Marianne Liibert • 6 detsember 2019

Mari-Helena Toompere ühendab turunduse ja teaduse

Ma ei ole nõus läbi laskma reklaami, mis on vastuolus teaduslike faktidega, ütleb FCR Media projektijuht Mari-Helena Toompere.

Mari-Helena Toompere  

Liitusid oktoobris FCR Media tiimiga – millega seal tegeled?

FCR Media lõi värskelt enda tiiva alla loovagentuuri Nobel Creative ja mina olen projektijuht, kes vajadusel rakendab ka oma sotsiaalmeedia teadmisi. Lausa paar endist kolleegi ootasid ees! Teadsin, et meil saab hea koostöö olema.

Millised on Sinu peamised eesmärgid uuel positsioonil?

Kamandada loovaid tööle, hingata disaineritele kuklasse ja nõuda reede õhtul kampaaniate ideid. Mis need projektijuhtid muud ikka teevad. Olgu, tegelikult võtan seda projektijuhi ametiposti palju laiemalt kui lihtsalt töö suunamist punktist A punkti B. Mul on hea kogemustepagas sotsiaalmeedias, juturobotite ja digiturundusega ning FCR Medias / Nobel Creative’is on selles vallas arenemiseks tõeliselt head võimalused. Lisaks tunnen, et minu panust väärtustatakse ja ma saan aidata ka neil areneda.

Töötasid üle kuue aasta Taevas Ogilvys, kus vastutasid sotsiaalmeedia turunduse eest. Mis on siiani sinu suurimad tööalased saavutused, mille üle uhkust tunned?

Minu lauale ei jõudnud liiga tihti uusi põnevaid brände, kes on valmis tegema hulljulgeid turundustegusid. Minu igapäev seisnes peamiselt pikaajaliste klientide sotsiaalmeedia strateegilises juhtimises ja järjepidevas kasvatamiseks. Ütleks, et see on tunduvalt suurem väljakutse, kui paariks kuuks mõne “ägeda” tegevuse välja mõtlemine. Kujutage ette – kuus aastat hoida ühte toodet pildis nii, et selle kuvand käiks kaasas trendidega, ei tüütaks oma sisuga ära, kasvataks järjepidevalt jälgijaskonda ja reklaamide kaasatust.

Oma suurimaks saavutuseks pean Kane’s brändi, millega turule tulles saime ka Hõbemuna. Kane’s bränd on enamus oma kommunikatsioonist suunanud sotsiaalmeediasse ning juba esimesel suvel saavutasime 0,33 l klaaspudelite kategooria müügis esikoha. Kane’s on hea näide, kuidas sotsiaalmeedia turunduse võimalusi ära kasutada.

Kuidas sotsiaalmeedia turundus nende aastate jooksul muutunud on?

Kuus aastat tagasi kogus sotsiaalmeedia alles tuult tiibadesse. Kõik oli väga kaootiline – puudusid strateegiad ja plaanid, tehti lihtsalt selleks, et see oli odav (loe: tasuta) ja see oli tore asi, mida teha. Tänaseks on sotsiaalmeedia võtnud nii suure rolli, et häid müügi- ja bränditeadlikkuse tulemusi on võimalik saavutada vaid selle ühe reklaamikanaliga.

Loomulikult on muutunud ka sotsiaalmeedia kanalite iseloom – 90% postituste nähtavusest on saanud 5%. Nähtavuse saamine muutub iga aastaga kallimaks ning hea sisu loomine nõuab strateegilist lähenemist. Tundub, et viimaks ometi on ka vanakooli ettevõtjad mõistnud, et tegemist ei ole vaid “tilu-liluga”, vaid reklaamikanalitega, kus on päriselt ka kõik kliendid kohal.

Millisesse digiturunduse kanalisse tasub Sinu hinnangul panustada 2020. aastal enim vahendeid?

Loodame kogu agentuuriga, et kliendid teevad rohkem eesmärgistatud ja mõõdetud reklaame, mitte ei otsusta tunde pealt ilma faktideta. Soovitan julgelt testida erinevaid reklaamitüüpe ja leida need, mis sobivad sinu ettevõtte eesmärkidega. Lihtsalt postituse juures oleva “Boost” nupu vajutamisega ei ole mõtet tulemusi oodata. Katsetage.

