Jaga lugu:

Baltikumi reklaamiäris on praegu head ajad

Enne Balticbesti festivali võtame luubi alla Baltikumi reklaamiäri olukorra. Millised on Balti regiooni parimad agentuurid ja millised on kõige loovamad tööd, saab näha 30. augustil toimuval Balticbestil.

Intervjuu Baltikumi suurima reklaamikontserni Age Com ühe omaniku Andris Blakaga

Pärast paari aasta tagust pessimismi on Age Comi äri taas kasvule pöördunud ja omanikud on rõõmsad. Uusi konkurente pole silmapiiril näha ja kliendid kulutavad taas turundusele raha. Samas pole Age Comil ka suuri ambitsioone uutele turgudele laieneda.

Age Comi gruppi kuuluvad näiteks Ogilvy, Mediacomi, Mindshare’i ja Media House’i agentuurid Eestis, Lätis ja Leedus. Grupi käive oli möödunud aastal 77 miljonit eurot.

Andris Blaka  

Kuidas hindad olukorda Baltikumi reklaamimaastikul? Kuidas Age Comil äri läheb?

Meil on olnud võrdlemisi hea aasta ja lähitulevik paistab helge. Riigiti näitab Läti praegu parimat tulemust. Leedu ja Eesti Ogilvy agentuurid on jätkuvalt turuliidrid. Leedu Ogilvy on tugev loovagentuur, keda pärjati möödunud aastal mitme rahvusvahelise auhinnaga, Eesti Ogilvy on tehnoloogiale orienteeritud ning kõiksugu digi – ja e-kommertsi lahendused käivad automaatselt teenusega kaasas. Meie meedia – ja PR agentuurid teevad stabiilselt head tööd.

Teisalt ei saa me loorberitele puhkama jääda, sest turunduskommunikatsioon elab läbi suuri muutusi. Kõik otsivad uut lähenemist.

Millised on reklaamiäris suurimad väljakutsed?

Tööjõu leidmine, säilitamine ja motiveerimine teeb mind murelikuks. Eesti, kui meie eesrindlikuim turg, on hea koht katsetusteks. Proovime tuvastada võimalusi, kuidas end tööndjana atraktiivsemaks muuta, sest noori ei huvita enam ettevõtte suurus või prestiiž. Mainimata ei saa jätta vajadust rattaparklate ja vegan toidu vastu. Tööandja brändingu küsimus puudutab kõiki kaasaja ettevõtteid, sest põlvkondade vahetumist on tööturul selgelt tunda.

Paralleelselt proovime rohkem rõhku panna tehnoloogiale ja digilahendustele, kus jällegi on Eesti teistele eeskujuks. Lisaks on abiks meie rahvusvaheline võrgustik. Turunduse automatiseerimise ja programmatic meedia ostmise vallas oleme suuri läbimurdeid teinud. Lansseerisime hiljuti uue tööriista nimega Live Panel, mis on ühendatud Euroopa meediasüsteemi ja annab meile reaalajas ülevaate KANTARi värsketest andmetest.

Influencer-turundus on kõigi jaoks parajalt segane lugu. Meil on selles vallas uus lahendus, mis võimaldab efektiivsust ja läbipaistvust suurendada. Varsti näevad ilmavalgust veel mitmed kasulikud tööriistad, mille abil kujundame atraktiivsemat teenust ja pakume kliendile paremat hinda.

Kaks aastat tagasi ütlesid, et Baltikumi reklaamimaastik pole nii raskeid aegu veel näinud. Täna hindad olukorda pigem optimistlikult. Mis siis muutunud on?

Võrreldes kahe aasta taguse kriisiga on selgelt näha murrangut klientide mõttemaailmas. Soovitakse kvaliteetseid terviklikke lahendusi mitte lihtsalt üksikuid tükke. Storytelling'u ja strateegia olulisusest on paljud lõpuks aru saanud.

Eelmise kriisi ajal võtsid otsuseid vastu inimesed, kellel pole turundusega mitte mingit pistmist ning siit tekkiski jama. Hind oli kvaliteedist olulisem. Sellist mõtlemist esineb ka praegu, kuid õnneks on üha kasvav konkurents asjad paika pannud.

Meie äri peegeldab neid muutusi, näiteks strateegiat ja ärikonsultatsiooniteenust müüme iga aastaga järjest rohkem. Agentuurid näitavad stabiilset kasvu, tähendab reklaami ja meediat ostetakse rohkem.

Meie Läti haru kasvas möödunud aastal 20% ning grupi käive tervikuna kerkis 73 miljonilt 77-miljonile eurole. Sel aastal ennustan suurimat kasvu Leedu agentuuridele.

