Sirle Truuts • 14 juuni 2019
Jaga lugu:

Mõjuisikute neli tüüpi

Sotsiaalmeedia turundus on kujunenud justkui kõigi võimaluste maaks, millest soovivad osa saada nii alustavad kui ka pikalt tegutsenud ettevõtjad. Selle lahutamatuks osaks on kujunenud mõjutusturundus ehk influencer marketing. Mida see tähendab?

Madis Trei, Katri Kats, Juhani Särglep, Marko Saue  Foto: TIIT MOTUS

Ettevõtlusportaali "Hakkan ettevõtjaks" looja Sirle Truuts osales 12. juunil toimunud sotsiaalmeedia konverentsil ONLINE. Konverentsi peamiseks fookuseks oli koostöö influencer'itega ehk mõjutusturundus. Sirle Truuts tõi välja kolm olulisemat mõtet, mis peegeldavad mõjutusturunduse sisu.

Mõjutusturundus on olemuselt sarnane nn vanakooli turundusega, kus tuntud inimene reklaamib mõnda toodet või teenust, kuid tänapäevane mõjuisik ei pea enam ilmtingimata filmistaar või maailmakuulus modell olema. Piisab sellest, kui ta on oma isikupära, sõnumi, olemuse ja sotsiaalmeedia kanalitega kogunud enda ümber teatud hulga jälgijaid, kes tema arvamust ja soovitusi usaldavad. Tavaliselt loob ta sisu kas Instagramis, Facebookis või YouTube’is.

Kairi Killing  Foto: Tiit Motus

SOOVITUS KONVERENTSILT

Kui soovid avaldada läbi mõjuisiku ühekordset postitust, siis tuleks seda käsitleda traditsioonilise reklaamina. Kuid kui soovid jõuda tulemuseni, siis on soovitav pigem leida enda toote või ettevõttega sobiv mõjuisik ja leppida temaga kokku pikaajalisem koostöö. Sellises olukorras muutub mõjuisik justkui ettevõtte brändisaadikuks.

1. Mõjutajate liigid

Digiturundusportaali CMS Wire artiklis jaotatakse mõjutajad vastavalt nende jälgijate arvule nelja rühma.

Megamõjutaja

Megamõjutajad on kõige suurema jälgijate arvuga. Tavaliselt on megamõjutajad silmapaistvad kuulsused (lauljad, telestaarid, näitlejad, elustiiliblogijad), kellel on üle miljoni jälgija. Internetiotsingu tulemusel selgus, et Eestis on TOP 10 seas olevatel mõjutajatel 50 000–500 000 jälgijat. Megamõjutate reach on küll kõrge ehk nende postitusi näeb suur hulk inimesi, kuid tihtipeale on megamõjutajad rohkem kuulsad kui mõjukad.

Makromõjutaja

Mõjutajad, kelle jälgijate arv on mõnevõrra väiksem kui megamõjutajatel. Välismaal on nendeks mõjutajad, kellel on 100 000–1 000 000 jälgijat. CMS Wire soovitab makromõjutajate puhul kaaluda pigem nišitoodete turundamist (nt naised vanuses 20–25 vms).

Mikromõjutaja

Mikromõjutajatel on vähem jälgijaid kui makromõjutajatel. Nende jälgijate arv on 1000–100 000 vahel, kuid nad võivad anda sama või isegi parema tulemuse kui makromõjutajad, küsides samal ajal postituse eest vähem raha. See on eelkõige seotud sellega, et mikromõjutaja kliendibaas on keskmiselt kõrgema engagement rate’iga ehk jälgijate läheb korda see, mida ta teeb (nt elustiili-, reisi-, toidublogijad). Ka konverentsil nimetati üheks trendiks seda, et olulisemaks hakkavad muutuma just mikro- või isegi nanomõjutajad.

Roomet Poom  Foto: TIIT MOTUS

Nanomõjutaja

Mõjutajad, kelle jälgijate arv on alla 1000. Enamasti tavalised inimesed, kelle tegemised lähevad nende tutvusringkonnale korda. Neil on küll väga kõrge engagement rate, kuid kuna jälgijaid on vähe, siis ei pruugi postituse tegemine mõjutada ettevõtte müügitulemusi.

