Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine
Otsepost on endiselt arvestatav turunduskanal
Otsepostiga on käinud kaasas kahtlused, kas tegelikkuses inimesed seda ka vaatavad või viskavad kohe prügikasti. Passwordil 2017 esitletud Omniva ja Initiative’i uuring näitas, et otsepost on endiselt arvestatav turunduskanal.
Kaidi Reedi
„Läbiviidud uuringust ilmnes, et otsepost omab inimeste jaoks rolli – vaid viiendik viskab otsepostilehed enamasti kohe prügikasti, ülejäänud vaatavad läbi kas kõik lehed või teevad oma valiku, mida postkastist leitud lehtedest sirvida,“ kommenteeris Initiative’i uuringujuht Kaidi Reedi.
Videokokkuvõte Passwordil esitletud uuringust:
Initiative’i uuringujuhi sõnul näitas otseposti pilgu- ja emotsioonitest, et reklaamlehtede esikaantel on oluline mõju sellele, kas lehte soovitakse sirvida või mitte. Mõjusamaks osutusid esilehed, kus oli antud mõni lubadus, omadussõnadega lisatud emotsiooni ning ei olnud suurel hulgal pakkumisi. Suur hulk pakkumisi ühel lehel ei toiminud kuigi hästi ka otsepostilehtede sees, sest pilgu-uuring tõestas, et sel juhul rakendusid vaatamisel teatavad mustrid ja osa pakkumisi jäi tähelepanuta. Ka oma kommentaarides tõid osalejad välja, et ühel lehel võiks olla vähem pakkumisi, kuna muidu on lihtne oluline ebaolulise vahele ära kaotada.
Uuringust selgus ka, et inimesed tunnistavad reklaamlehtede ajendil tegutsemist – üle poole osalejatest vähemalt aeg-ajalt nende ajendil poodi ka suundub. Enam meelitavad osalejate hinnangul poodi pakkumised kallimatele toodetele, näiteks lõhe, kodukeemia, kohv vms.
Kaidi Reedi lisas, et rahvusvahelistes uuringutes on samuti jõutud järeldusele, et hoolimata digitaalse reklaami pealetungist, on füüsilisel kujul otsepost tarbijate jaoks paremini ja kiiremini mõistetav, meeldejäävam ja veenvam.
Metoodika:
Uuring viidi läbi 2017. aasta jaanuaris 20-65-aastaste elanike seas Omniva, Initiative-i ja Tartu Ülikooli koostöös. Kvalitatiivses testis osales 34 inimest.
Testi oli kaasatud 10 jaekaupluste otsepostilehte. Testi käigus mõõdeti osalejate pilgu liikumist ja emotsioone esilehtedele, osalejatel paluti lehed vastavalt atraktiivsusele järjestada ja sirvida kolme enim huvi pakkunud lehte. Sirvimise käigus mõõdeti osalejate pilgu liikumist ja lehekülgede vaatamise aega. Testile järgnesid intervjuud, kus uuriti inimeste ratsionaalseid arvamusi ja hinnanguid.
Kaasaegses ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus ja eristumine iga ettevõtte kohustus. „Valgusreklaamindusest ja viidandusest on saanud valdkonnad, milleta kaubamärgid tuntust ei kogu ning ei jõua tihedalt asustatud ärimaastiku kaardile,” nendib reklaamlahenduste tootja Adfactory Design OÜ juhatuse liige Jan Mägi.