Autor: Marianne Liibert • 25. september 2019

Nädala kampaania: võta alkoholist puhkust

Tervise Arengu Instituudi (TAI) kampaania „Võta alkoholist puhkust! Septembris ei joo 2019" kutsub inimesi käesoleva kuu vältel alkoholivaba elu proovima. Kommenteerisid Helen Noormets Tervise Arengu Instituudist ning Jaana Kukk agentuurist Pooltoon.

Loovlahendus: Utopia

Meedia: Initative

Veeb: Greaton

Sotsiaalmeedia: Levi Turundus

Suhtekorraldus: PR Concept

Meediamiks: televisioon, välimeedia, raadio, sotsiaalmeedia

"Septembris ei joo" kampaaniat korraldab TAI juba kolmandat aastat. TAI terviseturunduse keskuse juht Helen Noormets sõnas, et idee ise ei ole uus, sarnaseid kampaaniaid toimub mujal maailmas. "Ka Eestis oli tudengialgatusena liikumine loodud juba 2003. aastal. Leppisime ühe algataja Reigo Kimmeliga kokku, et ei hakka korraldama uue nimega uut üritust, vaid jätkame olemasolevat," selgitas Noormets, kuidas kampaania alguse sai.

Praktiline kampaania

Noormets nentis, et kuna alkoholi tarvitamine on sotsiaalne ja kultuuriline nähtus, siis sõltub tarvitamine paljuski sellest, millised normid ühiskonnas valitsevad. "Keegi ei sünni alkoholi tarvitama, seda õpitakse elu jooksul. Kampaania annab ajendi järgi proovida, millist rolli alkohol sinu elus mängib ja kuidas on veeta kuu aega ilma alkoholita. Suurel osal täiskasvanud inimestest alkoholist teadliku loobumise kogemus tegelikult puudub," lisas ta.

Noormetsa sõnul eristab seda tavapärasest kampaaniast just praktika – enda peal järgi proovimine. Ta tõi välja, millist kasu alkoholivaba kampaania osalejatele tuua võib: "See võib avada silmi selle osas, kui lihtne või keeruline on alkoholivaba joont pidada. Võib ka avastada alkoholivaba elu kasusid. See sunnib loovamalt mõtlema ja mugavustsoonist väljuma, näiteks otsides uusi tegevusi. Sageli ei teadvustata ka, kui palju alkohol enesetunnet ja tervist isegi n-ö mõõduka tarvitamise korral mõjutab. Alkopausi tulemusena võid avastada, et olemine on parem, energiat on rohkem, uni on parem, stressi on vähem ning välimus on värskem. Selle kampaania puhul on oluline ka grupi toetus – koos on alkopausi pidamine lihtsam. Ja kuna meil alkoholist keeldumine võib põhjendust vajada, siis „Septembris ei joo kampaania“ on hea lihtne põhjendus."

Mõeldud kõikidele, kes alkoholi tarvitavad

Kampaania lähteülesanne tuli Tervise Arengu Instituudist, loovlahendus agentuurist. Alkoholivaba puhkuse loovidee ja kogu kampaania juhtimise eest vastutab Utopia, meediat planeerib Initiative, veebiga tegeleb Greaton ja sotsiaalmeediaga Levi Turundus, suhtekorralduse partner on PR Concept.

Massimeedia kanalitest on kasutusel televisioon, välimeedia ja raadio. Kampaania kestel on olulisim roll Facebooki üritusel ja kampaania veebilehel, kust saab iga päev värskeid nõuandeid ja nippe, mis motivatsiooni üleval hoiavad.

"Kampaania peamine eesmärk on võimalikult suur alkopuhkuse võtjate arv, kuigi kampaania avaldab ka laiemat, raskemini mõõdetavat mõju," selgitas Noormets. Kui eelmisel aastal võttis tema sõnul kampaaniast osa ca 27000 inimest, siis sel aastal loodetakse veelgi suuremat osavõttu.

Noormets sõnas, et kampaania on mõeldud kõikidele, kes alkoholi tarvitavad, olenemata sellest, kui palju nad seda teevad. Ta julgustas inimesi osalema ja rõhutas, et osavõtmiseks ei pea kindlasti olema alkoholiga „probleem“. Noormets selgitas, et kampaaniat ei ole mõtet teha sõltlastele, kes oma tarvitamist enam ise ei kontrolli, ja lisas, et nendele on vaja professionaalset abi ning TAI eestvedamisel väljatöötatud ravisüsteem on inimestele tasuta kättesaadav.

Elada võiks nii, et alkoholist pole vaja puhkust võtta

"Vähem jooma kutsuva kampaania loovlahendus on selge – valitud on lihtsalt mõistetav vorm, mis loob kampaaniale ühtse terviku ning võimaldab mängulisi lahendusi ja sõnamänge. Ühendavaks lüliks on kaine mentor, puhkuse saadik, hea tuju üleskütja," kommenteeris Jaana Kukk.

Kukk tõdes, et inimeste mõjutamiseks tuleb neid inspireerida. Ta tõi näiteks, et samamoodi nagu lastevanematele õpetatakse, et mingi tegevuse keelamise asemel tuleks pakkuda lapsele huvitavamaid asendusi, pakub antud kampaania joomisele mõnusaid alternatiive, mille kaudu tuuakse välja alkoholist loobumise kasud alates ilusamast näonahast kuni parema seksini.

Kampaanias kasutatud sõnamänge pidas Kukk leidlikuks, ent arvas, et neist on kerge ise vaimustusse sattuda ja nii võib sõnumi sisulise poole asemel hakata oma vaimukust nautima. "Näiteks sõnamäng "Nädal täis – nädal kaine!" kombib selge ja hägusa sõnumi piire," pidas ta ühte kampaanias kasutatud loosungit segadust tekitavaks. Sellele vaatamata arvas ta, et igal juhul panevad mängulised sõnumid kaasa mõtlema, mida reklaam tegema peabki.

Kukk kirjeldas, milliseid mõtteid tekitas temas kampaania klipp: "See algab nutikalt Raekoja platsil – alkoturismi ja joomispuhkuse kõige kuumemas tsentrumis. Tegevus jätkub imekaunis rabas ja suviselt kuumal rannaliival. Täna aknast välja vaadates väga randa ei kipu ja vihm ning rahetormid viivad ilmselt nii mõnegi mõtted hubase pubi või sumedalt kutsuva ööklubi poole. Kaamoses elamise paratamatus."

"Kampaania sõnumile mõeldes tekib soov, et elada võiks pigem nii, et alkoholist ei oleks vaja puhkust võtta. Kui alkohol ei ole koormaks ja n-ö igapäevaseks tööks, siis ei tekikski puhkuse vajadust. Puhkus mõjub antud kontekstis ikkagi millegi erilisena, igapäevarutiinist väljamurdmisena, milleks tuleb aasta aega tõsiselt rassida. Jääb loota, et ei teki seda efekti, et kui puhkus läbi, siis pöördutakse tagasi n-ö normaalsuse juurde. Pigem ikka 11 kuud puhkust ja üks kuu tööd. Sellist kergemat sorti, mis konti ei murra," ütles Kukk lõpetuseks.

Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi turunduslahenduste müügijuhtTel: +372 5331 5700