Autor: Best Marketing • 5. september 2019

Rally Estonia korraldamise õppetunnid ja kogemused

Rally Estonia üks peakorraldaja ja Saku Suurhalli juht Tarmo Hõbe – kes esineb ka 27. septembril sponsorluse ja üritusturunduse seminaril – rääkis Äripäeva raadios autorallist ja selle mõjust majandusele. Saadet juhtis Hando Sinisalu.
Martin Järveoja ja Ott Tänak
Foto: FREDRIK KARLSSON

Kui suur on ralli kui spordiala mõju võrreldes jalgpalli, vormeli ja muude spordialadega?

Eestis ja Soomes on rallil väga pikk ajalugu. Hea meel on tõdeda, et WRC sari on viimase aastaga palju populaarsust kogunud ja täna on erinevate kanalite kaudu juba üle miljardi vaataja. Mujal Euroopas ja teistel kontinentidel muutub ralli järjest populaarsemaks. Loomulikult ei ole see nii populaarne kui jalgpall või F1, aga populaarsus tasapisi kasvab.

Liigud palju rallikorraldajate seas ja maailmas ringi – kui suur mõju on Sinu hinnangul Ott Tänakul Eesti tuntusele?

Võib öelda, et Ott on saavutanud absoluutse tipptaseme, ta on hetkel ilmselt kõige nõutum sõitja WRC sarjas. Mitte lihtsalt tänu sellele, et ta on kiire sõitja, vaid tal on ka insenerioskused: ta oskab autosid seadistada, neid kiiremaks muuta, anda oma panuse auto arendusse. Loomulikult on hästi tähtis sõitja isiksus. Ott Tänak on väga hea näide, milline sportlane peaks olema, et teda armastataks ja et ta ala atraktiivsemaks muudaks.

Ta on tuntud riikides, kus toimuvad WRC etapid ja kus autoralli on populaarne. Teda teatakse nägupidi ja nimepidi lisaks Soomele ka teistes Euroopa riikides. Ott Tänaku ja Martin Järveoja puhul on tegemist 100% Eesti ekipaažiga ehk kaarte loetakse eesti keeles. Seda kuulevad miljardid inimesed kogu maailmas. See on Eestile väga hea tutvustus, paljud hakkavad uurima, mis riigiga on tegemist.

Kui palju intervjuudes ja meediakajastustes Ott Tänaku seotus Eestiga välja tuleb?

Eesti rallifännid on maailma parimad. Mitte ainult meie arvates, vaid ka kõikide teiste WRC sarjaga seotud osapoolte hinnangul. Ülekannetes rõhutatakse ka, et Eesti fännid on alati hordidena kohal ja rahvuslipud paistavad välja. Ott alati tänab oma Eesti fänne, seega tema side Eestiga paistab välja ja ta ise presenteerib seda pigem uhkusega.

Tarmo Hõbe on üks Eesti kogenumaid üritusturundajaid ning jagab oma teadmisi 27. septembril sponsorlus- ja üritusturunduse seminaril. Tutvu programmiga ja registreeru siin.

Foto: MARKKU ULANDER

Rally Estonia on suursündmus, mis ametlikult ei ole WRC etapp. Kas on lootust, et sellest saab ametlik WRC etapp?

Kindlasti on lootust ja teeme selleks kõik, muidu me seda ei korraldaks. Ma ei tea, kas Eestis üldse on selliseid spordiüritusi, mille korraldamine oleks kellegi jaoks äri. Mõned erandid võib-olla on, aga üldiselt on Eestis suurürituste korraldamine seotud metseenluse, missiooni või mingite muude väärtustega. Sama kehtib meie puhul.

Meie eesmärk on, et 2022. aastal toimuks Eestis ametlik WRC etapp. Meil on selleks kindel plaan, kuidas sinnapoole liikuda. WRC sari ja autoralli on ülemaailmse katvusega. Me näeme, et suudame WRC etapi Eestisse tuua ning suudame ka kvaliteedilt ja sisult korraldada kõige parema ja kaasaegsema autoralli etapi. See motiveerib meid iga päev pingutama ja seda suursündmust korraldama.

Millised on suurimad väljakutsed Eestis rahvusvahelist suursündmust korraldades?

Autoralli ja WRC kontekstis on halb väljend "väikeriik Euroopas". WRC sari tervikuna pigem tahab muutuda globaalsemaks. See toimub juba Põhja-Ameerikas, Lõuna-Ameerikas ja Austraalias. Järgmisel aastal on plaanis ka Aasia, Aafrika ja eeldatavasti Uus-Meremaa.

