Autor: Laura Reiter • 18. detsember 2023

Hando Sinisalu Best Marketingi algusaegadest: see kõik oli väga avangardistlik

Best Marketing tähistab oma 20. juubelit ja selles valguses aitab Hando Sinisalu kiigata selle värvikatesse algusaegadesse ja pöördelisematesse hetkedesse. Muu hulgas tõi ta välja, et oli aegu, mil Best Marketing tegutses lisaks Balti riikidele ka Horvaatias, Ukrainas ja Poolas.
Endrik Randoja ja Hando Sinisalu reklaamimas 2004. aasta Pärnu Turunduskonverentsil Best Marketingi eelkäijat ehk ajakirja Baltic Marketing & Advertising.

Palun räägi veidi lähemalt, kuidas ja millest Best Marketing alguse sai?

2003. aasta sügisel töötasin reklaamiagentuuri Bates juhatajana. Mu head tuttavad, Eesti Konverentsikeskuse omanikud Urmas Kõiv ja Endrik Randoja, korraldasid muu hulgas ka kahte turunduskonverentsi - Passwordi ja Wazzapi. Ühiste arutelude käigus tekkis mõte laieneda Läti ja Leedu turule ning ühel hetkel tuli idee teha Baltikumiülene turundusajakiri, mis sai nimeks Baltic Marketing & Advertising. Esimene ajakirjanumber ilmus 2003. aasta detsembri keskel, täpset kuupäeva isegi ei mäleta enam.

Mäletan selgelt Endriku mõttekäiku, mis kõlas umbes nii: "Partneriga ei saa häid suhteid hoida, kui talle ainult kord aastas lilli viid. Ka meie suhtleme oma sihtrühmaga üks-kaks korda aastas, ainult konverentsidega seoses. Oleks vaja oma sihtrühmale regulaarselt iga kuu ennast meelde tuletada". Sellele mõttekäigule tuginedes me kord kuus ilmuva ajakirja lõimegi.

Palun ava mõndasid huvitavamaid seiku algusaegadest.

Ajakirja kokkupanek käis tavaliselt alati viimasel minutil. Ajakirja küljendas Jaanus Koov, kellega ma olin Päevalehe aegadest tuttav, oma stuudios Malemaja ülemisel korrusel. Ma mäletan, et sel ajal, kui Jaanus eelmist lehekülge kujundas, kirjutasin mina paralleelselt järgmise lehekülje lugusid. Ajakiri sai valmis tavaliselt umbes kell kolm-neli hommikul. See kõik oli väga avangardistlik, nagu oleks toimetanud mingit revolutsioonilist bülletääni.

Hiljem tulid mulle appi ajakirja esimene toimetaja Ingrid Nielsen ja esimene keeletoimetaja Justin Petrone.

Läti ja Leedu tellijatele postitasime ajakirju kohapeal, sest Eestist postitamine oleks olnud liiga kallis. Ma sõitsin üle Läti ja Leedu piiri esimesse Leedu postkontorisse sealpool piiri ja siis panin ajakirjad posti.

Kuna sel ajal eksisteeris veel riigipiir ja tollikontroll, siis pidin nii mõnigi kord tolliametnikele selgitama, et miks mul ajakirjadega kastid autos on.

Milliseid suuremaid muutuseid on Best Marketing ajas läbi teinud?

2008. aasta suveks olime jõudnud uude etappi. Best Marketing tegutses lisaks Balti riikidele veel ka Horvaatias, Ukrainas ja Poolas. Meil oli ambitsioon katta kogu Kesk- ja Ida-Euroopa regioon. Teiseks oli Interneti areng jõudnud sinnamaale, et kogu meie sihtrühm oli digitaalselt aktiivne ja kolmandaks oli paberil ajakirja trükkimine piisavalt kallis. Seega lõpetasime paberil ingliskeelse ajakirja trükkimise ja selle asemel tootsime neljas keeles (eesti, läti, leedu, horvaadi) sisu digikanalites.

Kõrgajal oli Best Marketingis tööl viis inimest neljas riigis pluss ürituste korraldamise tiim Eesti Konverentsikeskuse poolt. Siis aga tuli majanduskriis. Praegune kriis on võrreldes 2008/2009. aasta kriisiga õige leebe. Ettevõtted tõmbasid oma koolituskulud maha, eriti hull oli asi Leedus. Käive vähenes Eestis umbes 30%, aga Leedus ca 70%. Sain aru, et ilma tugeva partnerita on olukorrast raske välja tulla ja 2010. aasta suvel lõime käed Äripäevaga.

Millal sai Best Marketing oma nime ja logo sellisel kujul nagu me seda täna teame?

Kui tegime esimese eduka turunduskonverentsi Kiievis, jõudsime järeldusele, et nimi "Baltic" enam ei sobi. Samas soovisime lühendi BM alles jätta ja siis tuli mõte asendada sõna "Baltic" sõnaga "Best".

Hando Sinisalu
Turunduskeeles on stabiilsuse ja usaldusväärsuse nimi "bränd". Best Marketing on omas nišis tugev bränd.

Logo tegi meile agentuur Dreamers, selle juhti Katrin Kulli teadsin Batesi aegadest. Esimene logovariant oli suur B-täht, aga selle lükkasime tagasi. Ega me mingid B-kategooria tegijad polnud!

Best Marketing on elujõulisena tegutsenud juba 20 aastat. Mis sa arvad, mis on selle edu taga?

Oluline on järjepidevus, traditsioon. Turunduse valdkonnas muutuvad asjad kiiresti, ka inimesed on püsimatud. Selle taustal on nii Best Marketing kui ka näiteks Password püsinud, inimesed hindavad stabiilsust ja samuti traditsioone. Teine oluline asi on kindel kvaliteet - eks ikka mõni lugu või konverents kukub kehvemini välja kui mõni teine, aga siiski oleme suutnud selle 20 aasta jooksul suutnud pakkuda stabiilset kvaliteeti ja seeläbi saavutanud kogukonna usalduse.

Turunduskeeles on selle stabiilsuse ja usaldusväärsuse nimi "bränd". Best Marketing on omas nišis tugev bränd.

Millises suunas näeksid Best Marketingi edasi liikumas?

Minu roll Best Marketingis on täna konverentside programmide koostamine, veebiga ma enam ei tegele. Aga ma usun, et pidevalt muutuva sotsiaalmeedia ja kiirelt areneva generatiivse AI taustal on lugejatel jätkuvalt vaja kureeritud ja hoolikalt toimetatud sisu, see vajadus on püsiv.

Muutub see, millises formaadis ja seadmelt sisu tarbitakse. 20 aastat tagasi oli see paberil ajakiri, praegu on selleks nutitelefon, 20 aasta pärast ilmselt midagi muud.

Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi turunduslahenduste müügijuhtTel: +372 5331 5700