Tulevik on betoonist

Intervjuu ettevõtte Velvet asutaja ja disainijuhi Janno Siimariga

Janno Siimar  Foto: Raul Mee

Velvetis öeldakse „disain“ kõige kohta, mida tehakse. Nad positsioneerivad ennast esimese „empaatia ennekõike“ agentuurina ning üritavad vältida maailma risustamist (vaimse ja füüsilise) prügiga.

Velvetit nimetatakse ennekõike empaatiliseks disainiagentuuriks, mida selle all mõeldakse?

Velvet on eelkõige disainiagentuur, kus kohtuvad neli erinevat suunda: strateegia, keskkond, kommunikatsioon ja digimaailm. Empaatia on kõigi nende lahutamatu osa. Esimese asjana kaardistame enda klientide ning lisaks nende klientide vajadused ja väärtused.

Sõna „disain“ seostatakse enamasti graafilise disainiga või lihtsalt “inimestega, kes oskavad asju joonistada.” Teie loetletud suunad ulatuvad selgelt kaugemale.

Meie agentuur katab kogu disaini spektri. Meil on graafilised disainerid, arhitektid, teenusedisainerid, antropoloogid ja nii edasi. Disain on seotud rohkem mõtlemise ja mõistmise kui joonistamisega. Töö sügavus sõltub kliendist. Kui küsite meilt pelgalt logo, siis täpselt seda ka saate, aga kui küsite enamat, anname rohkem. Ütlen ausalt, et kui klient tuleb meie juurde konkreetse veebilehe või rebranding’u kavandiga, siis palume tal alati enda järgmise 10 aasta plaane ja unistusi visualiseerida.

Kui tulevikuväljavaated on kaardistatud, saame nende esialgset kavandit uuesti hinnata ja tuvastada reaalsed tööriistad, mida selle tulevikustsenaariumi elluviimiseks vaja on. Võib-olla vajatakse veebilehte või uut logo, aga üsna tihti on tarvis hoopis sisemist muutust. Selleks ajaks, kui klient agentuuri poole pöördub, on tal tavaliselt olemas probleem ja võimalik lahendus, mille teostamiseks meie abi küsitakse. Agentuurina peame aga mõne sammu võrra tagasi liikuma, sest kliendi nägemus lahendusest võib antud situatsioonis täiesti sobimatu olla, kui selgub, et nende esialgsele probleemile eelneb mingi teine probleem, mis esmalt lahendamist vajab. Õnneks on mul sel teekonnal meetodid iga sammu jaoks. Siin tulebki empaatia esmakordselt mängu.

Mille kallal sa täna töötad? Kas on mingeid põnevaid projekte, mis sind öösel ärkvel hoiavad?

Teen praegu tootearendust ühele uuele Eesti kaubamärgile, mis toodab mööblile betoondetaile. Sihitakse Rootsi turgu, kus nad on juba pikka aega aktiivsed olnud, kuid pole kunagi proovinud otse kliendini jõuda (st allhankijana töötanud). Nad on välja tulnud tõeliselt laheda tootega, millel on Rootsi turul suur potentsiaal, sest sealsed inimesed otsivad uuenduslikke ja vastupidavaid interjöörilahendusi. Velvet loob brändi alates nullist koos kõikide vilede ja kelladega, mis kaasnevad uue toote välisturule viimisega. Hetkel tähendab see tootearendust ja turu-uuringut. Loodame järgmise aasta alguses lansseerida.

Innovaatiliste toodete kohta on keeruline turu-uuringut teostada, sest inimestel on raske ette kujutada asja, mida nad pole kunagi varem kasutanud või isegi näinud. Kas loodate, et saadud tagasisidest on kasu?

Esiteks peame kaevuma sügavamale käitumisse ja vajadustesse. Kuidas inimesed nendes keskkondades käituvad? Mida nad vajavad? Millised on nende väärtused? Ma ei räägi turunduskontseptsioonide alustest, vaid inimkäitumise põhjalikust analüüsist. Me küsitleme neid, külastame nende kodusid, vaatame, kuidas nad elavad, otsuseid teevad ja nii edasi.

