Autor: Raido Tamar • 12. jaanuar 2021

7 levinud SEO viga, mida Eesti e-poed teevad

E-poodide Google’i otsingumootoritele optimeerimine ehk SEO pakub väljakutset ka kogenumatele SEO spetsialistidele. Seda seetõttu, et mahukad, erinevate funktsioonide ja tehniliste lahendustega e-poed muudavad Google’i jaoks lehelt info kogumise keeruliseks.

SEO spetsialist Raido Tamar

Alanud aastaks ennustatakse e-kaubanduse ülemaailmseks käibeks 4,5 triljonit dollarit. Eelmisel aastal sai ligi 40% ülemaailmsest e-poodide külastustest alguse läbi otsingumootori (Serpwatch). See tähendab, et üha suurenevas nõudluses ja samas ka konkurentsis on aina olulisem Google’i silmis autoriteetsust kasvatada. Eelise konkurendi ees annab Google’i jaoks võimalikult arusaadavalt üles ehitatud e-pood, kus keerulisematest toodetest, sisust ja kategooriatest aru saamine otsingumootorile lihtsaks tehtud on.

Millised on peamised vead ja puudused Eesti e-poodide SEO hetkeolukorras? Kuidas oma e-pood Google’i tulemustes esile tõsta? Oma kogemusi ja näited jagab SEO spetsialist Raido Tamar, kes on rohkem kui 100 Eesti e-poe optimeerimist teostada aidanud või SEO töödes nõustanud.

1. Lehe struktuur

Efektiivne lehe struktuur on hästi läbi mõeldud ja loogiline ning muudab kliendi jaoks lehel oleva ja sellel liikumise võimalikult arusaadavaks ja mugavaks. See on oluline nii kliendi kasutajamugavuse poolelt kui ka Google’i jaoks lehe arusaadavaks muutmiseks. Üheks struktuuri loomise võtmeelemendiks on veebilehe sisesed lingid, mis võimaldavad Google’l aru saada, mis on lehel olulisem ja mis vähem oluline.

Suurtel e-poodidel on sadasid ja paljudel tuhendeid kategooriaid ning lisaks erinevad keeled. Toodete arv võib ulatuda kümnete tuhandeteni. Kui juba inimene peaks tegema esilehelt 5+ klikki jõudmaks sisuni või tooteni, millega soovitakse Google’is esile tulla, siis miks peaks Google pidama ka neid tooteid või sisu teie lehel piisavalt tähtsaks, et neid kõrgetel positsioonidel kuvada? Ehk siis - lihtsalt öeldes, mida kergemini klient e-poes sisu, kategooriate või toodeteni jõuab, seda kõrgemalt Google e-poes vastavat leheosa ka hindab.

Lehe struktuur tuleb läbimõeldult optimeerida, et see toetaks SEO tegevust. Selleks peaks analüüsima, kuidas teostada lehe sisene viitamine, et toetada optimeerimiseks just tähtsamaid lehti. Üle vaadata, kuidas on lahendatud menüü ja tekstides viitamine. Kui e-poel on ka blogi või näiteks nõuande leht, kus jagatakse pikemaid tekste, siis kas sealt on viidatud otse toodetele ja kategooriatele?

2. Vähene või läbimõtlemata väliste viidete/linkide strateegia

Välised viited ehk teistelt lehtedel saadud lingid e-poe suunas on endiselt Google’i algoritmis olulisel kohal, seega tähtis SEO faktor. Samas võib endiselt näha, et Eesti e-poed ei pööra sellele nii palju tähelepanu kui võiks.

Lisaks vähestele välistele viidetele on tihti probleemiks ka läbimõtlemata viited. Peamiselt viidatakse e-poe puhul ainult esilehe suunas. Kuidas aga Google teab, millised on tähtsamad tooted, kategooriad ja sisulehed, kui lingid neile puuduvad?

Tegeledes väliste viidetega, peab arvestama erinevate faktoritega, et mitte niisama viiteid kogudes raha ja/või aega ebaefektiivselt kasutada. Näiteks auto varuosi müüvale e-poele ei too ilmselt suurt kasu ilublogija kodulehelt viitavad lingid. Seetõttu tuleb jälgida, et välised viited tuleksid lehtedelt, mis on autoriteetsed, relevantsed ja asukoha poolest sobivad.