HUVITAV TÖÖRIIST

Mõjutajate jälgijate kvaliteeti (engagement rate) ja võimalikku postituse tasu suurust saab arvutada Instagrami kalkulaatoriga. Üldine soovitus on, et engagement rate peaks olema kõrgem kui 5% (sama kehtib ka Facebookis). Alla selle võib olla tegu kas ostetud jälgijatega või siis jälgijatega, kellele üldiselt ei lähe korda see, mida mõjutaja teeb.

2. Persoonibrändi olulisus sotsiaalmeedia turunduses

Konverentsil keskenduti ka persoonibrändi teemale, kuna mõjutusturunduses on esikohal just influencer'i isiklik bränd.

Konverentsil jäid kõlama järgmised mõtted ja soovitused:

Iga inimene on bränd. Juhul kui ise teadlikult oma mainet ei kujunda, siis teevad teised (sh meedia) seda nagunii.

Tugeva persoonibrändiga inimene käitub (ja valib koostööpartnereid) lähtuvalt iseenda sisemistest väärtustest ja tarbimisharjumustest.

Tugeva persoonibrändi loomise aluseks on inimese visioon oma tulevikust ja kirg selle vastu, millega ta tegeleb.

Mõjutaja peaks kõigepealt keskenduma enda persoonibrändi arendamisele ja seejärel saab ta hakata mõne ettevõtte brändisaadikuks.

Anu Saagim, Maria Rannaväli, Signe Ventsel  Foto: TIIT MOTUS

3. Mõjutusturundaja kui kirglik Z-generatsiooni kulgeja

Z-generatsiooni esinedajad on sündinud peale 1995. aastat, olles seega praegu kuni 24-aastased. Nad on üles kasvanud arvutite keskel, neid iseloomustab õnnelik ellusuhtumine ja väärtuspõhine elamine. Nad ei unista niivõrd ülikooliharidusest ja stabiilsest töökohast kuni pensionieani, pigem on nende sooviks muuta oma hobi kas elukutseks või äriks. Nad on julged, entusiastlikud, uuendusmeelsed, majanduslikult iseseisvad ja keskmiselt kõrgema sotsiaalse vastutustundega.

Andres Jõesaar, Martti Hallik  Foto: TIIT MOTUS

Konverentsi külastajate vanus oli keskmiselt 30 ringis või alla selle. Sotsiaalmeedia mõjuisikud kuuluvad üldiselt just noorema generatsiooni hulka ja nii mõneski vestluspaneelis sattusid vastastikku kirglik sisulooja ja kogenud turundaja, kelle maailmavaated kohati erinesid.

Maarja Kaalep  Foto: TIIT MOTUS

Kui traditsiooniline ettevõtlusteooria ja -praktika lähtub põhimõtetest, et kõik tegevused peaksid olema loogilised, mõõdetavad ja läbimõtestatud, siis mõjutusturunduses on fookus pigem ägedate asjade tegemisel, lähtudes visioonist ja usust, et küll tuleb ka tulemus.

Rainer Olbri  Foto: Tiit Motus

Ka konverentsil jäi kõlama sõnum, et edukas olemiseks on nii sisuloojate kui ka turundajate jaoks kõige olulisem oma töösse kirega suhtumine.

MIS ON KIRG?

- See on jõud, mis viib sõltumata takistustest edasi.

- See aitab öelda kõikidele pakkumistele JAH.

- See on motivatsioon.

- See aitab luua loovust ja näha ideid erinevate nurkade alt.

- See on enesekindlust ja julgus elada enda väärtushinnangute järgi.

- See on uudishimu teha, näha ja kogeda.

Allikas: Hakkan ettevõtjaks

Jaga lugu:
Seotud lood
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Marianne Liibert
Marianne LiibertBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5563 5831marianne@bestmarketing.ee
Kristi Remmik
Kristi RemmikBestmarketing.ee ürituste projektijuhtTel: +372 5683 6988kristi@bestmarketing.ee
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561hando@best-marketing.com
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügiijuhtTel: +372 5331 5700catlin.puhkan@aripaev.ee