• 30.12.24, 12:15

Millised olid 2024. aasta meeldejäävaimad turundusteod? 2. osa

Artiklisarja teises osas räägivad 2024. aasta turundusmaastikust ning oma lemmikutest turunduskampaaniatest ja -aktsioonidest Media House’i tegevjuht Raido Raamat ning Atria Eesti turundusjuht Mirjam Endla.
Meediaagentuuri Media House tegevjuht Raido Raamat.
  • Meediaagentuuri Media House tegevjuht Raido Raamat. Foto: Jörgen Norkroos
Meediaagentuuri Media House tegevjuht Raido Raamat sõnab 2024. aastale tagasi vaadates, et kanaleid, kus ka meil on võimalik reklaami teha (Bluesky, TikTok, Threads, kümned uued taskuhäälingud jt), tuleb aina juurde ning kliendid peavad väga täpselt oma kasutajad profileerima ja valima, millistesse kanalitesse oma sõnumit panna. „Kõiki kanaleid kasutada on ebaefektiivne ja kulukas.“
Raamat toob välja, et uus ja reaalsuseks saanud asi on tehisintellekti (AI) suurenev kasutamine turunduses – eriti visuaalide, tekstide, videode loomine ja kampaaniate automatiseerimine. „Näiteks kasutades ühte master file’i, saab toota loetud minutitega tuhendeid lihtsaid bännereid, mille varasem kujundamine ja formaatimine võttis päevi aega ja maksis tellijale märkimisväärse summa,“ selgitas ta.
Ummikuse jooksnud trendiennustused
Millised saavad olema aga tehisaru arengud ja rakendused tulevikus, seda ei tea Raamatu hinnangul hetkel täpselt keegi öelda. Siinkohal meenutab ta neid trende, mida ennustati kümmekond aastat tagasi ja mis praeguseks peaksid olema osa meie igapäevasest elust, kuid mis õnneks või kahjuks ei ole siiani realiseerunud. „Esimesena tuleb pähe „asjade internet“, mille arengu kohta 2016. aastal kindlas kõneviisis räägiti, et „Programmatic hakkab koguma andmeid kõigilt neilt seadmetelt, mis meil kodus ja töökohal on ilma, et inimene peaks ise midagi selleks tegema. Võimalikuks muutub tunduvalt täpsem sihtimine huvide ja elustiili põhiselt – pakkumisi saab suunata eri seadmete kaudu, et vältida reklaamidegaüleküllastumist ning suunata igaühele just teda huvitavaid sõnumeid. Sellest kõigest sünnib Adaptive Marketing Engine – võimas strateegiline relv ja peamine tarbijasuhete manageeerimise instrument tulevikus. See on nagu pidevalt toimuv fookusgrupi uuring ja reklaam muutub nii heaks, et sellest saab omaette teenus. Kuid täna ma ei tea küll ühtegi sõpra, kelle külmkapp suhtleks nii rösteri kui ka toidupoega, et õigel ajal uus sai tellida.“
Teisena meenub Raamatule, et ka biomeetrilisele turundusele ennustati head tulevikku. „Tol ajal väideti, et „uuringute põhjal on tarbijad nõus jagama oma biomeetrilisi andmeid, kui nad saavad sellest mingit kasu. Näiteks, kui inimese tervisekäitumine on eeskujulik, saab ta hinnasoodustust. Vastavaid andmeid saab kasutada turundamiseks. Said liiga vähe magada saad näiteks kohvi kupongi, oled tarbinud liiga vähe kaloreid – sulle pakutakse tasuta jäätist. Praegu populaarsed nutikellad asenduvad sensoritega rõivastes ning jalatsites, mõõdetakse kõike alates unerütmist sissevõetavate tablettideni ning andmed lähevad otse perearstile.“
Raamat tõdeb, et mingid arengud nutikellade ja -sõrmuste vallas on küll toimunud, kuid need ei ole olnud kaugelki nii kiired kui kümmekond aastat tagasi ennustati ja biomeetriline turundus on endiselt kui üks võimalik stsenaarium turunduse tulevikus.
Säravad turundusteod sünnivad nii tõsistest kui huumorikatest teemadest
2024. aasta meeliköitvamate kampaaniate puhul toob Raamat esimesena kõhklematult välja Kaitseministeeriumi „Kaitsetahe“ kampaania, millega tõmmati õigustatult tähelepanu meie reservväelastele, kelleta meie hinnaline ja habras vabadus oleks kindlasti vaid näiline. „See kampaania võitis mitmeid auhindu ja selle üle on minul isiklikult vaid hea meel,“ märkis ta.
  • Foto: Siim Lõvi/Priit Mürk/ERR
Ka Pakendikeskus jätkas Raamatu arvates oma head traditsiooni kasutada ära päevakajalisi sündmuseid oma brändi humoorikal promomosel ja mõned neist õnnestusid igati hästi selgi aastal.
  • Foto: Karli Saul/Pakendikeskus
Samuti jäi Raamatule silma jäi Kuressaares avatud riidepood, millele „Taavi ja Luisa Rõivad“ nimeks pandi ja sellega ka perekond Rõivaste tähelepanu pälviti, meediast rääkimata.
  • Foto: Facebook.com/Taavi ja Luisa rõivad
„Kui aga nali korraks kõrvale jätta, siis mulle on sümpaatsed kõik brändid, kes teevad oma turundust järjepidevalt, hoiavad head tasakaalu brändi tuntuse kasvatamise ja meeldetuletamise ning müügikampaaniate vahel ning lõpptulemusena kas või Eesti ihaldusväärseimate tööandjate TOP10 hulgas on. Ilma positiivse brändi kuvandita oleks nende väljavalitute hulka keeruline, kui mitte võimatu saada,“ leidis Raamat.

