIDi ajal, vallandasime vaid ühe inimese ja hoidsime ülejäänud meeskonna alles, investeerides agentuuri nii palju kui võimalik.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kui suur on teie meeskond praegu?
Praegu on meid 26. COVIDi ajal oli meid umbes 19 või 20.
2025. aasta esimene kvartal andis tunde, et liigume taas normaalsuse suunas. Suvi on praegu rahulik aeg, kus kõik valmistuvad sügiseks. Eks näis, mis edasi saab.
BalticBest 2025
žürii hindab töid veebiülekande otse-eetris
27. augustil.
Esita oma töö konkursile SIIN (tee alguses endale profiil ja logi sisse ning siis vajuta siin sellele samale lingile uuesti). Tööde esitamise
tähtaeg on pikendatud 12. augusti kella 17ni Vaata kogu infot osalemise kohta
SIIT.Hoia end BalticBesti konkursiga kursis veebilehel
balticbest.eu.
Iga äri peab vähemalt teoreetiliselt kasvama. Kus näete teie oma agentuuri kasvuvõimalusi?
Oleme alati uskunud uue talendi kaasamisse ja uute rollide loomisesse. Üks meie suuremaid samme on olnud sisemise filmiproduktsiooni tiimi loomine, mida varem meil pole olnud. See aitab meil klientidele lähemal olla ja rohkem tulu teenida.
Teine oluline suund on loomulikult digitaalvaldkond. Kolme-nelja aasta jooksul, võib-olla isegi kiiremini, saab pool meie agentuurist olema digitaalsele suunatud. Kliendid on üha enam valmis digisse investeerima ja meie kui ATL-agentuur toome sinna strateegilist sügavust, tugevat uurimistööd ja värsket lähenemist.
Me ei püüa saada täielikult digitaalseks agentuuriks, aga kasvatame neid võimekusi. Lisaks tegeleme ka tehisintellekti ja muude uuendustega.
Kui keegi väljastpoolt reklaamimaailma vaatab Balti agentuuride majandustulemusi, näeb ta tüüpilist 20–40 töötajaga agentuuri, mille aastakäive on umbes 5 miljonit. Miks on nii palju väikseid agentuure ja miks ei näe rohkem konsolideerumist meedia, digi, PR-i ja reklaami vahel?
Hetkel kuum
Tõniste: äri tehakse selleks, et teenida
Artikkel jätkub pärast reklaami
Põhjus on ilmselt turu väiksuses. See on minu arvates peamine tegur. Aga ma olen nõus, konsolideerumine võiks olla mõistlikum. Praegu on palju väikseid ettevõtteid, kes võitlevad piiratud eelarvete nimel.
Sissepääsulävi on madal ning sisuliselt võib igaüks agentuuri asutada. Ja globaalselt on näha trendi, kus suured võrgustikuagentuurid kaotavad positsiooni, samas kui väikesed sõltumatud agentuurid võidavad.
17 aastat tagasi, kui ma alustasin, oli pilt teine - domineerisid TBWA, DDB, Omnicom Group, McCann. Nüüd on maailm muutunud. Meie oleme küll TBWA, aga tegutseme frantsiisina – 100% kohalik omand. Meie frantsiisi peakontor asub Hollandis. McCann on Lätis veel olemas, aga DDB on võrgustikust lahkunud.
Mis väärtust näete TBWA nime kandmises?
Eelkõige globaalsed kliendid. Näiteks teenindame McDonald’sit kogu Baltikumis, see on suur asi. Samuti töötame Philipsi ja teiste rahvusvaheliste projektiklientidega.
Aga oluline on ka teadmiste jagamine. Kasutame palju võrgustikuspetsiifilisi tööriistu, näiteks TBWA-le omast Disruption-tööriista ja meie enda integreeritud AI-lahendust. Suuremate projektide puhul saame kaasata globaalseid strateege ja kasutada kogu võrgustiku ekspertiisi. See teeb meie meeskonna tugevamaks.
