Jaga lugu:

Balticbest 2019 žürii liige Andris Rubins: Suuremaks kasvades vajavad ka iduettevõtted reklaamiagentuuri abi

Intervjuu Balticbest 2019 žürii liikme Andris Rubinsiga. Ta on eelmisel aastal Baltic Agency of the Year rankingu võitnud DDB Latvia tegevjuht ja partner.

Andris Rubins  Foto: Kristaps Bardzins

Andris räägib intervjuus sellest, et vajadus pan-Balti kampaaniate järele kasvab ning agentuurid peavad klientidele suutma järjest rohkem pakkuda terviklahendusi.

Milliseid trende Läti reklaamimaastikul märgata on?

Viimasel ajal torkab silma erinevate distsipliinide sulandumine. Agentuurid peavad pakkuma terviklikku lahendust, sest bränd kujuneb teatavasti mitmetest tükkidest nagu digi, PR, disain jne. Meie ülesanne on kõik elemendid sujuvalt kokku liita. Varasemalt on brändi kujundamisel osalenud mitu agentuuri, kes kõik lisavad oma väikese pusletüki ja tulemus kannatab. Kliendid soovivad nüüd lahendust ühe katuse alt tellida ning meie peame nende ootusetele vastama.

Teisalt on märgata vajadust pan-Balti kampaaniate järele. Suurkliendid, kes tegutsevad kolmes riigis, eelistavad killustunud infrastruktuurile suurt emaagentuuri. Kindlasti jäävad mõned tegevused kohalikule tasandile, kuid üldine trend liigub tsentraliseeritud lähenemise poole. Kolmel Balti riigil on tegelikult päris palju ühiseid jooni ja kas või airBalticu näitel julgen väita, et ühte lahendust on võimalik kasutada isegi 15 erineval turul. Tuleb leida sobivad kokkupuutepunktid.

NB! BalticBest 2019 kava avalikustame 20.mai 2019!

Broneeri kalendris kuupäev: 30. august 2019

Paraku pole reklaamiagentuuride puhul tegemist McDonald’siga, kus hoolimata riigist võid alati loota samale kvaliteedile. Agentuuride tase varieerub riigiti, mistõttu eelistavad mitmed kliendid eri riikides erinevaid partnereid valida.

Nõustun, et kvaliteedi ühtlustamise kallal tuleb veel kõvasti vaeva näha. Meie eesmärk on pakkuda parimat. Kui tunneme mõnes valdkonnas puudujääki, siis valime turult parima koostööpartneri. Suurte integreeritud kampaaniate loomiseks on vaja kogemust ja pidevat õpet. Siin on suureks abiks DDB võrgustik Skandinaavias, kes jagavad meiega oma teadmisi. Võiksime ju Baltikumi tasandil sama teha? Lätis võib olla DDBl parim strateegia, Eestis disain ja Leedus PR. Jõud ühendades võidame ju kõik. Eestis on momendil küll väike tiim, aga nad on näljased ja pakatavad energiast. Meil on kindlasti lootust edukaks koostööks.

DDB põhjal võin näiteks tuua tõelise eduloo. Skandinaavia kolleegid lõid hiljuti mikrovõrgustiku nimega DDB NORD, kuhu kuuluvad DDB agentuurid Soomest, Rootsist, Norrast ja Taanist. Meie oleme nende head partnerid Lätist. Globaalse grupiga kipub ikka nii olema, et suured tegijad ei taha väiksematega eriti suhelda. NORD kujundab pisikestest tegijatest arvestatava jõu, kes peale grupisiseste teadmiste jagamise, oleks ka atraktiivseks partneriks suurklientidele. Lõpetasime just koos esimese eduka pitchi Läti kosmeetikabrändile Stenders. NORD vastutab nüüdsest Stendersi globaalse turunduse eest. Skandinaavia partneritel on samuti meilt palju õppida, sest suudame väiksemate eelarvetega vägagi muljetavaldavat sisu toota.

Maailma on vallutamas tehnoloogiaettevõtted, kes eelistavad paindlikkuse nimel hoida turundust maja sees. See on halb uudis reklaamiagentuuride jaoks, kas pole?