Ning sul on õigus, kasuliku tagasiside saamiseks on vaja prototüüpi. Betoonist kapiuksed on väärtuste mõttes keerulised, aga teame, et saame pakkuda vastupidavust ja disaini. Tegemist on post-eco tootega, teisisõnu kasutatakse juba olemasolevaid materjale, et ei peaks uute asjade loomiseks loodust lõhkuma. See suundumus on mujal maailmas juba mitu aastat populaarne olnud, aga pole veel meie regiooni jõudnud.

Nii et puude kallistamine ja naturaalsest puidust tooted on juba eilne päev?

Puude kallistamine ei ole kaugeltki ökoloogiline. Selline tootmisviis on iganenud. Betoon on töödeldud materjal, mis on tehtud äravisatud rämpsust. Puude hakkimine mööbli tootmise eesmärgil ei ole loodussõbralikkus. Tulevik on betoonist, mitte puidust. Velvetil on üks klient, kes toodab prügist rõdupõrandaid. Need põrandad kestavad 25 aastat ja peavad vastu päikesele, kontsadele, veinile, millele iganes! Nende ökoloogiline jalajälg on sõna otseses mõttes negatiivne.

Kas see on midagi, mille eest teie agentuur seisab?

Tuleks endalt küsida: mis on suuruselt viies saar maailmas? Inimeste tekitatud prügisaar, mis koosneb sellest rämpsust, mida üks või teine agentuur mingil hetkel tootnud on. Tuleme hommikuti tööle eesmärgiga, et meie klientide asjad ei jõuaks sellele saarele. Õnneks me ei tööta alkohoolsete jookidega, mistõttu pakend ei ole meie jaoks teema.

Sama kehtib vaimse prügi kohta, näiteks teenused või teabevahetus, mis on mõeldud ebavajalike asjade müümiseks. Samas, kui klient teeb oma tööd kirega, on sisuturundusartikli kirjutamine puhas rõõm. Disainiagentuurina oleme turunduses sammu võrra eespool, mis tähendab, et saame aidata ettevõtetel ennetada vaimse prügi tootmist.

Rääkides klientidest, kas teil on vabadus neid valida?

Meil on see vabadus, isegi Eestis. Tõtt öelda sihime koduturust kaugemale ja nüüdseks võime kindlalt väita, et Velvet on rahvusvaheline ettevõte. Enamik meie kliente on Eestiga ühel või teisel viisil seotud, kuid osad on täiesti välismaised. Täna töötame oma ekspordistrateegia kallal. Meil on sektoripõhine lähenemisviis ja hetkel sihime konkreetselt laevandussektori kliente. Nägime poolteist aastat vaeva, et tehinguni jõuda, kuid lõpuks kandis raske töö vilja ja Velvet teeb kõike alates kogemuste kujundamisest kuni digitaalse ümberkujundamiseni.

Mida arvate tulevasest põlvkonnast? Kas on keeruline leida inimesi, kes sobiksid teie „ennekõike empaatia“ lähenemisega?

Järeltulev põlvkond on täpselt nii hea kui heaks me selle teeme. Hiljaaegu tuli meie tööpakkumise peale ligikaudu 100 avaldust. Võib öelda, et kellelgi ei ole kogemust Velvetis tehtavate asjadega, aga see on täiesti okei. Otsime konkreetseid omadusi, mitte kogemusi. Esiteks on vaja empaatiat, võimet asetada end teise inimese olukorda. Teiseks on vaja küpsust, et mitte pinge all murduda. Suure tõenäosusega tuleb töötada piltlikult öeldes pimeduses, mis ei ole enamike jaoks mugav olukord. Ja lõpuks, tehtud ei ole parem kui täiuslik! Tuleks võtta aega ja igast oma tööst meistriteos teha.

Noored on samasugused nagu meie, neil on lihtsalt teised väärtused ja nad on harjunud loovalt probleeme lahendama, sest nad on kasvanud keskkonnas, kus see on vajalik.

Külasta Velvetit ning kohtu Janno Siimari ja tema tiimiga ettevõtete külastuspäeval, mis toimub 30. augustil Balticbest 2019 raames. Loe lisa ja registreeru SIIN.

Jaga lugu:
Seotud lood
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Marianne Liibert
Marianne LiibertBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5563 5831
Kristi Remmik
Kristi RemmikBestmarketing.ee ürituste projektijuhtTel: +372 5683 6988
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügiijuhtTel: +372 5331 5700