Mõned ütlevad, et teoorias on see väärtuslik, aga praktikas kaaluvad frantsiisitasud kasu üles. Seetõttu on paljud lahkunud.
Meie jaoks tasub see kindlasti ära. See sõltub võrgustikust ja kliendiportfellist. Kui töötad näiteks McDonald’siga, on see väga tihedalt seotud võrgustikuga, sa pead selle osa olema.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Meie meeskond saab palju kasu koostööst tipptegijatega Prantsusmaalt, USA-st ja mujalt.
Kuidas on lood vabakutseliste ja rahvusvahelise talendiga? Mõni aasta tagasi oli Balti reklaamimaastikul rohkem välismaalasi. Nüüd enam mitte nii palju. Mis on teie kogemus?
Enne sõda oli meil väike tiim Ukrainas. Pärast seda see tiim lakkas olemast.
Oleme proovinud inimesi välismaalt palgata, aga kui inimene ei mõista kohalikku mõttelaadi, on keeruline. Võid tuua kellegi Itaaliast, aga meie tööstiil ja mõtlemine on teistsugused. See ei klapi alati.
Kasutame kohalikke vabakutselisi, nagu enamik agentuure. Aga meil on sisemine reegel: iga kliendi jaoks peab meeskond olema stabiilne. Suured kliendid vajavad järjepidevust. Ei saa lihtsalt tuua uut kunstnikku, kes ei tunne brändijuhiseid. Seega püüame võimalikult palju kasutada oma sisemeeskonda.
Aga kas poleks tõhusam töötada väikese põhitiimiga ja kasutada usaldusväärseid vabakutselisi?
Meie sisemine süsteem on üles ehitatud efektiivsusele, mis pole reklaamimaailmas tavaline. Töötame 9–18 ja iga tund on planeeritud ja jälgitav, eriti kunstnike puhul.
Vabakutselistega on raske nii täpselt planeerida. Sa saad planeerida kulusid, aga mitte töötunde. Meie mudelis peab klient maksma täpselt selle eest, mida ta saab. Seda on keeruline vabakutselistega tagada.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Selline distsipliin on loovtööstuses haruldane.
Selleks kasutame automatiseeritud tööriistu, näiteks Scoro’t, mis on vist Eestist pärit. See on suurepärane. Näed kohe, kuhu tunnid lähevad.
Kui ma kaheksa aastat tagasi TBWA-sse tulin, olin varem töötanud BTL-agentuuris Abnormal ja enne seda McCannis. See oli täiesti teine maailm. Töö sai tehtud, aga läbipõlemine oli igal pool. Inimesed lahkusid sektorist.
Meil püsivad inimesed viis, kuus, isegi 15-20 aastat. Sisemine voolavus on madal, sest ühendame kõrge soorituse ja kõrge hoolivuse.
Tundub, et peaaegu kõik Läti reklaamiinimesed on kunagi töötanud McCannis või DDB-s.
Tõenäoliselt on see seotud nii suuruse kui ka pärandiga. Olin ise üks Fuse’i asutajatest, see oli Omnicom Groupi agentuur, mis tegeles sponsor- ja geriljaturundusega, ning me tegime koostööd DDB-ga.
Aga need olid teised ajad. Polnud peret, töötasime kella 1–2-ni öösel, vahel terve öö. Ajad on muutunud, eriti pärast COVIDit. Pead arvestama, kuidas töötajad end tunnevad.
Ja Z-generatsioon? Nemad mõtlevad tööajast hoopis teisiti. Mõni tahab töötada vaid kolm päeva nädalas.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Peab kohanema. Z-generatsioon ütleb: “Ma töötan agentuuris,” mitte “Ma olen copywriter.”
Mainisite investeeringuid produktsiooni. Eestis on üks edukamaid agentuure üritusturundusagentuur. Kas näete selles kasvupotentsiaali?