Euroopas on juba väga palju etappe, seega väikese riigina saada see õigus on hetkel meie suurim väljakutse. Üritame Eesti väiksuse enda kasuks pöörata ja näidata, et tegemist on innovaatilise ja paindliku kohaga ning suudame siin autoralli täiesti uuele tasemele viia.

Kui suur mõju on rallil Lõuna-Eesti majandusele?

Analüüsime seda igal aastal. WRC Promotional Event ehk WRC promotsiooniralli toimus maailma autospordi ajaloos sel aastal esimest korda. Seda ei ole võimalik teha ainult erasektori toetajate abiga, väga oluline on riigi ja kohalike omavalitsuste panus. Eest riik saab ka kõige suurema väljundi, seda nii turunduslikult reklaami näol kui ka kohapeal majandusliku mõju mõttes.

Teeme igal aastal Tartu ettevõttega Positium väga täpse pealtvaatajate uuringu. See on mobiilipõhine. Saame teada, kui palju unikaalseid inimesi ralli ajal piirkonnas viibis, kuidas nad liikusid, kui kaua kuskil olid. Selle pealtvaataja uuringu põhjal teeb Eesti Konjunktuuriinstituut majandusliku mõju uuringu. 2018. aastal, kui me veel ei olnud WRC promotsiooniralli, oli majanduslik mõju Lõuna-Eesti piirkonnale kokku 4,3 miljonit eurot – nii palju jätsid ralli külastajad, võistlejad ja meeskonnad sinna piirkonda.

Tänavu oli pealtvaatajaid umbes 30% rohkem, suurusjärgus 50 000 unikaalset külastajat. Uuring valmib oktoobris, aga ise hindame, et sel aastal küündis majanduslik mõju 6 miljoni euroni. See on väga arvestatav mõju riigile tervikuna ja Lõuna-Eestile.

Kui palju olete pidanud tegelema kohalike elanike ja omavalitsuste vastuseisuga?

Esimestel aastatel tegelesime selle probleemiga rohkem, aga mingil hetkel olukord muutus. Oleme alati kõik pealtvaatamiskohad puhtaks jätnud ja ära koristanud. Teeme koostööd RMK, Maanteeameti ja kohalike valdadega nii enne kui ka pärast rallit. Pöörame väga palju tähelepanu teede turvalisusele, ohtlikes kurvides eemaldame suuri kive ja puid, muudame teepinnast tugevamaks ja peale rallit vähemalt kolm korda hooldame neid teid, kus on kiiruskatseid sõidetud. Nii et selle tulemusena on kohalikud elanikud pigem rahul ja soovivad, et me tuleks nende valla teedele sõitma ja tooksime sinna suurürituse melu. Teistpidi pakume kõigile ka võimaluse erinevaid teenuseid osutada ja läbi ralli pealtvaatajate tulu teenida.

Teie ralli suursponsor on Shell Helix. Aga rääkides väiksematest sponsoritest ja koostöövõimalustest, millised väljundid seal turunduslikus mõttes on?

Shell Helix on nüüd kaks aastat nimisponsor olnud, see oli meie jaoks suur töövõit. Rally Estonial oli hinnanguliselt üle 70 miljoni vaataja enam kui 100 erinevas riigis. Shell Helix pöörab need kontaktid enda jaoks rahaks, mõõdab, mis on nende jaoks meediaväärtus ja hindab oma investeeringu tasuvust. Ja loomulikult on oluline nende äri suurenemine Baltikumis.

Teiste suurtoetajatega oleme üritanud mõelda lahendusi, kuidas nad saaks juba Rally Estonia raames oma investeeringu tagasi teenida. Näiteks Sportland on ametlik fännitoodete tootja ja teenib nende müügiga oma investeeringu tagasi. Õnneks rallimaailmas on fännitooted väga populaarsed, ainuüksi fännisärke müüme ühel rallil pea 5000 tükki. Circle K jaamades on müügil rallipassid jms, mis tekitab neile traffic'ut ja lisaks teenivad nad rallipasside müügilt. Saku saab kohapeal oma toodangut müües investeeringu tagasi teenida.

Ralli pakub palju erinevaid võimalusi, sest üritus toimub nii suurel territooriumil. See hõlmab kogu Lõuna-Eestit. Teedel toimuvad kiiruskatsed, pealtvaatamisalad, erinevad atribuutikad, LED-ekraanid on väljundid, mida oma partneritele pakkuda saame ja mille kaudu on võimalik investeering üsna kiiresti tagasi teenida.

Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi turunduslahenduste müügijuhtTel: +372 5331 5700