Mirjam Endla: AI-d omapäi jätta ei tasu

Atria Eesti turundusjuhile Mirjam Endlale torkas 2024. aasta turundustrendidest rääkides silma kaks olulist teemat: tehisintellekti (AI) kasutamine ja lühiajalised müügikampaaniad.
Atria Eesti turundusjuht Mirjam Endla.
  • Atria Eesti turundusjuht Mirjam Endla. Foto: Atria Eesti
Ta leiab, et AI-d kasutatakse turunduses üha enam, kuid see pole alati üheselt positiivne. „Mõned ettevõtted rakendavad AI-d targalt, koos kogenud disainerite ja copywriter’itega, kes annavad AI loodud sisule viimistletud ja köitva vormi. Teisalt on aga neid, kes tormavad trendiga kaasa ilma põhjalike teadmisteta, luues vigased või kehva kvaliteediga lahendusi, mis võivad brändi mainet kahjustada.“
Endla hinnangul areneb AI kiiresti, kuid see ei suuda inimest täielikult asendada. „Turundajatel tuleb õppida AI-d õigesti kasutama ning tugevdada seda inimloovuse ja -kogemustega. Ilma korralike oskuste ja loovtööta pole AI-st suurt kasu, eriti väiksemate ettevõtete puhul, kes loodavad kiiretele tulemustele, kuid saavad tihti hoopis keskpärase tulemuse,“ sõnas ta ning lisas, et AI muutub tõeliselt kasulikuks alles siis, kui seda rakendatakse läbimõeldult, strateegiliselt ja koos inimestega, kes suudavad AI potentsiaali maksimaalselt ära kasutada.
Kriisiaja turundus: lühiajalised kampaaniad esiplaanil
Ta jätkab, et majanduslikult keerulisel ajal ei pruugi ettevõtted turunduskulusid piirata, vaid otsivad kiireid lahendusi. „See tähendab sooduspakkumisi, lühiajalisi müügikampaaniaid ja digikanalite kasutamist, et tarbijate tähelepanu kohe püüda ning tulemusi täpselt mõõta. See toob küll kiiremaid tulemusi, kuid pikaajalisema brändiehituse arvelt.“
Parimad turundusteod saavad traditsiooniliselt auhinnatud 26.–27. märtsil 2025 Kultuurikatlas toimuval turunduskonverentsil Password. Vaata konverentsi infot ja programmi ning registreeru juba täna SIIN.
Aasta Turundustegu 2024 konkursil osalemiseks täitke ankeet ning saatke see hiljemalt 28.02.2025 e-posti aadressile [email protected].
Endla sõnul peitub oht selles, et pidevad allahindlused harjutavad tarbijad odavama hinnaga ära, mistõttu on nad vähem valmis täishinda maksma. „See vähendab pikaajaliselt brändi üldist väärtust ja võib õõnestada ka brändi mainet. Kui samal ajal ei tehta emotsionaalse sideme loomiseks imagoloogilisi kampaaniaid, jääb brändist mulje kui pelgalt „allahindluste pakkujast“ ja kui brändiga ei kaasne positiivseid emotsioone või lugu, pole tarbijatel põhjust seda ka konkurentidele eelistada,“ hoiatas ta.
Prisma ja Maxima nali turundusmaastikul
Sel aastal köitis Endla tähelepanu Prisma ja Maxima omavaheline turunduslahing, kus nad naljatades üksteist üle trumbata püüdsid. Mõne aja pärast liitusid ka väiksemad ettevõtted, tuues lisaks värskeid ja humoorikaid ideid. „See tõestas, et nutikad ja kiire reageerimisega turundusteod võivad inimeste tähelepanu võita ka ilma suurte eelarveteta.“
  • Foto: Instagram/Prisma Peremarketid

Seotud lood

Uudised
  • 18.12.24, 10:33
Millised olid 2024. aasta meeldejäävaimad turundusteod? 1. osa
Artiklisarja esimeses osas räägivad 2024. aasta turundusmaastikust ning oma lemmikutest turunduskampaaniatest ja -aktsioonidest Alexela turundusjuht Mariliis Mähhar ning Tallinna Sadama turundus- ja kommunikatsiooniosakonna juhataja Sirle Arro.
Uudised
  • 18.12.24, 10:26
Aasta Turundustegu 2024 žürii toob kokku turunduse tipud
Selgunud on ka viimane žüriiliige
Vaata, kes kuuluvad Aasta Turundustegu 2024 auväärsesse žüriisse. Tööde esitamise tähtaeg konkursile on 28. veebruar 2025.
Uudised
  • 16.12.24, 11:08
Aasta Turundustegu 2024 ootab parimatest parimaid kandidaate
Turunduskonverentsil Password 2025 tunnustame taas Aasta Turundusteo tiitliga meeldejäävamaid ning tulemuslikumaid turunduskampaaniaid ja -aktsioone 2024. aastast.
Uudised
  • 09.12.24, 17:06
Bigbanki turundusjuht: me ei vaja enam meediaagentuuride abi
Brändid on operatiivsema tegutsemise nimel hakanud oma klientidega ise vahetult suhtlema ning agentuuride osatähtsus väheneb, näeb Aasta Turundustegu 2024 žürii liige ja Bigbanki turundusjuht Arthur Taavet.
  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 12:06
Adfactory: tänases ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus iga ettevõtte kohustus
Kaasaegses ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus ja eristumine iga ettevõtte kohustus. „Valgusreklaamindusest ja viidandusest on saanud valdkonnad, milleta kaubamärgid tuntust ei kogu ning ei jõua tihedalt asustatud ärimaastiku kaardile,” nendib reklaamlahenduste tootja Adfactory Design OÜ juhatuse liige Jan Mägi.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Bestmarketing esilehele