Ma ei usu, et see meie jaoks domineerima hakkab. Näen rohkem potentsiaali filmimises ja digis. Olen ise töötanud üritusagentuurides ja sealne meeskonnastruktuur on hoopis teistsugune.
Meie efektiivsusmudel ei sobi ürituste kaootilise loomusega. Seega on oluline leida tasakaal.
Kliendid hindavad seda, kui neil on üks kontaktpunkt, kes suudab ühendada erinevad teenused, ilma et peaks viit agentuuri palkama.
Räägime AI-st. Kas saate tuua näite, kuidas kasutasite AI-d eile?
AI on igal pool ja me oleme sellega kaasas. Tegelikult alustasime AI-ga juba seitse aastat tagasi. Siis polnud see veel igas agentuuris teemaks.
Meie esimene AI-põhine kampaania oli Riia lennujaamale - sümfoonia, mis loodi lennukite liikumise põhjal. See võitis toona auhindu “creative data” kategoorias.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kui ChatGPT tuli, võtsime seda tõsiselt. Küsisime endalt: mida saame pakkuda, mida kliendi turundustiim ise teha ei saa? Koolitasime kogu meeskonna prompt’imises ja palkasime “robotitreeneri”. Tema ülesanne on leida meie kunstnikele ja loovtiimile sobivaimad AI-tööriistad.
Sest iga AI-tööriist ei tee kõike. Isegi lihtsate visuaalide jaoks on vaja erinevaid lahendusi.
Täpselt. Mõni loov vajab videotööriistu, teine visuaalgeneraatoreid. Ja tellimused võivad maksta tuhandeid. Meie robotitreener aitab seda kõike optimeerida ja kuluefektiivseks muuta.
Kasutame endiselt ka oma võrgustiku sisemist AI-tööriista, aga täiendame seda vastavalt projektile.
Millised töökohad kaovad AI tõttu esimesena?
Need, kus ülesanded saab täielikult ChatGPT-le delegeerida. Kui copywriteri ainus oskus on prompt’ide kirjutamine, siis ta asendatakse. See on vaid aja küsimus.
Samuti on ohus väiksemad programmeerijad ja nooremad visuaaldisainerid, eelkõige algtaseme töökohad.
Aga kui oled milleski tõeliselt hea, oled kaitstud?
Artikkel jätkub pärast reklaami
Jah. Näiteks loovjuhti AI ei asenda. Inimesed on emotsionaalsed ja ebaloogilised, isegi veidrad.
AI ei suuda välja mõelda midagi sellist nagu hobi-hobuste võistlus. Proovi AI-le anda prompt, et genereeriks hobi-hobuste võistluse, see jookseb kokku. Just selline veidrus teeb meid asendamatuks.
Seega on “hullud” inimesed rohkem hinnas?
Täpselt. Enamik inimesi on AI vaatenurgast veidrad. Me käitume emotsionaalselt. Seda tulebki hoida.
Lõpetuseks – kui keegi Saksamaalt või Eestist tahaks võita lätlaste südameid, kuidas seda teha?
Meile meeldib võita - kõik, mis toob rahvuslikku uhkust, nagu Oscar või spordivõit. Samas oleme introvertne rahvas, nii et kui suudad meid naerma panna, on see väga võimas.
Ja me armastame laulmist, meie laulu- ja tantsupeod on suur asi. Kui suudad sellega suhestuda, võidad meie südamed.
Kas on hiljuti tekkinud mõni uus kohalik tarbijabränd – näiteks uus õlu või snäkk?
Ausalt öeldes ei meenu midagi. Võib-olla on see probleem. Võib-olla on põhjuseks väike turg või globaalne ebakindlus. Investorid on ettevaatlikud ja keskenduvad lühiajalisele kasumile.
Võib-olla on ka massibrändide ajastu läbi. Kõik on nišipõhine. Kui sa pole sihtgrupp, ei pruugi sa brändi olemasolust üldse teada.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!