Samas näen arenguid, mis mind eriti ei rõõmusta. Olen 30 aastat reklaami – ja meediaäris tegutsenud ning varasemalt oli alati kombeks erapooletus. Täna on näha, et mitmed konkurendid on seda pakti murdnud ja end meediaväljaannetele maha müünud. Minu hinnangul on see vale, sest suured kliendid usaldavad oma vahendid meie kätte ja eeldavad parimat kallutamata lahendust.

Millistes ärisektorites praegu kõige rohkem reklaamiraha liigub?

Raske on kedagi välja tuua, sest olukord sõltub suuresti seadusandlusest. Kui vanasti tegid ilma pangad, siis pärast seaduste karmistamist, on nad tahaplaanile tõmbunud. Panganduse hetkeseis on nali omaette. Absurdsed regulatsioonid ja paranoia on töö praktiliselt võimatuks teinud ning ilmselt läheb veel tükk aega, enne kui asjad paika loksuvad.

Kõik kulutavad natukene, aga mind teeb eriti rõõmsaks väikese ja keskmise suurusega ettevõtete aktiivsus. Mõistlikud reklaamiarved peegeldavad küpset suhtumist.

Klientide poolt on üha rohkem nõudlust pan-Balti kampaaniate järele, kuid paraku on ühest grupist tervikliku lahenduse tellimine pea võimatu, sest kvaliteet varieerub riigiti. Kui palju te pan-Balti kampaaniatega tegelete?

Oleme pan-Balti lahendusi pakkunud algusaegadest saati ja see on üks meie edu saladusi. Pan-Balti kampaaniad on meie suurimad võidud. Erinevalt teistest teeme neid päris hästi, sest suudame peegeldada kliendi vajadusi ja struktuuri. Kui vaja juhitakse kampaaniat Eestist, teinekord jälle Leedust või Lätist. Meil on tiim, kes ühest riigist teise liigub. Üldiselt on selliste ülebaltiliste klientide peakorterid Poolas, kuid leidub kliente ka Venemaalt, Valgevenest ja Ukrainast.

Mis Ukraina ja Valgevene rindel toimub?

Meie meediaagentuur on Valgevenes korralikult kanda kinnitanud. Nüüd plaanime arendada digilahenduste suunda. Valgevenes tuleb arvestada tugevat sidet Venemaaga. Ukrainas on klassikalist reklaami – või meediaagentuuri tööd vähem. Leedu Ogilvyl on plaan Kasahstani siseneda ning sellega meie laienemine praegu piirdub. Eelkõige tuleb positsioone säilitada kohalikul turul, kuid ma ei välista heast võimalusest haaramist, juhul kui midagi ahvatlevat peaks silmapiirile tekkima.

Kas oled märganud uute konkurentide lisandumist või pigem domineerivad ikka vanad tegijad?

Uusi tegijaid tuleb küll juurde, aga arvestatavast konkurentsist on vara rääkida. Tihtipeale on tegu suurte agentuuride endiste töötajatega, kes otsustavad oma ettevõtte rajada. Mõjuka agentuuri ehitamine pole nii lihtne kui võiks arvata. Noored helged pead suunduvad pigem välismaale ja asutavad oma iduettevõtte, sest meie konnatiik jääb neile väikseks.

30. augustil toimub Tallinnas loovusfestival Balticbest 2019. Päev koosneb kahest osast: reklaamiauhindade galast ja ettevõtete külastustest. REGISTREERU SIIN

Andris Blaka

Tegutsenud reklaaminduses kokku üle 25 aasta.

Alustas 1993. aastal reklaamiagentuuris Labvakar, pärast mida sai temast juht ja õige pea ka osanik eestlastele Hans H. Luigele, Aimar Jugastele ja Rain Eislerile kuuluvas Läti reklaamiagentuuris AGE.

Viimasel aastal on ta aktiivselt tegelenud sporditurundusega ja isikliku rannaspordikeskusega Brazilija.

Lõpetanud Läti Ülikooli majandusteaduskonna ja omandanud MBA kraadi Riga Business Schoolis.

Töötanud Läti Reklaamiassotsiatsiooni presidendina ja rahvusvahelise reklaamifestivali Golden Hammer peakorraldajana.

Jaga lugu:
Seotud lood
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Marianne Liibert
Marianne LiibertBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5563 5831marianne@bestmarketing.ee
Kristi Remmik
Kristi RemmikBestmarketing.ee ürituste projektijuhtTel: +372 5683 6988kristi@bestmarketing.ee
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561hando@best-marketing.com
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügiijuhtTel: +372 5331 5700catlin.puhkan@aripaev.ee