Autor: Tanel Rand • 3. jaanuar 2023

Meiliturunduskampaaniate kvaliteedikontroll: meilides esinevate vigade kõrvaldamine

Veedad tunde, kui mitte päevi, meisterdades oma ilusaid e-kirju. Hingad sügavalt sisse ja püüad meenutada, kuidas elu rahulikult võtta, enne kui vajutad (ilmselt kõige pingelisemale) “Saada” nupule. Kui juba meilikampaania on saadetud, siis see on ka läinud. Seda enam tagasi kutsuda ei saa. Seetõttu on ülioluline, et põhjalik e-posti testimise ja kvaliteedi tagamise (ingl quality assurance – QA) plaan oleks paigas.
Foto: Freepik

Meiliturunduse QA keerukuse mõistmine

Mõned määratlevad meilide kvaliteedikontrolli kui "lihtsalt" testimist, kas meilisõnumit kuvatakse e-postkastis soovitud viisil. Tegelikult ei ole selles midagi ülemääraselt lihtsat. Kerge oleks see siis, kui kõik meilide adressaadid kasutaksid ühte e-postkasti pakkujat, ühte tüüpi seadmes. Reaalsusest on see stsenaarium siiski kaugel.

On sadu, kui mitte tuhandeid kombinatsioone, kuidas sinu turundusmeile saab avada. Meilipostkasti pakkujaid on mitu. On ka palju seadmeid, milles e-kirju saab lugeda (lauaarvutid, mobiiltelefonid, tahvelarvutid ja nüüdseks isegi kantav tehnoloogia). Nendel seadmetel võivad olla erinevad operatsioonisüsteemid. Ka võivad sinu meilisaajad e-kirjade avamiseks ja lugemiseks kasutada erinevaid rakendusi.

Mõista publikut ja sea oma prioriteedid

Fakt on see, et sa ei saa kõiki neid kombinatsioone käsitsi testida. Mõned ESP-d (e-posti teenusepakkujad) pakuvad meili renderdamise testimisteenuseid. Samuti võivad sind selles aidata kolmanda osapoole tööriistad. Kui sul on kitsas eelarve ja sa ei saa sellistesse vahenditesse investeerida, on sul endiselt võimalik oma e-kirjade kvaliteedikontrolliga hästi hakkama saada. Selleks pead lihtsalt oma adressaatide kohta rohkem teada saama.

Näiteks kui 90% sinu meililistist kasutab Gmaili ja oletame, et Google Analytics näitab, et suurem osa sinu ettevõtet puudutavast liiklusest toimub mobiilis, siis võid juba teha oletuse, kus sinu e-kirju lugeda ja avada saab. Sellisel juhul tead juba oma e-kirjade ehitamisel ja testimisel, mida eelistada.

Loo testpostkastid

Meie tungiv soovitus on luua oma meilide testimise eesmärgil testpostkastid. See aitab mitte ainult kvaliteedi tagamisel, vaid ka meilide koostamisel.

Liiga pikk e-kiri? Liiga lühike? Tekst ei tundu hästi voolavat? Lihtsam on neile küsimustele vastus saada, kui näed oma meili mõnes postkastis. Loo erinevaid kontosid ja saada sinna oma testid välja – varsti saad teada, kui erinevalt need võivad renderdada!

Foto: Freepik

Siin on veel üks näpunäide, mida ei saa jagamata jätta. Kui proovid oma meilidesse lisada Gmaili märkmeid (Gmail annotations), peaksid nende testimiseks looma eraldi postkasti. Me ei hakka lähemalt käsitlema üksikasju selle kohta, miks tasub neid märkmeid teha Gmaili pakkumiste vahekaardi jaoks. Kuid jagame tungiva soovituse neile, kes on märkuste koodi proovinud või seda juba regulaarselt lisavad – kontrolli, kas sinu raske töö kajastub ka postkastis ja kuidas see välja näeb.

Gmailil on arendajatele mõned käepärased tööriistad ja märkuste eelvaate funktsiooni saad kasutada selleks, et näha, milline su e-kiri võib potentsiaalselt välja näha. Lisaks soovitab Gmail arendajatel luua eraldi testimise postkast, mille lõpp on järgnev: [email protected] (näiteks lood postkasti [email protected]). Sellisel kontol on testimise lihtsamaks muutmiseks meilijärjestus ja komplekteerimine “agressiivsemad”. Sellegipoolest pole garantiid, et sinu märkused ilmuvad iga kord "promotabtesting" postkastis. Siit leiad lisateavet Gmaili märkuste lisamise parimate tavade kohta.