Rohkem infot väliste viidete kohta saad SEO koolitusel ning varasemast artiklist: SEO tulemusi valitsevad endiselt välised viited ehk lingid

3. Sisu ja lehtede dubleerimine ehk duplicate content ehk korduv sisu

Tavapäraste veebilehtedega võrreldes on e-poodidel palju rohkem sisu ja lehtede dubleerimist. Tihtipeale on näiteks samad tooted ja alamkategooriad on erinevates suuremates kategooriates. Seetõttu on Google’il raske aru saada, kuidas ja mis tooteid/kategooriad peab otsingutulemustest eelisjärjekorras kuvama. See aga omakorda vähendab Google’i silmis veebilehe autoriteetsust.

E-poe tehnilised lahendused tekitavad tihtipeale automaatselt probleeme, sama kategooria puhul võivad erinevad filtrid (hind, uued/vanad tooted, allahindlused, nimetused jt) tekitada palju dubleeritud versioone samast kategooriast. Kategooria 1, 2, 3, 4, 5, 6 jt lehed on Google’i jaoks ühtselt indeksseeritavaks jäetud.

Kui su e-poel on samade toodetega aga erinevate URL-idega alamkategooria ja sama nimetus erinevates peakategooriates, siis kas oled Google’i jaoks defineerinud, milline peaks olema see kategooria, mida otsingutulemustes välja tuua selle kategooria peamises otsingus? Ehk siis, millisele lehele sa tahad, et klient läbi Google’i jõuaks? Seda, milline on peamine kategooria, saab määrata näiteks lehe koodis erinevate Google’i roboti piiramiste või defineerimistega.

Analüüsi oma e-poodi: kas lehel on unikaalseid tekste ja kirjeldusi? Kas paljud tootekirjeldused on samad, mis mitmetel teistel Eesti e-poodidel? Kuidas peaks Google aru saama, milline e-pood otsingus esimesena välja tuua, kui kõik e-poed pakuvad sama informatsiooni?

4. Kategooriad ja tooted ei ole optimeeritud otsingutele, mida inimesed päriselt otsivad

Õige sõnavalik on küll oluline tootekirjelduste täpsemaks muutmiseks, aga ka selleks, et klient leiaks selle, mida ta päriselt otsib. Näitena võiks tuua olukorra, kus e-pood on oma kodulehe menüü nimetanud “suvemööbel,” reaalseid Google’i otsinguid vaadates aga selgub, et põhiliselt kasutatakse otsingus sõnu aiamööbel, terrassimööbel ja õuemööbel. Antud e-pood peakski siinkohal jälgima otsinguid, saadud tulemuste põhjal tegema märksõnade analüüsi ja siis vastavalt oma kodulehe optimeerima.

Kuidas märksõnade analüüsi teha? Kõige lihtsam on alustada Google otsingust. Praeguseks on Google’i otsingumootor juba nii tark, et hakkab ise sobivaid alternatiive konkreetsele otsingusõnale pakkuma. Need on märksõnad, mida inimesed kasutavad ja millega konkurentide e-poed esile tulevad. Samuti on Google Ads’is oma märksõnade tööriist, mida kasutada ja mitmed teised märksõnde analüüsi teostamisel abistavad tööriistad. Märksõnadest saab põhjaliku analüüsi teha näiteks Google Sheets’i või mõnes muus vormis ning seda saab juba kasutada nii sisu kirjutamisel kui ka toodete kirjeldamisel.

Oluline on enda jaoks läbi mõelda, mida toodete mudelite, üldiselt brändide või probleemide osas tegelikult otsitakse. Kas nende otsingutega on ka e-poe SEO-d planeerides arvestatud? Ka suudab Google’i otsingumootor juba ka hooajalisi otsinguid paremini eristada. Seetõttu võiks analüüsida ka oma veebilehe sisest otsingut ning selle põhjal hooajale vastavalt näiteks kategoorianimetusi või metaandmeid muuta. Õige märksõnade kasutus aitab Google’l aru saada, mis sellel konkreetsel lehel on ja millised otsingud ta sinna suunama peaks.

5. Metaandmed

Veebilehe metaandmeid ehk title tag’i ja metakirjeldust võiks vaadata kui ettevõtte vaateakent. Keegi ei jäta vaateakent täitmata või ei paiguta sinna ebaolulist. Samas, kui vaadata ettevõtete metaandmeid, neid, mida Google’i otsingutulemus kuvab allajoonitud sinise tekstina ja selle all oleva kirjeldusena, näeme tihti, et niinimetatud “vaateaknad” on korrast ära. Eesti e-poodide puhul on ⅔ veebilehtedest metaandmed optimeerimata.

