Meiliturundus on esimene samm turunduse automatiseerimisel

Best Interneti konverentsi esinejad Alar Pink ja Priit Kallas rääkisid raadiosaates "Digiturunduse praktikum" turunduse automatiseerimisest ja e-maili turundusest.

Mosaici juht ja Tallinna Ülikooli turundusautomaatika õppejõud Alar Pink ning DreamGrow juht ja asutaja Priit Kallas  

12.-13. novembrini Tallinnas toimuv Best Interneti konverents keskendub sel aastal eeskätt turundajatele, kes oma igapäevatöös tegelevad digiturundusega, kuid ei ole digivaldkonnale spetsialiseerunud. Alar Pink annab konverentsil ülevaate, milline on sobivaim turundusautomaatika tööriist nii suurtele, keskmistele kui väikestele ettevõtetele. Priit Kallas räägib aga digiturunduse analüütikast ehk mida tasub mõõta ning mida mitte.

Mida turunduse automatiseerimise tehnoloogia abil teha saab ja mis esimesed sammud võiks olla, kui sellega toimetama hakata?

Peab rääkima korra laiemast pildist. Turunduse automariseerimine kuulub sellisesse suurde ingliskeelsesse süsteemi nagu marctech ehk turundustehnoloogiasfäär ja see hõlmab tegelikult hästi laia pilti. See hõlmab reklaamilahendusi, CRMi, turundusprogramme jne. See asi on iga-aastaselt kasvanud, 2011. aastal oli mõnisada lahendust, aga praegu oleme jõudnud ca 7000 lahenduseni, mis maailmas on selles valdkonnas. See on suur valdkond ja turunduse automatiseerimine on ainult üks alamgrupp selles. Tänaste numbrite järgi on umbes 270 erinevat lahendust ainuüksi turunduse automatiseerimises. Numbrid on suured ja rääkides kogusummadest, siis WARC avalikustas äsja, et tarkvaralahenduste turg on maailmas 121 miljardit ja kasvas üle 20% eelmine aasta. Nii et see turg on selgelt kasvav ja peab aru saama, mis sa seal teed.

Turunduse automatiseerimine ise võimaldab reaalajas personaliseeritud, üks-ühele turunduskommunikatsiooni. See on väga suur vahe. Öeldakse, et digiturundusest pole mõtet rääkida, vaid tuleks rääkida turundusest digitaalajastul. Ja selleks, et olla edukas, pead tehnoloogiat kasutama. On täitsa selge, et ilma selleta enam ei ole võimalik turundust teha.

Oletame, et sa pole tükk aega midagi kasutanud ja hakkad esimesi samme tegema. Mis võiks olla Eesti mõttes keskmise ettevõtte esimesed sammud sellel teel?

Selleks, et vaadata turunduse automatiseerimise poole, peavad olema mingid asjad täidetud ka ettevõtluse poolt, et miks see vajadus üldse on. Saame eristada alates isetegijatest ja väikeettevõtetest kuni suurettevõteteni välja. Need vajadused on erinevad. Turunduse automatiseerimisest rääkides peaks esimene samm olema kogemus, tahe või vajadus e-maili turundusega tegeleda. Need, kes on e-maili turundust teatud platvormidega teinud, on juba teinud hea sammu sinnapoole. Turunduse automatiseerimise väga selge ja läbiv komponent turunduse mõistes on meiliturundus.

Nii et rääkides kuumadest trendidest turunduses, võib öelda meiliturundus?

Meiliturundus on ja jääb kindlasti just tehnoloogia mõttes hästi keskseks teemaks. Jällegi, viimased numbrid WARC-i poolt näitasid, et maailmas üle 79% reaalselt täna kasutab e-maili turundust ja 14% lähema aasta jooksul võtab kasutusele. See on enim kasutatav tehnoloogia üldse ning kindlasti on ja jääb.

Meiliturundusvahendid ise juba hakkavad ka natukene sinna CRM-i poole liikuma?