Ühest küljest on see kindlasti murekoht. Samas saab sellise lähenemisega teha ainult igapäevast kommunikatsiooni, brändi kujundamiseks on siiski vaja välist abi. Maja sees saab ise asju teha vaid seni kuni toode on unikaalne. Täna hakkab konkurents väga kiiresti pigistama, ideid kopeeritakse süüdimatult. Tugev bränd ja esmasklassiline storytelling on eristumiseks hädavajalikud. Ettevõtted nagu Bolt ei saa enam loota ainult heale tootele, sest Yandex ja Uber hingavad neile kuklasse. Isegi Airbnb ja Netflix teevad traditsioonilist turundust. See on ainult aja küsimus. Pikas perspektiivis ei suuda majasisesed tiimid reklaamiagentuuridega võistelda. Pelgalt tootega konkurentsieelist enam ei saavuta, isegi jaekaubanduses kopeeritakse välgukiirusel üksteise pealt ideid.

Teisalt on küsimus kogemuste ammutamises, sest ühe ettevõtte jaoks töötades jääb maailm noorte jaoks maru väikseks. Head talendid voolavad reklaamiagentuuridesse, kus saab katsetada ja treenida erinevaid oskusi. Ma ei väida, et peaksime käed rüpes istuma. Kui maailm muutub, siis peame meiegi muutuma. Looma hea töökeskkonna, adapteerima iduettevõtete mõttemaailma ja murdma agentuuride kohta levivaid stereotüüpe, mis noori eemale peletavad.

Paistab, et elevus on reklaamimaailmast kadumas ja voolamas iduettevõtetesse. Kuidas teie oma innustust suudate hoida?

Esiteks andis hea tõuke eelnimetatud NORD. Uus energia, põnevad tutvused ja esimene õnnestunud projekt tõid meie kontorisse värsket hingamist. Varasemalt puudus selline võimalus, sest ’’vanemad vennad’’ DDB grupist ei tahtnud meiega suhelda.

Lisaks tekkis meile hiljuti agentuuri juurde uus üksus, kelle ülesandeks on igapäevaselt monitoorida värskeid trende ja sündmusi. Oleme jooksvalt kursis värskete arengutega, mis annab teistele ideid ja kaemust maailmas toimuvast. Saame olulistel teemadel kaasa rääkida ja oleme konkurentidest sammukese ees. Selline lähenemine eeldab ülikiiret reageerimist, sest tänased uudised on homseks unustatud. Agentuurina peame muutuma järjest kiiremaks ja paindlikumaks, muidu jääme lihtsalt ajale jalgu.

Näiteid DDB Latvia töödest:

http://www.ddb.lv/en/news/the-liveriga-short-film-series-receives-a-silver-medal-at-the-new-york-film-festival/

http://www.ddb.lv/en/news/ddb-latvia-among-the-best-at-baltic-communication-awards-2019/

http://www.ddb.lv/en/news/100-000-participants-join-the-latvian-team-in-the-sortathlon!/

Millised sektorid on Läti turul täna kõige aktiivsemad?

Vanad hiiud nagu telkod, supermarketid ja jaemüüjad pole kuskile kadunud. Pangad on seoses fintechi tulekuga ajutiselt tagaplaanile jäänud. Üllatavalt on linnade turunduskommunikatsiooni vajadus kõvasti aktiviseerunud ja nad suunavad üha rohkem raha brändingusse.

Ülikoolid on samuti huvitav väljakutse . Maksujõuliste noorte arv aina kasvab, tähendab koolid peavad end reipalt välistudengitele reklaamima, sest konkurents pressib peale. Muidugi ei saa üle ega ümber ilma IT sektorita, kus nagu eelnevalt mainitud, on küll palju majasisest turundust, kuid lisaks autonoomsetele iduettevõtetele leidub hulganisti traditsioonilisema mõtlemisega ärisid.

DDB Latvija korraldab 3. Oktoobril Riias Baltic Brand Ranking konkursi, kus lisaks pidulikule galale esineb ka Briti turundusefektiivsuse guru Les Binet.

Möödunud aasta tulemused leiab SIIT.

Jaga lugu:
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Enimloetud
Maarit Eerme
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 51 44 884Maarit.eerme@aripaev.ee
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561hando@best-marketing.com
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügiijuhtTel: +372 5331 5700catlin.puhkan@aripaev.ee
Helen Külaots
Helen KülaotsBest Marketingi kaasautorTel: +372 523 1550helen@best-marketing.com