Gmail Annotations Best Practices
Foto: Kuvatõmmis

Mida kvaliteedikontrolli tehes tähele panna

Vaatame üle, milliseid punkte peaksid sa oma e-kirjade kvaliteedikontrolli tegemisel ja testimisel üle vaatama:

- Alustada saatja nime, teemarea ja eelvaate tekstiga. Ilmselgelt pead jälgima, et neis poleks kirjavigu. Kuid kontrolli ka seda, et need kolm meili osa ei oleks väiksematel seadmetel ära lõigatud. Kui see on nii, siis kas sinu meili mõte püsib sama? Kui lisad emojisid, siis kontrolli, kas neid kuvatakse korralikult. Viimaks vaata, kas oled valinud õige saatja nime.

- Avades oma testmeili, loe e-kirja sisu uuesti üle, otsides grammatilisi vigu, kontrollides kirjavahemärke jne. Samuti vaata, et sinu meilis poleks peidus Lorem Ipsumit või muud kohatäite teksti.

- Kontrolli, kas kõik e-posti jaotised on kuvatud (või peidetud, kui see on eesmärk). Klõpsa kindlasti kõiki linke ja CTA-sid. Testi, kas nad viivad õigete veebilehtedeni. Kas sinu URL-idel on õiged UTM-parameetrid? Need võivad kergesti kaduda, eriti kui lisad URL-idele jälgimisparameetreid käsitsi.

- Vaata, kas pildid on kuvatud õigesti. Ega meilis kasutatud visuaalid pole imelikult venitatud? Pane tähele nende laadimiskiirust (aeglane laadimine võib viidata sellele, et sinu pildid vajavad optimeerimist). Kontrolli ka piltide ALT-tekste. Neid kiputakse ikka unustama või jäetakse e-kirja kogemata vana ALT-tekst.

- Hinda meili juurdepääsetavust – hea tava on meili kontrollimine läbi hääl- või ekraanilugeja.

- Ära unusta kontrollimise käigus vajutada vastamise nuppu ja vaadata, kas sinu vastuse aadress on õige! Kindlasti ei soovi sa ilma jääda võimalikest meilivastustest.

Foto: Freepik

Kui oled lisanud dünaamilise sisu ja sinu meilis on liitmisvälju, siis saada mitu testi, et kontrollida, kas sinu meili lisatakse õiged väärtused. Samuti testi tühiväärtusi, et näha, kas ka sinu varuplaan töötab. Näiteks kui ütled oma meilitervituses: “Tere, %%Eesnimi%%”, siis mis juhtub, kui adressaadil pole eesnime salvestatud? Testi seda! Ja kui plaanid A/B-testi, ära unusta kvaliteedikontrolli läbi viia nii A- kui ka B-variandile.

Kontrolli oma liste ja päringuid uuesti

Kõik testid ei puuduta meilide sisu ja kõike ei saa kontrollida läbi e-postkasti. Oluline on ka oma meililistidel hoolikalt silma peal hoida. Vaatamata sellele, kuidas sa meililiste koostad – läbi päringute, andmelaiendite, SQL-ide või isegi läbi Excelist importimise – veendu, et sinu meililist oleks korrektne enne meili saatmist või selle ajastamist.

Kokkuvõtvad mõtted

Tahtsime käesoleva artikliga edasi anda mõtet, et me kõik oleme inimesed ja vigu juhtub ka vilunud ekspertidel. Põhjalik e-kirjade kvaliteedikontrolli protsess aitab sul tagada, et ebaõnnestumisi ei juhtuks, või vähemasti minimeerib see võimalikke vigu sinu meilides. Kuigi kvaliteedikontroll võib esmapilgul näida üsna tüütu protsessina, on see kindlasti läbiviimist väärt.

Jätame lõpetuseks järgmised targad sõnad: ära kunagi eelda, et sinu olemasolev meilimall töötab ka järgmisel korral, kui selle välja saadad…

Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi turunduslahenduste müügijuhtTel: +372 5331 5700