Just nimelt. Klassikalised e-maili platvormid on hakanud endale teatud turunduse automatiseerimise elemente külge võtma ja CRM ehk Customer Relationship Management ehk kliendikontaktide haldamine on üks osa nendest. Teiseks on lihtsamas e-maili turunduse platvormis juba võimalik ehitada lihtsamad kliendi teekonnad ja teatud kliendi teekondi ka automatiseerida. Seega kui alustada, siis tuleks kõigepealt sellest alustada.

Kas on mingeid mingeid piiranguid? Näiteks kui meil on mingit asja vaja automatiseerida, aga on liiga vähe inimesi, siis võib-olla on mõttekam käsitööna teha?

Vastupidi, põhiküsimus on tegelikult selles, kui suur on teie äri. Küsimus ei ole selles, kui mitu inimestel tööl on, vaid kui suurele auditooriumile te teete. Siin peaks jällegi natuke laiemalt vaatama. Suures pildis, kui tehnoloogiat vaadata, siis eristatakse kahte erinevat lähenemist. Üks on B2B ja teine on B2C.

Vahe on selles, et B2B puhul räägime kliendi kontaktidest, mida ei pruugi väga palju olla. B2C puhul on küsimus selles, et sul on kontakte väga palju, aga kogu arvestus käib sellega, kui palju sa teed erinevaid tegevusi nende kontaktidega. B2B puhul ei ole ainult kliendi kui inimesega rääkimine, vaid kliendi kui juriidilise kehaga. Seal taga võib olla väga palju erinevaid rolle, kellega sa pead teatud äritehingu võitmiseks suhtlema erineval viisil.

Kuskil oli küsimus selle kohta, et kui ma olen ainukene turundaja ettevõttes või mul on ainult paar inimest, kas see on minu jaoks midagi, mille peale siis ei tasu mõelda? Ma ütleks vastupidi, tänapäevased tehnoloogiad on avanud võimaluse väheste inimestega teha väga head turundust. See on oluline erinevus. Vanasti selleks, et üldse suuri mahte võtta, sa pididki palju inimesi endale palkama. Ettevalmistustööd on sul muidugi vaja oluliselt rohkem teha ja ühekordselt asju paika panna on rohkem, aga siis sa oled juba palju edukam.

Räägime natuke tööriistadest. Enamik Eesti ettevõtteid on maailma mõttes ju väikesed ja keskmised – kas on mingeid selliseid dominantseid tööriistu nagu näiteks Word teksti kirjutamisel ja Photoshop pilditöötluses?

Sõltub, mida sa tegema lähed. Midagi välja tuua ilma konkreetset vajadust teadmata ei ole väga mõistlik. See ikkagi tuleb sellest, mis on su strateegiaid ja kuhu sa pead jõudma. Näiteks su strateegia võib olla ainult sotsiaalmeedia, mille jaoks on olemas oma platvormid. Samas on olemas eraldiseisvad platvormid, mille abil saab hallata väga paljusid account'e väga paljudel sotsiaalmeediaplatvormidel. On olemas platvorme, mis kõikide platvormide messenger'ere haldavad, saad ühest kohast kõikide klientiide tagasisidet juhtida. Seega oleneb, lisaks on turunduse automatiseerimises omakorda need võimekused tihtipeale olemas, st sotsiaalmeedia haldamine on sealsamas süsteemis sees. Tehnoloogia peab olema vastavuses selle eesmärgiga, mida ettevõte tahab ära teha, seega on raske öelda ühte konkreetset tööriista.

Kuula täispikka saadet:

"Digiturunduse praktikum" on Äripäeva raadios üks kord kuus, reedeti kell 12. Saade keskendub olulistele nüanssidele, mida ettevõtte digiturunduses silmas pidada, lisaks jagatakse näpunäiteid paremaks turundamiseks ja räägitakse tehnoloogilisest tulevikust.

Jaga lugu:
Seotud lood
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Marianne Liibert
Marianne LiibertBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5563 5831
Kristi Remmik
Kristi RemmikBestmarketing.ee ürituste projektijuhtTel: +372 5683 6988
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügiijuhtTel: +372 5331 5700