Konkreetsus on metaandmete puhul võtmesõnaks. Kuna esilehe metaandmed on esimene asi, mida ettevõtet guugeldades nähakse, on ülioluline need optimeerida. Ka ei ole vähem tähtis kategooriate ja kõige olulisemate toodete metaandmete korrastamine. See teeb taaskord Google’le sinu e-poe sisu arusaadavamaks ja tõstab nähtavst otsingutulemustes. Samuti toob see lehe sisu osas selgust kliendile, kes konkreetset toodet/teenust otsib.

Lisaks tasub analüüsida veebilehe CTR-i ehk clickthrough rate-i. CTR-i põhjal saab järeldada kui hästi on veebilehe metapealkiri ja metakirjeldus optimeeritud. Mida kõrgem CTR seda tõenäolisemalt ka parem positsioon Google’i otsingutulemustes. Metaandmeid muutes ja CTR-i analüüsides on lihtne järeldada, mida metaandmetes kasutada ning mida mitte. Ka mängib siin rolli varasemalt mainitud hooajalisus - vastavalt hooajale võiks ka metaandmeid värskendada.

6. Vähe sisu

Veebilehtede kvaliteetne sisu on ja muutub üha olulisemaks. Seda nii Google’i kui ka klientide silmis usaldusväärsuse saavutamiseks. Vaid umbes pooled Eestis tegutsevatest suurtest e-poodidest loovad kasulikku sisu kliendile (nõuannete sektsioon, blogi vms). Mida väiksemaid e-poode vaadata seda vähem unikaalset valdkonna jaoks loodud sisu võib leida. Samas on suured e-poed väga hästi optimeeritud ja liiguvad üha rohkem sisu poole ning väikestel on seega aina raskem nendega otsingumootorites võistelda.

Sisu loomisel ei ole oluline lihtsalt valdkonnaga seotud sõnu veebilehele võimalikult palju kirjutada vaid tuleb mõelda, millist teksti on vaja luua (ehk mida inimesed otsivad) ja kuhu seda paigutada. Vastuse esimesele küsimusele, millist sisu luua, annavad kliendid ise. Siinkohal on hea tagasi minna märksõnade analüüsi ja selle tulemuste juurde ning selle põhjal luua kliendile väärtust pakkuvat teksti. Selleks võib olla näiteks aiamööbli valdkonnas artikkel stiilis “kuidas aiamööblit valida” või “parim õuemööbel 2021.”

Lehe autoriteetsuse kasvatamiseks on hea viis sisuloomesse kaasata ka valdkonna spetsialiste, lisada ühes nende kommentaariga ka näiteks kontakt ning pilt. Samuti on üha populaarsem videosisu, mida saab kasutada kaks korda - esimene kord videona ja teisel korral video põhjal tehtud artiklina. Rohkem infot sisu eduka optimeerimise kohta kuula siit.

7. Piltide optimeeritus

Google’i pildiotsing on tihtipeale e-kaubanduses alahinnatud. Optimeeritud piltidega Eesti e-poodide Google’i pildiotsingust tulnud külastuste arv on 6-10% orgaanilisest külastatavusest. Samas on mitmeid valdkondi, kus inimesed otsivad esmajoones tooteid või inspiratsiooni just pildiotsingu kaudu. Google saab küll järjest paremini aru, mis on pildil kujutatud, aga endiselt on otsimootoris parema positsiooni saavutamiseks piltide optimeerimine oluline.

Piltide optimeerimisel on oluline jälgida, millist informatsiooni kuvatakse. Kui pildi faili nimi on suvaline tähekombinatsioon ja number, ei oska Google sellest midagi arvata ning seda teatud otsingusõna peale oma tulemustes ei kuva. Seetõttu tasub üle vaadata, millised on piltide failinimed. Kas eestikeelses veebis kasutatavate piltide failinimed on samad, mis soome või inglisekeelses veebis? Miks on oluline alt tekst/atribuut ning kuidas kontrollida, kas seda on kasutatud? Õigesti optimeeritud piltidel on veebilehe Google’i silmis relevantsemaks muutmisel väga oluline roll.

Kokkuvõtlikult võiks öelda, et suuremal osal Eesti e-poodidel on SEO-ga kohe alustades võimalus klientide ees otsimootori turunduses väga hea edumaa saada. Tõsi, see nõuab kõvasti süsteemset tööd, aga nagu ikka, peitub võti alustamises. Esmalt on hea endale SEO baastõed selgeks teha ning seejärel üha efektiivsemalt otsingumootorite järjestuses konkurente seljatada.

Konkreetsed nõuanded, kuidas e-poe peamiste vigadega tegelema hakata, saad SEO baaskoolituselt.

Jaga lugu
Bestmarketing.ee toetajad:
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügijuhtTel: +372 5331 5700