Lisaks soovitan kaasata oma ettevõtte turundustegevustesse automatiseeritud vestlusi Facebook Messengeris. Juturobotid (​chatbots) on hetkel justkui e-maili turundus oma algusaastatel – keskmiselt 90% sõnumite saajatest avavad juturoboti akna. Koguge juturobotitega oma klientide andmebaasi seniks, kuni see on veel tasuta! Ühel hetkel, kui Facebook ja Instagram kaotab ära lehe fännid ja loob muid piiranguid, on teil vaja seda andmebaasi, kelle poole oma reklaamsõnumitega pöörduda.

Õpid Tallinna Ülikoolis bioloogiat. See on turundusest väga erinev valdkond. Millest selline valik?

Kuigi turundus inspireerib ja arendab mind, siis tegemist on inimeste väljamõeldud “mulliga”, mis võib iga hetk lõhkeda. Bioloogia ja keemia on päris – need jäävad alles ka siis, kui tehnoloogia veab meid alt.

Alustasin bioloogia õpinguid suures looduse ja loomade lummuses ning sooviga panustada liigikaitsesse. Nüüdseks olen aga kolme aastaga avastanud enda jaoks geneetika ja geenitehnoloogia. Ma naudin seda tunnet, kui saan teada, kuidas miski toimib – antud juhul siis elusorganism. Tänaseks olengi ühendanud geneetika ja liigikaitse, uurides meie ilvese geneetilist mitmekesisust.

Kas sealt saadud teadmisi saad kuidagi ka turundusse üle kanda?

Saan oma kliente nõustada ja neile soovitusi jagada, kuidas olla keskkonnasõbralikum ja kuidas seda turunduses kommunikeerida. Teadlaseks õppimine on mind teinud faktitundlikuks ning olen muutunud nõudlikumaks sisu osas, mida kliendid soovivad levitada. Ma ei ole nõus läbi laskma reklaami, mille sõnum on vastuolus teaduslike faktidega.

Ootan, et minuni jõuaks idee, kuidas ühendada digiturundus ja biotehnoloogia ning midagi suurt ära teha. Ma tean, et see on võimalik, sest biotech ettevõtete turg muudkui laieneb. Üha rohkem löövad omavahel käsi ettevõtjad ja teadlased.

Turundus võib panna inimesi ostma midagi, mida nad muidu ostnud ei oleks. Kui eetiline on seega turundus?

Ma olen liigse tarbimise vastu, samal ajal mõjutan inimesi rohkem ostma. See on paras konflikt ja olen püüdnud seda oma peas lahendada sellest ajast alates, kui hakkasin bioloogiat õppima. Olin Black Friday ("must reede" on USA-st alguse saanud jõulueelne allahindluskampaania) reklaamide tegemise juures ja hoidsin samal ajal pöialt, et inimesed ei läheks hulluks. Olen alati rõõmus, kui kliendibaasiga liitub mõni ettevõte, kelle toode on keskkonnasõbralik ja muudab inimeste tarbimisharjumusi ökonoomsemaks. Jälgin turundaja eetikakoodeksit ning teen oma tööd kliendi jaoks parimal võimalikul viisil. Siiski ühe piirangu olen endale seadnud – ma ei võta kliendiks ettevõtteid, kes müüvad loomseid produkte.

Kuidas vastutustundlikult (digi)turundada?

Inimeste tarbimisharjumused muutuvad rohelisemaks ning üha rohkem nõutakse ka ettevõtetelt vastutustundlikkust. Minu meelest iga ettevõte peaks leidma selle valdkonna, mille parendamisse ta soovib panustada.

Sel aastal Lissabonis toimunud Web Summitil jagati head soovitust: kui kasutad reklaamis mõnda looma või tema kujutist, siis anneta 5% reklaamtulust selle sama loomaliigi kaitseks. Seda ideed saab laiendada ka vähemusgruppidele ja loodusele.

Jaga lugu:
Seotud lood
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Marianne Liibert
Marianne LiibertBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5563 5831
Kristi Remmik
Kristi RemmikBestmarketing.ee ürituste projektijuhtTel: +372 5683 6988
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügijuhtTel: +372 5331 5700